Hledáme svědectví o cestě kolem světa

Slávka Petráková
Australský dobrodruh podnikl v roce 1964 na motocyklu Jawa-ČZ 125 cestu kolem světa. Sedmička o tom hledala svědectví.

Vyprahlou argentinskou pampou projíždí osamocený jezdec. Nevnímá horko, prach ani pot. Jen únavu. Zapadá slunce a hledá bezpečné místo k přenocování. To člověka napadne při pohledu na zaprášenou „stopětadvacítku“ se štítem a blatníkem posázeným terčíky z různých koutů světa. Před necelými padesáti lety na ní australský cestovatel Waigand objel svět. Od té doby je jen exponátem v muzeu kdysi světoznámé strakonické továrny na motorky ČZ. Tam se dostala z pražského Motokovu, který měl výhradní právo pro dovoz a vývoz strojů. „S cestovatelem tehdy udělalo jeho vedení výměnu. Za fotky a reportáže dostal novou motorku,“ vysvětluje správce muzea Emanuel Kopkáně.
U motorky je kopie dopisu ze 7. prosince 1964, který vše vysvětluje: „V těchto dnech jsme obdrželi slavný stroj ČZ 125 NŘ, který nám daruje cestovatel Waigand. Stroj koupil jako ojetý, když měl asi sedmačtyřicet tisíc kilometrů. Projel cestu kolem světa v délce asi dvaadvacet tisíc kilometrů, v nejhorších terénních podmínkách bez jediné závady. Mimo opravy pneumatik a čistění přerušovače a svíček. Za zaslané fotografie a články byl cestovateli darován Motokovem nový stroj ČZ 125 Sport. Prosíme o umístění motocyklu ve vašem muzeu. Popis cesty pana Waiganda s fotografiemi má v současné době Motor-Revue v Praze, soudruh Růžička. Za pražský Motokov V. Jarolím, Ing. Plachta.“
Kdo byl cestovatel Waigand a co všechno projel? Nikdo neví.
Pátrání po časopisu Motor-Revue je bezvýsledné. „Naše archivy už po různých stěhováních neexistují,“ upozornil Kopkáně z ČZ. Úspěšná nebyla redaktorka Sedmičky ani mezi pamětníky z Motokovu Miloslavem Strakou a Milanem Přibáněm. „Nemám žádnou možnost, jak vám v pátrání pomoci,“ odepsal na e-mail Přibáň.
Státní podnik Motokov založený v roce 1951 už neexistuje a současná stejnojmenná společnost je v likvidaci. Padesát let starý archiv časopisů, které vycházely v několikajazyčných mutacích, nemají ani automotokluby. Naději nedal ani jeden z posledních šéfredaktorů Motor-Revue Jiří Hájek, nic neví také pracovníci Národního muzea a Technického muzea v Praze. Víte něco o osudu motocyklu z muzea?