Holostream: První platforma pro snímání a přenos trojrozměrného obrazu v reálném čase
Vědci představili první platformu pro přenos snímaného trojrozměrného obrazu v reálném čase. 3D video je možné si prohlížet i na klasickém 2D displeji. Použití je možné jak v komunikaci, tak i v dalších oblastech.
Purdueova univerzita se pochlubila novým projektem jednoho ze studentů (Tyler Bell), který ve spolupráci s dalšími studenty a vědci vytvořil Holostream, což je první platforma na světě, která dokáže přenášet snímaný 3D obraz v reálném čase a zobrazit ho třeba na druhé straně planety na běžném mobilním zařízení. Systém má velký potenciál jak v komunikaci, tak i například u robotických operací na dálku, prohlížení objektů přes virtuální realitu a podobně.
Pokud jde o trojrozměrné snímání, zatím se stále jedná o velmi specifickou oblast, která je sice už dlouho známá v profesionálním segmentu, ale na poli běžných zařízení se teprve začíná rozvíjet. I když například Kinect neuspěl, vidíme nástup trojrozměrného ověřování obličeje (Face ID) a různých levných kamer, které dokáží objekt nasnímat ve 3D.
Tvůrci ale upozorňují na fakt, že dosud neexistovala platforma, kde by bylo možné propojit jak část snímací, tak i prezentační a to vše v reálném čase. V případě současné generace sociální virtuální reality se u jednotlivých účastníků zobrazuje klasická 3D grafika nebo 360stupňové video. V tomto případě jde ale o trojrozměrné snímání skutečného světa a jeho objektů.
Holostream a efektivní komprese
Holostream jako platforma neřeší samotný snímací hardware (i když v této fázi vyvinuli vlastní systém), který je zdrojem trojrozměrných dat, ani koncový hardware, který se stará o jeho výsledné zobrazení. Platforma jako taková se totiž stará především o efektivní kompresi dat v reálném čase tak, aby takový virtuální trojrozměrný přenos probíhal ve stejném čase, kdy dochází ke snímání a dával tak pro uživatele na druhém konci planety smysl.
Jak už jsme zmínili, typicky může jít o komunikaci, tedy podobně jako ve stylu videa, ale také o trojrozměrnou prezentaci objektů všeho druhu – nasnímané stopy, operovaného srdce pomocí vzdáleného robota nebo čehokoli jiného. Oproti klasickému 2D videu se ale pochopitelně přenáší mnohem větší množství dat, což vyžaduje rychlejší internet.

Tvůrci se soustředili na to, aby platforma byla funkční i s bezdrátovým připojením, tedy typicky i přes domácí Wi-Fi na mobilním zařízení. Holostream využívá několik kompresních profilů, které jsou určené pro různé použití. Například pro běžnou teleprezenci vám stačí nižší rozlišení s vyšší kompresí obrazu, v případě operace srdce je třeba maximální rozlišení s bezztrátovou kompresí obrazu.
Nový systém komprese 3D obrazu přináší obrovské snížení objemu dat, které musí vysílací zařízení odesílat přes síť. Dle ukázek lze zmenšit objem dat až na 1 602:1, což je extrém pro běžnou komunikaci, kdy dochází ke kompresi trojrozměrně snímaného obličeje. V tomto případě je zachován i plynulý obraz 30 snímků za sekundu.
Použití i pro přehrávání
I když se Holostream zaměřuje hlavně na streamování v reálném čase, nezapomíná ani na možnost uložení nasnímaného obrazu a pozdější streamování tohoto obrazu kdykoli později a na vyžádání. Takové použití si tvůrci představují například u e-shopů, kdy si zákazník bude moci snadno prohlédnout objekt ve 3D ve vysokém rozlišení, aniž by potřeboval rychlou linku nebo výkonný počítač. Bude mu stačit mobilní telefon a v nejlepším případě si to můžete i s reálným cítěním hloubky prostoru užít i ve virtuální realitě přes helmu typu Oculus Rift, HTC Vive a podobně.
Holostream vypadá jako poměrně jasná technologie budoucnosti, nelze však příliš sázet na to, že jako právě tato platforma platforma uspěje. Lze spíše očekávat, že projekt koupí nějaký větší technologický hráč v oboru, nebo konkurenci spustí vlastní podobné řešení. Nejvíce našlápnuto má v tomto případě Facebook, který už do virtuální reality investoval miliardy dolarů a jak Mark Zuckerberg už dříve zmínil, je to pro něj běh na dlouhou trať.