Holostream: První platforma pro snímání a přenos trojrozměrného obrazu v reálném čase | E15.cz

Holostream: První platforma pro snímání a přenos trojrozměrného obrazu v reálném čase

Karel Javůrek - VTM.cz

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn

Vědci představili první platformu pro přenos snímaného trojrozměrného obrazu v reálném čase. 3D video je možné si prohlížet i na klasickém 2D displeji. Použití je možné jak v komunikaci, tak i v dalších oblastech.

 

Purdueova univerzita se pochlubila novým projektem jednoho ze studentů (Tyler Bell), který ve spolupráci s dalšími studenty a vědci vytvořil Holostream, což je první platforma na světě, která dokáže přenášet snímaný 3D obraz v reálném čase a zobrazit ho třeba na druhé straně planety na běžném mobilním zařízení. Systém má velký potenciál jak v komunikaci, tak i například u robotických operací na dálku, prohlížení objektů přes virtuální realitu a podobně.

Pokud jde o trojrozměrné snímání, zatím se stále jedná o velmi specifickou oblast, která je sice už dlouho známá v profesionálním segmentu, ale na poli běžných zařízení se teprve začíná rozvíjet. I když například Kinect neuspěl, vidíme nástup trojrozměrného ověřování obličeje (Face ID) a různých levných kamer, které dokáží objekt nasnímat ve 3D.

Tvůrci ale upozorňují na fakt, že dosud neexistovala platforma, kde by bylo možné propojit jak část snímací, tak i prezentační a to vše v reálném čase. V případě současné generace sociální virtuální reality se u jednotlivých účastníků zobrazuje klasická 3D grafika nebo 360stupňové video. V tomto případě jde ale o trojrozměrné snímání skutečného světa a jeho objektů.

Holostream a efektivní komprese

Holostream jako platforma neřeší samotný snímací hardware (i když v této fázi vyvinuli vlastní systém), který je zdrojem trojrozměrných dat, ani koncový hardware, který se stará o jeho výsledné zobrazení. Platforma jako taková se totiž stará především o efektivní kompresi dat v reálném čase tak, aby takový virtuální trojrozměrný přenos probíhal ve stejném čase, kdy dochází ke snímání a dával tak pro uživatele na druhém konci planety smysl.

Jak už jsme zmínili, typicky může jít o komunikaci, tedy podobně jako ve stylu videa, ale také o trojrozměrnou prezentaci objektů všeho druhu – nasnímané stopy, operovaného srdce pomocí vzdáleného robota nebo čehokoli jiného. Oproti klasickému 2D videu se ale pochopitelně přenáší mnohem větší množství dat, což vyžaduje rychlejší internet.

Holostream: první platforma pro snímání a přenos trojrozměrného obrazu v reálném čase je na světě

Tvůrci se soustředili na to, aby platforma byla funkční i s bezdrátovým připojením, tedy typicky i přes domácí Wi-Fi na mobilním zařízení. Holostream využívá několik kompresních profilů, které jsou určené pro různé použití. Například pro běžnou teleprezenci vám stačí nižší rozlišení s vyšší kompresí obrazu, v případě operace srdce je třeba maximální rozlišení s bezztrátovou kompresí obrazu.

Nový systém komprese 3D obrazu přináší obrovské snížení objemu dat, které musí vysílací zařízení odesílat přes síť. Dle ukázek lze zmenšit objem dat až na 1 602:1, což je extrém pro běžnou komunikaci, kdy dochází ke kompresi trojrozměrně snímaného obličeje. V tomto případě je zachován i plynulý obraz 30 snímků za sekundu.

Použití i pro přehrávání

I když se Holostream zaměřuje hlavně na streamování v reálném čase, nezapomíná ani na možnost uložení nasnímaného obrazu a pozdější streamování tohoto obrazu kdykoli později a na vyžádání. Takové použití si tvůrci představují například u e-shopů, kdy si zákazník bude moci snadno prohlédnout objekt ve 3D ve vysokém rozlišení, aniž by potřeboval rychlou linku nebo výkonný počítač. Bude mu stačit mobilní telefon a v nejlepším případě si to můžete i s reálným cítěním hloubky prostoru užít i ve virtuální realitě přes helmu typu Oculus Rift, HTC Vive a podobně.

Holostream vypadá jako poměrně jasná technologie budoucnosti, nelze však příliš sázet na to, že jako právě tato platforma platforma uspěje. Lze spíše očekávat, že projekt koupí nějaký větší technologický hráč v oboru, nebo konkurenci spustí vlastní podobné řešení. Nejvíce našlápnuto má v tomto případě Facebook, který už do virtuální reality investoval miliardy dolarů a jak Mark Zuckerberg už dříve zmínil, je to pro něj běh na dlouhou trať.

Článek vyšel na serveru VTM >>>

Autor: Karel Javůrek - VTM.cz

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video