Hradec má dětskou železnici

V centru Hradce Králové se rozjede veřejná dětská železnice. Jediná svého druhu v Čechách. Stanislav Ďoubal

V sobotu zahájí v parku na náměstí 5. května u Novákových garáží provoz unikátní dětská železnice. Nedaleko od přístaviště parníčků a dějiště „festivalu“ parních strojů Nábřeží paromilů bude po čtyřistametrové dráze jezdit elektrická lokomotiva s třemi či čtyřmi vagóny. Na koleje se chystá řada dalších mašin, včetně klasiky poháněné parou.

Nastálo bude parkem projíždět takzvaná klubová souprava, kterou nechal vyrobit hradecký Spolek přátel parních strojů.

„Lokomotiva bude motorová s elektrickým přenosem kvůli pohotovosti. Na rozdíl od parních mašin stačí nastartovat a může se jet. Do jednoho vagónu se vejde tři až šest dětí, pochopitelně budou jezdit i dospělí. Vagón uveze bez problémů čtyři metráky,“ přiblížil Zdeněk Balský, který se mnoho let věnuje parním strojům a je jedním ze zakladatelů hradecké paroplavby.

U jedné soupravy nezůstane. Počítá se s „hostováním“ řady dalších modelů.

„Může sem přijet kdokoli a prohnat po kolejišti svoji lokomotivu. Jedna věc je mašinu postavit a druhá je mít kde jezdit. Teprve potom plní svůj účel. Taková lokomotiva simuluje skutečnou mašinu a tady to bude fungovat jako na skutečné dráze. Modelářů je hrozně málo, ale jsou a staví nádherné věci. Bude tady jezdit i moje parní lokomotiva, avšak tu nemohu provozovat pro veřejnost. Pokud se najde sponzor, vhodnou parní mašinu koupíme a bude tady nastálo,“ řekl Balský. Vzory pro hradeckou železnici hledal i v zahraničí.

„Vím, jak fungují takové železnice v Rakousku či Německu, a snažím se, aby to tak jednou fungovalo i tady. V Čechách bude jediná, ale Moraváci nás trochu předběhli, v Brně již takovou dráhu mají,“ přiblížil paromil, který často říká, že železnice je určena zejména hravým tatínkům a hlavně jejich dětem.
To se potvrdilo. V posledních týdnech fungovalo i pouhé rozestavěné kolejiště jako spolehlivá dětská atrakce. Park dosud využívali spíše pejskaři či bezdomovci. Rodiče s dětmi se začali objevovat až v poslední době.

„Je to výborný nápad a skvělé doplnění parníčků. Určitě se přijdeme projet,“ říkal Dušan Brož z Hradce Králové, který minulý týden se svým synem prozkoumával kolejiště.

Jak bude provoz železnice vypadat, se teprve uvidí. Záleží na zájmu cestujících a z velké části také na dosažitelnosti obsluhy.

„Sháníme lidi, kteří by se o dráhu starali. Zájemci by měli vstoupit do našeho spolku a za úplatu by to tady spravovali. Třeba se objeví lidé, kteří se tím také zabývají, a nevíme o nich. Jsou vítaní a je jim to tady k dispozici,“ vyzval Balský.

V budoucnu by chtěli provozovatelé železnici rozšířit také o funkční depo parních lokomotiv s točnou i výtopnou.

„Železnice by tím nabyla na kráse a zajímavosti. Byla by vidět skutečná obsluha lokomotiv, včetně plnění vodou a uhlím, a hlavně zatopení pod kotlem či namazání. Zatím jsme u památkářů nenašli pochopení, ale nápadu se nevzdáváme,“ řekl Balský.