Hubík: Ze psích kůží nešijeme
První český jezdec v nejprestižnější kategorii silničního motocyklového šampionátu Moto GP Karel Abraham jezdí v české kombinéze. Během sezony jich „spotřebuje“ přes dvě desítky a všechny vznikají nedaleko od Zlína ve firmě Psí Hubík. Její majitel Libor Hubík začínal před dvaceti lety s šitím motocyklových obleků doma v obýváku. Dnes zaměstnává padesát lidí a nechává českou stopu po celém světě.
Z obýváku do světa K motorkám měl pětačtyřicetiletý Hubík vždycky blízko. V mládí závodil, ale přestal s tím, když na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století vystudoval vysokou školu a začal pracovat v podniku ZPS jako konstruktér. „Protože jsem měl dost volného času, začal jsem přemýšlet, co v něm budu dělat. Tehdy se u nás dalo těžko koupit motocyklové oblečení. Šlo sehnat obnošené zboží a nové věci byly neúměrně drahé. Řekl jsem si, že je zkusím vyrobit. Zpočátku to byl spíš koníček než podnikání. Protože jsem tomu moc nerozuměl, nepřipadalo mi to složité. Kdybych věděl, do čeho jdu, asi bych k tomu přistupoval s větším respektem,“ vzpomíná s úsměvem na počátky
Hubík.
Naplno se začal šití věnovat od roku 1994. Hubíkovi pomohlo, že ve Zlíně bylo díky někdejšímu obuvnickému průmyslu hodně odborníků, kteří rozuměli zpracování kůže. „Problém byl se střihy. V České republice nebyl nikdo, kdo by poradil, jak na to. Šli jsme metodou pokusů a omylů,“ říká majitel firmy.
První šicí dílnu měl doma v obýváku, z ložnice později udělal prodejní obchod. Když si dali poprvé reklamu do specializovaného motocyklového časopisu, překvapil je zájem motorkářů. Obchody šly tak dobře, že na přelomu tisíciletí uvažoval o stavbě velké haly, kde by šil konfekční kombinézy. „Naštěstí jsem to neudělal, protože do Evropy vtrhly firmy z Číny a Pákistánu, kterým evropské společnosti nemohly cenami konkurovat. Naší výhodou je, že vyrábíme kombinézy na míru a umíme udělat jakékoli barevné kombinace a nápisy. Nedávno jsme vyráběli do Ruska zlatou kombinézu,“ osvětluje současný stav Hubík.
Slovo psí v názvu společnosti nemá nic společného se psy.
„Jde o řecké písmeno.
Už jsme si zvykli, že hlavně kolem Vánoc nám volávají lidé, kteří chtějí psíka a po svátcích nám zase psy nabízí. Někteří lidé nás dokonce osočují, že šijeme ze psů, ale není to pravda. Jsem se všemi psy kamarád,“ líčí Hubík, který má dnes značku a její grafi cké ztvárnění registrované v Evropské unii, Rusku, Švýcarsku a Lichtenštejnsku.
Klenot Abrahám Od začátku své činnosti Hubík šije kombinézy pro motocyklové závodníky a zajišťuje pro ně i servis. „Když jsem přestal závodit, chtěl jsem být dál na okruzích. Se servisním kamionem objíždíme domácí mistrovství a některé závody německého šampionátu, občas také Polsko nebo Maďarsko. V kamionu je šicí stroj a všechno důležité pro opravy kombinéz.
Rekordem je třiapadesát oprav. Někteří s tím dokážou za víkend i třikrát švihnout,“ říká Hubík.
Dnes jezdí nejen na českých okruzích, ale také v závodech světového šampionátu desítky motocyklistů s řeckým písmenem psí na zádech. Tím nejznámějším je brněnský jezdec Karel Abraham, který jako první Čech vstoupil letos do nejprestižnější kategorie Moto GP. „V kombinézách od pana Hubíka jezdím od deseti let, kdy jsem závodil v kategorii minibiků. Zvládl jsem s nimi domácí šampionáty, mistrovství Evropy i závody mistrovství světa. Jsem s nimi už jedenáct let naprosto spokojený,“ tvrdí Abraham.
Výsledky talentovaného závodníka vzbudily zájem konkurence, ale Abraham otec i syn zůstali věrní dosavadnímu dodavateli. Toho si Hubík cení. „Často se nám stává, že když jezdci, které sponzorujeme, dostanou lepší nabídku, odejdou pryč,“ zdůrazňuje Hubík.
Jak důležité je mít zastoupení v nejprestižnějším motocyklovém seriálu, poznal Hubík po prvním letošním závodě Moto GP v Kataru. „Byl tam několikavteřinový záběr na Karlova záda a naše logo bylo přes celou obrazovku. Protože Moto GP sledují stovky milionů diváků na celém světě, je to silná reklama. Mělo to obrovskou odezvu. Zástupci ve Švýcarsku následně volaly stovky lidí, kteří mají zájem o naše kombinézy,“ říká podnikatel.
Se znakem psí na zádech a na rukávech jezdí i další známá jména. „V kategorii Moto 2 podporujeme německého závodníka Maxe Neukirchnera a ve stopětadvacítkách jeho krajana Kevina Hanuse. V kategorii superbiků jezdí v naší kombinéze Ukrajinec Ivanov a v závodech supermoto nejlepší český jezdec Petr Vorlíček,“ jmenuje Hubík.
Kombinézy se nejčastěji šijí z hověziny. Na závodní overaly, které musí být lehčí, se používá antilopí či klokaní kůže. „Mají o třicet procent větší odolnost proti prodření, a díky tomu mohou být o něco tenčí. Průměrná kombinéza váží 4,8 kilogramu, pro Abraháma jsme se dostali s váhou na 3,8 kilogramu. Ta ale vydrží jen jeden pád,“ dodává Hubík.