Incentivní turistika v Česku sílí

Morava, ilustrační foto

Morava, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Moravské vinice
2
Fotogalerie

Vše začalo v USA padesátých letech, kde se ať už domácí či zahraniční zájezdy staly „incentivou“ pro manažery, zaměstnance, obchodní partnery a prodejce společností ve všech hospodářských odvětvích. Jen ve Spojených státech existuje 500 firem zabývajících se incentivní turistikou. V Česku jsou jich desítky.

V České republice se incentivní turistika začala rozvíjet v devadesátých letech, a to zejména díky zahraničním společnostem. Ty začaly motivovat své české zaměstnance a další účastníky svých obchodních procesů cestami do zahraničí.

V současnosti obliba této turistiky roste a firmy posílají v čím dál větší míře na tento mix dovolené a pracovní cesty do nejrůznějších koutů Čech a Moravy. Mezi nejoblíbenější destinace patří zejména východní Morava, protože pestrost tohoto turistického regionu je proslulá. Jsou zde místa s tisíciletou historií i funkcionalistická moderní města. Dynamická průmyslová a obchodní centra jsou obklopena přírodou, která je oázou klidu a pohody, místy, v nichž čas běží zvolna a beze spěchu. Infrastruktura pro cestovní ruch je kvalitní, spojuje prvky funkčnosti, účelnosti a krásy.

Pro tuto rozmanitost je východní Morava vyhledávána organizátory kongresů, konferencí, firemních akcí a incentivních programů. Díky ekonomickému potenciálu Zlínského kraje, který zahrnuje například výrobu letadel, mikroelektroniky, význačná pracoviště medicíny, konstrukční a projektovou činnost v různých oborech či vyspělé školství, existuje s pořádáním kongresů a konferencí velké množství zkušeností.

Zaměstnavatelům se investice vyplatí

Nejzajímavější je pro zaměstnavatele finanční přínos. Prestižní agentura Oxford Economics, která se zabývá ekonomickými prognózami, před několika lety zveřejnila studii, v níž vypočítala více než čtyřnásobnou návratnost investice do incentivní cesty pro zaměstnance.

Incentivní turistika není teambuilding

Podle průzkumů nejčastěji zvýšením pracovního nasazení a lepšími prodeji. Dále se uvádí zlepšení morálky, loajality, a nakonec i utužení vztahů v kolektivu. Ovšem pozor – incentiva není teambuilding. Ten se organizuje proto, aby se odhalila povaha, soudržnost a slabá místa týmu.

Incentivní turistika se naopak zaměřuje právě na komfort a pozitivní prožitek pracovníků, a jako nástroj motivace je mnohem vhodnější.

Účastníci často využijí ubytování, stravování nebo nabídku kulturního programu v okolí. Proto je v zájmu regionů toto specifické odvětví cestovního ruchu cíleně a dlouhodobě podporovat. V dnešní době již skoro všechny kraje nabízejí možnosti pro účastníky incentivní turistiky. Firmy z Prahy tak často své zaměstnance vysílají např. na východní Moravu.

„Lidé potřebují místo, kde mohou tvořit a nápady potřebují místo, kde mohou růst. Region Východní Moravy je z hlediska incentivní a kongresové turistiky ideální destinace. Nabízí inspirativní prostředí, krásnou přírodu, adrenalinové výlety i klidná wellness zákoutí. Vyhlášená pohostinnost a krajové speciality pomáhají budovat důležité mezilidské vztahy,“ říká Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.

Kongresová klientela vyhledává například lázeňské město Luhačovice, ležící nedaleko Zlína. Zde ročně probíhají desítky konferencí, kongresů a odborných setkání až pro 600 osob. Kvalitní ubytování a gastronomie, krásné prostředí lázní, možnosti doprovodných programů, 

technická připravenost a pohostinnost jsou hlavními přednostmi této lokality. V roce 2009 zde proběhlo mimo jiné i zasedání ministrů zemí EU, každoročně se zde pořádají prestižní lékařské kongresy a konference, ale také řada firemních setkání a teambuildingových akcí.

„Pokud firmy hledají sounáležitost s přírodou a čistý horský vzduch, pak svým zaměstnancům zajišťují pobyty v Rožnově pod Radhoštěm či Velkých Karlovic. Milovníci funkcionalismu naopak ocení atmosféru, kterou poskytuje „baťovské“ město Zlín. Hotely a resorty regionu Východní Moravy jsou na služby pro firemní klientelu skvěle vybaveny a připraveny. K dispozici jsou nejen jednací místnosti, ale také řada atraktivních nabídek k vyplnění volného času,“ doplňuje Dana Daňová, ředitelka Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.

Vzrůstá poptávka po netradičních místech


Kladou důraz na kvalitu služeb a doprovodné programy. Firmy dnes chtějí čím dál častěji nabídnout něco unikátního a své zaměstnance nebo partnery tak odměnit. S tím souvisí objevování nových destinací, lokalit, kde se jejich akce ještě nekonala. Akce se pořádají na hradech, zámcích, v muzeích, klášterech, kinech či galeriích a na dalších zajímavých místech. 

To potvrzuje i ředitel Resortu Valachy ve Velkých Karlovicích Tomáš Blabla: „Velkých firemních akcí rok od roku přibývá. Nahrává tomu dobrá ekonomická situace. Firmy se také vzhledem k situaci na trhu snaží více pečovat o své zaměstnance a nabízet jim možnosti vzdělávání i zábavy, které jsou často rozšiřovány i na rodiny pracovníků.“

V Resortu Valachy firemní klientela vzrostla za poslední tři roky o 20 procent. Podle Tomáše Blably také o 50% vzrostla poptávka po doprovodných programech, kterými si firmy zpestřují čas po pracovní části své akce. „Vsadili jsme na regionální valašská témata, která jsou mezi firmami velmi žádaná. Aktuálně nejpopulárnější jsou kurzy pečení valašských frgálů s naší pekařkou, oblíbený je i program Ke kořenům Valašska, při němž si lidé vyzkouší různé tradiční činnosti od zpracování dřeva až třeba po přehazování sena. Snažíme se tuto nabídku neustále inovovat, aby firmy měly důvod k nám jezdit pravidelně vždy za něčím novým,“ doplňuje Tomáš Blabla.