Indický podnikatel studoval při svíčkách, vyvinul proto solární lampičky

Zakladatel LEDSafari Govinda Upadhjaj

Zakladatel LEDSafari Govinda Upadhjaj Zdroj: European Institute of Innovations and Technology

I když Govinda Upadhjaj pochází z dobře situované rodiny, byl jako chlapec zvyklý na studium při svíčkách. V jeho rodné Indii jsou totiž výpadky proudu na denním pořádku. To ho inspirovalo k tomu, aby po studiu v Nizozemsku a Švédsku založil startup LEDSafari, který do rozvojových zemí dodává co nejjednodušší a co nejlevnější solární lampičky.

“Cestoval jsem po Africe, kde se nyní ve velkém rozšiřuje elektřina,” vypráví rychle mluvící Ind s očima těkajícíma za silnými černými brýlemi. “Není to ale udržitelné. Když se něco rozbije, už to nemá kdo a jak opravit.”

Půl roku proto vyvíjel solární LED lampu, která bude co nejjednodušší. Nakonec se dostal na pouhých šest součástek. Sady těchto komponentů pak prodává školám po celém světě. Dodává je nejenom do Indie, Ugandy nebo Jihoafrické republiky, ale i do Švýcarska, Nizozemska nebo Velké Británie. Na co potřebují rozvinuté země solární lampičky pro své žáky?

Samotné lampičky jsou totiž jen polovinou projektu. LEDSafari zároveň vyvinulo vzdělávací systém, pomocí kterého žáky učí, jak si světla můžou sami sestavit a opravovat. Fyzikální koncepty se snaží vysvětlovat pomocí příkladů z reálného života. A právě proto byl projekt zajímavý i pro kanton v Lausanne.

Výuka sestavování solárních lampiček LEDSafariVýuka sestavování solárních lampiček LEDSafari | LEDSafariVýuka sestavování solárních lampiček. Zdroj: LEDSafari

“Vždycky jsem byl dobrý učitel, pomáhal jsem svým kamarádům před zkouškami,” vypráví Upadhjaj. Elektrický proud například vysvětluje jako vodopád a napětí jako výšku vodopádu. Abstraktní pojmy se snaží žákům přiblížit pomocí příběhů, což jim pomáhá k lepšímu zapamatování. “Já sám se ještě pořád dívám na animované filmy. Jsou inspirující.”

Upadhjaj nemá své firmě žádného investora, udržuje pouze malý tým a dosahuje “malého zisku”. Cenovou politiku nastavuje podle kupujícícho. “Švýcarským školám dáváme vyšší cenu, protože si to můžou dovolit,” vysvětluje Upadhjaj. V chudých částech Afriky je ovšem cena symbolická.

Časopis Forbes zařadil LEDSafari na svůj seznam 30 pod 30, který zahrnuje mladé podnikatele a inovátory, jež stojí za to sledovat. Projekt vznikl v rámci Evropského institutu inovací a technologií, který se snaží spojovat vzdělávání s byznysem. Šest let od svého vzniku je největším akcelerátorem v Evropě.