Inteligentní e-shopy se prosazují i v Česku. Radí zákazníkům s výběrem zboží
Jak vybrat například nejvhodnější elektroniku i jak ji optimálně využívat. Podobné usnadnění nákupu dosud nabízely pouze nejmodernější e-shopy v Evropě i USA, ale nyní se prosazují i na českém trhu. Inteligentní weby dokážou automaticky vytipovat zákazníky, kteří mají o dané zboží zájem, a posílají jim maily s podrobnými užitečnými informacemi.
Automatizace – klíčový pojem ve světě digitální ekonomiky. Míra automatizaceinternetových obchodůje přímoúměrná komfortu a rychlosti při nakupování, a v konečném důsledku tedy i úspěchu jednotlivých komerčních webů.Jedním z nejžhavějších trendů provozovatelů e-shopůje proto v posledních letechtzv. marketingová automatizace.
Portály, které jivyužívají, už se prosazují ina českém trhu. Jedním z prvníche-shopůje portálspolečnosti Emos, prodejce spotřební elektroniky, který dodává zboží do obchodních sítí globálních hráčů typu Globus, Kaufland či OBIa současně provozuje přímý prodej koncovým zákazníkům.Právě tentoe-shopzískal koncem března mezinárodní cenuKentico Site of the Year2016.
Autorem obchodního portálu je česká společnost Sprinx Systems. „E-shopje unikátní i v celoevropském kontextu, protože dokáže výrazně zefektivnit prodej nejen koncovým zákazníkům,“ vysvětlujeproduktový manažerOndřej Hloupý.Projekt navícnadále rostedo systémovéhořešení prodalšíchpětevropských zemí a využívajícísedmjazykových mutací.
E-shopy rekordně rostou
Češi letos utratí v internetových obchodech rekordních zhruba 115 miliard korun, meziročně o pětinu víc. Podíl tuzemské e-commerce na celkovém maloobchodu dosáhne téměř 11 procent. Očekává to Asociace pro elektronickou komerci.
"Růst očekáváme mezi 18 a 22 procenty," uvedl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška. Podle nedávné studie společnosti Acomware si tři čtvrtiny českých e-shopů kladou letos za cíl zvýšit obrat, 44 procent nárůst podílu na trhu a 38 procent zvýšit známost značky.
"V letošním roce se bude stále silněji projevovat trend, který nakousl loňský rok - poroste prodej potravin on-line, ruku v ruce s tím, jak se nabídka prodejců bude rozšiřovat do dalších měst České republiky," dodal ředitel srovnávače cen Heureka.cz Tomáš Braverman.
Češi nakupují na internetu nejvíce oblečení, kosmetiku a počítače. Oblečení či obuv si alespoň jednou ročně objedná v e-shopu 49 procent zákazníků. Kosmetický přípravek či parfém si kupuje 39 procent lidí, počítače a notebooky 35 procent.