Internetové kurzy pronikají do Česka, do byznysu vstupují noví hráči

Notebook a macbook

Notebook a macbook Zdroj: archiv

Vzdělávání přes internet je ve světě byznys, v němž se již točí velké peníze. Internetové kurzy od jazyků až po algebru nyní začínají pronikat i do Česka.

Vedle zavedených hráčů z pracovního trhu typu LMC a jejich projektu Seduo.cz se objevují i zcela noví aktéři. Například VímVíc, který startuje agentura 5DM. Elektronické kurzy už spustila také Vysoká škola ekonomie a managementu, českou mutaci nazvanou Khanova škola má rovněž globální projekt Khanacademy.org. Potenciál této sféry přilákal též investiční skupinu Metatron, za níž stojí Vladimír Johanes, známá postava tuzemské energetiky minulých let a jeho synové.

Změna modelu po dvou stech letech

„Vzdělání prožívá přelom, po dvou stech letech se mění celý model. Model kamenných škol učitel-třída je dlouhodobě neudržitelný kvůli kombinaci ekonomických, sociálních a technologických trendů,“ řekl jeden z partnerů Metatronu Petr Johanes, který se na americké univerzitě ve Stanfordu věnuje pedagogickým vědám a designu technologií. V příštích letech prý může globální hodnota oboru spojeného se zkratkou MOOC (massive open on-line course) vyrůst na několik set miliard dolarů.

Atraktivitu sféry ve světě dokládají první velké transakce. O obří akvizici v této oblasti se letos na jaře postarala sociální síť LinkedIn. Za 1,5 miliardy dolarů koupila vzdělávací projekt Lynda.com.

„Tlak na neustálé samovzdělávání je skutečně velký, například obor e-commerce, ve kterém se pohybujeme, je v tomto ohledu velmi náročný. On-line vzdělávání je určitě vhodnou alternativou s nepopiratelnými výhodami,“ poznamenala Magdaléna Divišová, šéfka Online People, firmy zaměřené na personalistiku v internetovém byznysu.

V Česku je trh v plenkách

Na tuzemském trhu je on-line vzdělávání teprve v plenkách. „Toto rčení sedí hlavně při srovnání on-line vzdělání v Česku a na rozvinutém trhu Spojených států, kde fungují on-line projekty s více než deseti tisíci aktivními lektory, desítkami tisíc aktivních kurzů a kapitalizací v řádu stovek milionů dolarů,“ sdělil zakladatel projektu VímVíc Michal Hardyn, který pro svůj byznys v současnosti shání prostředky prostřednictvím internetové služby Startovač.

Společnost LMC hodlá s projektem Seduo navázat na svůj úspěšný portál Jobs.cz. „Seduo. cz je v současnosti v beta verzi, ale již nyní máme více než tři tisíce studentů. Do měsíce od spuštění jich očekáváme zhruba pět tisíc,“ uvedl František Dalecký, manažer rozvoje projektu. Start ostré verze plánuje LMC po prázdninách.

Ministerstvo školství na dotazy ohledně působení v oblasti on-line vzdělávání neodpovědělo. Mocným přímluvcem takovéto výuky je ale nový státní tajemník ministerstva Jindřich Fryč. Jako náměstek v témže úřadu poslal předloni otevřený dopis ředitelům středních škol, které vyzýval, aby školy studenty s těmito možnostmi seznamovaly.

Hardyn: Budoucnost on-line kurzů je velká
Michal HardynMichal Hardyn | E15 Kromě hráčů z pracovního a vzdělávacího trhu láká potenciál elektronického vzdělávání rovněž čistě internetové hráče. Mimo jiné díky rozvoji komunikačních technologií, říká Michal Hardyn, spolumajitel marketingové společnosti 5DM, která spouští vzdělávací projekt VímVíc.cz.
E15: Co vás přivedlo k projektu VímVíc?

Vzdělávání je mou vášní. Manželka je učitelka a můj otec také. Asi čtyři roky nazpět jsem začal v zahraničí sledovat růst on-line vzdělávání, ve stejné době jsem absolvoval několik výborných on-line kurzů. Mezitím se skokově posunuly technologie a jejich dostupnost. Dnes není potíž mít velmi rychlý internet v domácnosti, stejně jako v mobilu a tabletu. To významně urychluje nástup on-line vzdělávání. Jsem přesvědčený, že je to velmi progresivní obor a čeká ho velká budoucnost.
E15: Jak bude vypadat byznys model vašeho projektu?

Obchodní model je založený na platbě za jednotlivé kurzy. Tržba z kurzů se dělí mezi lektora a platformu. Pro lektory je to velmi zajímavá příležitost ke zpeněžení jejich znalostí. Někteří lektoři chápou on-line prodej kurzů jako určitou formu pasivního příjmu. Významná část lektorů působí jako OSVČ a jejich příjem je vázaný na možnosti osobně přednášet. On-line kurzy lektorům nabízejí možnost vydělávat, i když jsou třeba na dovolené, nebo v okamžiku, kdy se potřebují sami vzdělávat a rozšiřovat si své dovednosti.
E15: Kam budete s VímVíc směřovat?

Naší hlavní ambicí je vytvořit na českém internetu prostor a trh pro on-line vzdělávání. Chceme být silným hráčem se stovkami lektorů a stovkami až tisíci kurzů.
E15: Dokážete garantovat kvalitu lektorů?

Vždy hledíme v první řadě na kvalitu lektora, ověřujeme si jeho odbornost a praxi.
E15: Češi mají rádi tituly. Budou slyšet na službu, jejímž výstupem bude „jen“ znalost, a ne titul?

Hlavním argumentem pro studium on-line kurzů je získání reálných a v praxi hned využitelných znalostí a dovedností. Jistě všichni známe lidi, kteří mají titul, ale mají potíž úspěšně se věnovat zajímavému zaměstnání, protože jim chybí potřebné schopnosti a dovednosti. Ty je možné načerpat z našich praktických kurzů. Titul nezajistíme, řešením úspěšným v zahraničí jsou ověřené certifikáty potvrzující absolvování kurzu.