Investice do golfových nemovitostí přitahují nejen hráče golfu

Golfové nemovitosti představují specifickou podskupinu realit, do nichž mohou čeští zájemci investovat svůj kapitál. Zájem o ně do značné míry symbolizuje vývoj české společnosti v posledních letech – golf se pomalu, ale jistě stává sportovním a společenským fenoménem a ani možnost investovat do realit v zahraničí již není ničím novým.

Zkusme si nejdříve definovat, co je golfová nemovitost. V první řadě tím rozumíme nemovitosti, které se nacházejí přímo na golfovém hřišti. S přimhouřením obou očí za ně můžeme považovat také nemovitosti, které se nacházejí v blízkosti golfových hřišť, nicméně soustřeďme se na první skupinu.

Pokud hovoříme o nemovitosti na golfovém hřišti, je více než pravděpodobné, že se bude nacházet v rámci takzvaného golfového resortu neboli komunity (těžko se hledá adekvátní český překlad). Jedná se o velké developerské projekty, jejichž středobodem je vystavěné golfové hřiště s golfovým zázemím, kolem nějž jsou postaveny rezidenční, ale i komerční nemovitosti. Projekty mají různý rozsah – od menších komunit s desítkami objektů k bydlení až po megalomanské projekty s tisícemi jednotek, s pětihvězdičkovými hotely, shopping centry, nemocnicemi, kompletními službami apod. Tato větší centra již fakticky fungují jako samostatná a částečně autonomní centra. Podobné resorty s nabídkou bydlení na golfovém hřišti začínají pomalu vznikat také v ČR.

#####Golfová hřiště rostou i v okolí velkých měst

Výstavba rekreačních golfových resortů je běžná hlavně v turisticky oblíbených regionech – nejlépe v teplém podnebí a ještě lépe v blízkosti moře. Developeři se soustřeďují zejména na nabídku nemovitostí k druhému bydlení, ale je mnoho případů, kdy lidé žijí v resortu celoročně nebo alespoň větší část roku. Stále častěji se také objevují komunity s golfovým hřištěm u velkých měst a aglomerací, které nabízejí celoroční klidné bydlení uprchlíkům z měst. Pro české zájemce je ovšem zajímavější, když budeme hovořit o resortech, které jsou vhodné k rekreačním účelům. Ze strany českých klientů je totiž patrný nárůst zájmu o nemovitosti v těchto rekreačních golfových resortech.

Zájemce o koupi nemovitosti v golfovém resortu si může vybrat z několika možností, jak a do čeho investovat. Většina standardních resortů nabízí k prodeji typizované apartmány, bungalovy, řadové domy i samostatné domy. Vzhledem k velikosti projektů je častým jevem výstavba nemovitostí v několika fázích. Developer vystaví a prodá první fázi a následně případně pokračuje další výstavbou. Developeři se snaží, aby tyto následující fáze nerušili již stávající majitele nemovitostí. Resorty ovšem také nabízejí stavební pozemky, na kterých si může majitel nechat postavit individuálně navrženou vilu nebo si vybrat vhodný návrh z katalogu spolupracujících stavebních firem. Zejména v USA je běžné, že formou prodeje pozemků koncovým zákazníkům vznikají celé komunity. Vybrané stavební firmy navrhují vhodné domy právě pro daný resort. Firmy často postaví na místě ukázkový dům a zájemci si ho mohou prohlédnout. Některé resorty mají vlastní architektonický tým, který navrhuje domy pro individuální zájemce.

#####Cena nemovitostí záleží na lokalitě a kvalitě hřiště

Většina resortů je marketingově aktivní. Resorty nežijí jen z vlastního prodeje nemovitostí, ale také z následného turistického ruchu, který do resortu proudí – pronájem rekreačních nemovitostí, pronájem komerčních prostor a hlavně z doprovodných služeb. Resorty například sponzorují vybrané profesionální hráče golfu, pořádají golfové turnaje (nejlépe ze série PGA nebo LPGA) nebo pořádají tenisové turnaje. Pro majitele nemovitostí je tato marketingová politika rovněž důležitá, protože má vliv na zhodnocení ceny nemovitostí v komunitě. Kvalita resortu, kvalitní marketing a určitá autonomita resortu může zapříčinit, že ceny nemovitostí v těchto resortech nejsou do takové míry závislé na obecném vývoji realitního trhu v dané zemi nebo regionu a v případě neblahého vývoje realitního trhu může cena takovéto nemovitosti zůstat stabilní nebo dokonce i stoupat. V případě zájmu je možné nemovitost dále pronajímat. Vedení některých resortů tyto nájmy zorganizuje včetně servisu, který je s pronájmem spojený. Pro zajímavost: některé luxusní resorty jsou stavěny v určitém duchu – na Floridě tak například vytvářejí atmosféru Toskánska. Tato jistá unikátnost pomáhá i při vybudování dobrého jména resortu a vytvoření zájmu o bydlení v něm. Cena nemovitostí závisí ve velké míře na lokalitě a kvalitě resortu. U menších a levnějších resortů v podstatě kopírují ceny standardních „negolfových“ nemovitostí v dané lokalitě. Čím více jsou resorty autonomní a marketingově podpořené, tím méně jsou závislé na cenách realit v dané lokalitě a vytvářejí si vlastní cenovou hladinu. To je příklad zejména těch kvalitnějších a dražších resortů. Ceny „od“ jsou nastaveny tak, aby odpovídaly kvalitě a prestiži resortu. Horní hranice prakticky neexistuje.

#####Nabídka jednotlivých hřišť se liší

Jednotlivé golfové resorty se liší mírou vybavení a služeb, které svým obyvatelům poskytují. Některé komunity (zejména v USA) jsou dokonalou ukázkou luxusu v každém detailu a jsou určené výhradně pro dolarové milionáře. V Evropě se rovněž nacházejí některé luxusní resorty, ale je zde také mnoho těch v nižší cenové relaci, které cenově nijak nevybočují z místní hladiny realitních cen. Kromě nemovitostí k bydlení se jednotlivé resorty snaží svým obyvatelům nabídnout i potřebné zázemí. Často se v resortech nacházejí restaurace, bary, obchody se spotřebním zbožím (například s oblečením, golfovým vybavením apod.), pro dámy jsou na místě služby kadeřníka, kosmetické salony, wellness apod. Poměrně často je součástí resortu, nebo v jeho blízkosti, také kvalitní hotel, jehož doprovodné služby mohou majitelé nemovitostí využít. V resortech bývá rovněž zdravotník, bezpečnostní služba a údržbáři, kteří se starají o společné prostory a také pomohou majitelům nemovitostí v případě potřeby. Zejména prestižní resorty jdou v nabídce služeb ještě dále a vytvářejí pro své obyvatele bohatý kulturní, sportovní a společenský program. Pořádají golfové a tenisové turnaje, výstavy nebo koncerty, kterých se účastní místní a zahraniční VIP a celebrity. Je běžné, že některé z těchto celebrit také v daném resortu zakoupily vlastní nemovitost – samozřejmě se slevou odpovídající míře „celebritídy“. Pro komunity jsou tito VIP obyvatelé vítanou reklamou, která přitahuje další zájemce o koupi nemovitosti. Renomované resorty mezi sebou také soupeří o různá prestižní ocenění – například o nejlepší resort roku nebo nejlepší nemovitost. Tato ocenění udělují odborné poroty a vyhlašují je relevantní média. Pro zájemce o investice do nemovitostí v golfovém resortu mohou být podobná ocenění vhodným doporučujícím signálem znamenající větší míru bezpečnosti a zhodnocení vložené investice.

#####Zájemce o golf přitahuje zejména jižní Evropa

#####Rájem pro golfistu je i Florida

Matkou golfových nemovitostí jsou Spojené státy americké. Ještě v nedávné době byl zájem investorů obrovský a vzniklo zde mnoho nových projektů. I přes momentální propad cen, nebo právě proto, mohou být právě tyto golfové projekty zajímavou investicí. Velmi kvalitní a pozoruhodné golfové projekty se staví také v Jižní a Severní Karolíně a samozřejmě v Kalifornii – ostatně golfové komunity vznikají v USA u každého většího města. Ideální destinací pro golfové nadšence je i Karibik, developeři stavějí golfové resorty téměř na každém větším ostrově. Tyto projekty bývají poměrně často velmi kvalitní až luxusní. Najdou se ovšem také standardní golfové projekty za přijatelné ceny, mnohdy i výhodnější než v Evropě – například v Dominikánské republice. V současné době se připravuje několik nových projektů, můžeme se zmínit o projektech na ostrově Sv. Tomáše nebo na Bahamách. Lokalit s golfovými nemovitostmi je mnoho. Za všechny uveďme třeba Francii nebo Itálii, i když tam jsou tyto komunity méně časté než třeba ve Španělsku. Čilý stavební ruch v blízkosti golfových hřišť vládne také na Kypru. Poměrně zajímavé může být bydlení u golfového hřiště v Rakousku, zejména pokud je v blízkosti dobré lyžařské středisko. Příkladem může být Kitzbühel nebo Kaprun/Zell am See. V případě Rakouska se ovšem nejedná o uzavřené rekreační resorty, ale spíše o menší rozsah rezidenční výstavby. Z exotičtějších destinací můžeme jmenovat třeba Maroko, kde se staví nové kvalitní resorty.

#####Standardní proces při koupi nemovitosti

Koupě golfových nemovitostí probíhá naprosto stejně jako koupě standardní nemovitosti. To znamená, že celý proces se řídí zákony a podmínkami platnými v dané zemi. Developeři ve spolupráci s prodejci golfových nemovitostí ovšem bývají schopni nabídnout investorům řadu služeb a výhod, jako je poskytnutí hypotéky, nezávazná rezervace nemovitosti, zajištění prohlídky místa výstavby apod. Specializované realitní firmy, které tyto projekty prodávají, zajišťují celý proces koupě na klíč. Ve většině případů se jedná o koupi nemovitosti nové, respektive ve výstavbě nebo dokonce ještě před zahájením výstavby. Z toho plyne, že kupní cena je splatná ve splátkách v závislosti na postupu výstavby. Standardně si klient zarezervuje nemovitost zaplacením vratného depozitu ve výši přibližně tři tisíce eur. Tuto rezervaci může klient udělat buď tady v České republice, nebo na místě, kde se resort nachází. První splátka kupní ceny bývá zpravidla na úrovni přibližně 30 procent z celkové kupní ceny, ale v některých případech se může jednat o částku mnohem nižší, třeba i jen zhruba 15 tisíc eur. Poskytnutí hypotéky je naprosto standardním servisem pro kupujícího (pokud si kupující nevybral exotickou destinaci se špatně funkčním bankovním trhem). Výhodou vlastnění nemovitosti v golfovém resortu je fakt, že firma, která resort spravuje, poskytuje zpravidla majitelům komplexní služby spojené s vlastnictvím a správou nemovitosti. Majitel nemovitosti se stává členem společenství vlastníků nemovitosti (někde se to nazývá klub vlastníků nebo i jinak, ale na podstatě věci to nic nemění). Za pravidelný paušální poplatek získává majitel nutné služby. Výše poplatku je v každém resortu individuálně nastavená a je také různá pro různé nemovitosti v rámci jednoho resortu. Tento poplatek obsahuje správu budovy a společných prostor, údržbu zahrad, bazénu, ostrahu, odvoz odpadu apod. Kromě této platby platí majitel ještě za energie na základě faktické spotřeby. Vzhledem k tomu, že resorty si často samy řídí svoji golfovou turistiku, některé z nich jsou schopny nemovitost, v případě zájmu ze strany majitele nemovitosti, výhodně pronajímat s cílem výnosů z dalšího pronájmu. Tyto výnosy mohou být poměrně zajímavé, protože golfové resorty se často vyskytují v oblastech s dlouhou sezonou teplého počasí (rozuměj dlouhá sezona vhodná k pronájmu). A navíc golfová turistika zažívá, nejen v České republice, velký nárůst ze strany klientů. Některé resorty dokonce smluvně garantují roční výnosy z těchto pronájmů.

#####Dvě možnosti využívání golfového hřiště

Většinu zájemců o koupi nemovitosti na golfovém hřišti eminentně zajímají golfové podmínky v resortu. (Na druhou stranu je nutno podotknout, že golfové nemovitosti kupují i lidé, kteří golf nehrají.) Kvalita golfových hřišť je jedním ze znaků kvality resortu. Luxusní resorty si nechávají navrhnout golfová hřiště od legendárních golfových hráčů, jako jsou Jack Nicklaus, Arnold Palmer nebo Nick Faldo. Ale i standardní resorty mohou nabídnout velmi dobré až vynikající golfové podmínky. Výjimkou nejsou ani dvě nebo tři golfová hřiště vedle sebe. Majitel nemovitosti má dvě možnosti využívání golfového hřiště:

a) dlouhodobé členství

Majitel má zpravidla právo na zakoupení zlevněného dlouhodobého členství za zvýhodněných podmínek – pro sebe nebo pro celou rodinu. V rámci členství má nárok na další související výhody nebo slevy. Sleva na členství pro majitele nemovitosti v resortu může činit několik desítek procent. Pro kupce drahých a luxusních nemovitostí může být členství v klubu zdarma. Pro názornost: zlevněné členství v golfovém klubu pro celou rodinu majitele nemovitosti stojí v jednom nejmenovaném španělském golfovém resortu 17 tisíc eur na 25 let. V případě, že golfová hřiště ještě nejsou dokončená, je možné platit postupně – například rezervace 30 procent a zbytek po dokončení hřiště.

b) sleva na green fee

V případě, že majitel nezakoupí členství, má zpravidla nárok na zlevněné green fee za jednotlivé hry (sleva se obvykle pohybuje na úrovni přibližně 20 až 30 procent).

Golfové nemovitosti jsou a budou i nadále velmi atraktivní možností pro české investory – nejen z pohledu využití nemovitosti, ale i z pohledu uložení kapitálu. Stačí si jen vybrat ten správný golfový resort.