Jsou jako Kobra 11. Auta ale nerozbíjí
Přerov / V autě hraje na plné pecky rádio, žena za volantem pospíchá. Nechce přijet pozdě na jednání do Ostravy. Najednou se před ní vynoří černý passat a za jeho zadním sklem bliká nápis „Stop policie – Prosím za mnou.“ Auto navádí na sjezd do Hranic. Řidičce je jasné, že schůzku nestihne. A přijde o body a o peníze.
Z policejního passatu vystupuje policista. Jeho kolega zůstává sedět za volantem, jen si odepíná pás a sleduje situaci. „Jsem připravený z auta vyskočit, kdyby bylo potřeba, nebo se rozjet, kdyby chtěl řidič ujet,“ vysvětluje inspektor Milan Gabrhel. Za chvíli se do vozu vrací jeho kolega Stanislav Hanák s doklady řidičky. Spojují se s dozorčím a žádají o prověření řidičky i vozu. Obratem dostávají odpověď. Vše je v pořádku. Auto není kradené, žena za volantem není hledaná. Pokutu za rychlost necelých 160 kilometrů za hodinu platí v hotovosti. „To je nejčastější překročení rychlosti. Za jízdu nad 180 kilometrů hrozí ztráta řidičáku,“ vysvětluje. Policista nasedá do vozu a černý passat pokračuje dál. V odstavném pruhu stojí nákladní auto a policejní vůz u něj zastavuje. Na mezi sedí řidič. Pochopí, že se jedná o policisty, a rychle si obléká tričko. „Jsou dny, kdy to tady vypadá jako parkoviště. Odstavená auta mají poruchu. Dáváme jim hodinu a pak nařizujeme odtah na náklady majitele,“ vysvětluje Gabrhel.
Policejní passat se znovu rozjíždí, zrychlení je během sekundy vražedné, až zatlačí redaktorku do sedadla. Řídit vůz, který jede rychlostí až 300 kilometrů v hodině, není legrace. „Na ovládání auta v krizových situacích jsme se školili na polygonu v Mostě,“ upřesňuje Hanák. Passatu dokázalo zatím ujet jen jedno auto. Bugatti Veyron za více než třicet milionů korun, které jede až 400 kilometrovou rychlostí.
V Česku má tento speciální pasat kromě šestnácti vozů policie jen jeden podnikatel z Vysočiny. „Ten brzdí provoz. Řidiči si myslí, že to je policejní vůz a nepředjíždějí ho. Jezdí ale spousta rychlých aut. Jednatelé firem, kteří pendlují mezi Prahou a Ostravou. Podnikatele nebolí pokuta, ale hrozba ztráty řidičáku. Po zavedení bodového systému už tolik neriskují,“ upřesňuje Hanák.
Občas se na dálnici objeví stopaři. „Ti tu nemají co dělat, je za to pokuta až dva tisíce korun. Musí opustit dálnici,“ vysvětlují policisté. Pamatují případ, kdy si to v rychlém pruhu hasil cyklista. Nebo skútr. „Šokující bylo, že skútr byl autoškoly a řídil ho sám učitel,“ vzpomínají policisté. Občas se stává, že řidiči jedou v protisměru. A někdy to bohužel končí tragicky.
Kontrolují i dálniční známky. „Výmluvy řidičů, kteří je nemají, jsou stejné. ,Já jsem nechtěl najet, jedu jen kousíček, já si ji koupím, já to tady neznám’,“ říká Gabrhel. Passat sjíždí u Bělotína z dálnice. Zaměřují se i na řidiče po cestě přes Hranice. „Nejsme omezení jen dálnicí. Jezdíme tam, kam si nás vyžádají. Byli jsme na Ecce Homo ve Šternberku a tam by passata nikdo nečekal. Řidiči byli překvapení, říkali, že nikde neviděli, že měříme. Ukázali jsme jim vrtulník, který z výšky tří kilometrů přečte poznávací značku. Ten má špičkové vybavení,“ upozorňuje Hanák.
Za Slavíčí předjíždí passat stříbrná octavie. Její řidič koukne do passatu a začíná brzdit. „Když nás lidi poznají, hned brzdí,“ říká Hanák. Těsně před Lipníkem prosviští kolem passatu modré auto. Policista šlápne na plyn a za vůz se zavěsí. Pronásledované auto sjíždí na obchvat Lipníka. Jeho řidič zatím nic netuší. „Zastavíme ho až na bezpečném místě. Neriskujeme,“ vysvětlují. Rychlé auto řídila opět žena.
Když je třeba, passat změří současně rychlost aut před ním i za ním a pomocí nápisů navede obě auta do odstavného pruhu. Nápisy, které běží za zadním i předním sklem passatu, mohou policisté volit v češtině, němčině a angličtině. A hodily by se jim i nápisy v polštině, protože právě Poláci nejvíce překračují povolenou rychlost. Kromě pro řidiče ne zrovna příjemného „Stop policie“, používají i další nápisy, třeba upozornění na náledí či nehodu.
Redaktorka vydechne až v kanceláři dálniční policie v Kocourovci. „Děláme to, co chlapci v Kobře 11. Ale efektivněji. Auta tolik nerozbíjíme,“ říká vedoucí odboru služby dopravní policie Pavel Novák. Působí hlavně na úseku od Olomouce po Bělotín. „Ale můžeme působit i jinde, občas kontrolujeme řidiče i na staré cestě podél dálnice. Díky passatu se provoz v našem úseku zpomalil,“ dodává Novák.
„Vyšetřujeme dopravní nehody i vloupání do aut. Nedávno jsme odhalili dvě kradená auta a při kontrole na benzince člověka, na kterého byl vydaný mezinárodní zatykač,“ dokládá široký záběr práce vedoucí oddělení nadporučík Petr Franěc.
Připomněl také čerstvou honičku zloděje. „Ujížděl za deště našim policistům. Jel rychlostí 240 kilometrů a byl navíc pod vlivem drog. Jízdu nezvládl a naboural do svodidel,“ vypráví Franěc. A pak, scéna jak z akčního filmu. K místu nehody se řítilo auto. Policisté chytli zloděje a skočili s ním přes svodidla do betonového žlábku. Pachatel jim děkoval, že mu zachránili život. Policisté ale odnesli pád na beton zraněním.
Jejich revírem je dálnice
• Dálniční oddělení Kocourovec má pod palcem úsek pár kilometrů za Olomoucí ve směru na Prostějov a od Globusu v Olomouci po Bělotín, což je v obou směrech dohromady 106 kilometrů.
• Policisté využívají kromě černého vozu Volkswagen Passat další tři auta a motocykl.
• Passat má automatickou šestistupňovou převodovku, jede přes 300 km/hodinu stál 1,3 milionu korun. Je vybavený měřicím zařízením a současně může měřit rychlost aut jedoucích před ním i za ním. Posádka s sebou vozí platební terminál.