Kapitán: Musíme na řeku vrátit život
Někdo chodí do fabriky k pásu, jiný sedí nekonečné hodiny v kanceláři.
František Martínek z Kolína má ovšem netradiční zaměstnání. Koupil osobní
loď a vozí v ní lidi po Labi.
„Všechno je to taková souhra náhod. Prostě jsem se kdysi potkal s lodí a
nakonec jsem se s ní potkal i na vodě,“ vysvětluje Martínek, jak se stal
majitelem lodi Kolinea.
Pokud mu to počasí dovolí, pluje od Kmochova ostrova do Klavar nebo do
Poděbrad. „Zájem lidí tady je, což mě těší. Ale na druhou stranu by mohl být
mnohem větší,“ říká Martínek. Právě nedělní plavby do Poděbrad a zpět za 250
korun by měly být největším lákadlem.
Plavidlo, které přivezl na kamionu až ze slovenských Piešťan, jej přišlo na
několik milionů. Investice se mu zatím nevrátily. „Je to samozřejmě moje
přání, ale ještě se to zdaleka nepovedlo,“ podotýká „mořský vlk“ z Kolína.
Labe podle něj není zdaleka tak využité, jak by být mohlo. „Je potřeba sem
vrátit život, ale bolí to. Nejde to jednoduše a je třeba do toho
investovat,“ přiznává Martínek.
On sám by uvítal více přístavišť. „
nastoupit a vystoupit, určitě by to pomohlo. Problém je v tom, že malé obce
na to většinou nemají peníze, i když by třeba molo vybudovat chtěly,“ říká
kapitán lodě Kolinea.
Řeka není příliš pohostinná ani pro malá plavidla. Má přitom potenciál
přilákat spoustu turistů i ze zahraničí. „Labe je evropská významná cesta.
Jezdila by sem spousta Němců nebo Holanďanů. Občas nějaký přijede, ale
zjistí, že nemá kde natankovat, nabrat vodu, přistát. Spousta lidí z Čech
jezdí na kanály do Holandska a stejně by i oni chtěli přijet sem. Snad se to
bude zlepšovat,“ uzavírá Martínek.