Kde začíná cesta za teplem domova

Vysoký čmoudící komín přiléhající ke kotelně? Kdo si firmu, která přivádí do bytů teplo, představuje takhle, je na omylu.

Žádný kouř ani hromady uhlí, hukot čerpadel ani vtíravý prach. Že firma, která má v popisu práce distribuci tepla a teplé užitkové vody do Frýdku-Místku, musí být ušmudlaná, je jenom iluze.
„Někteří lidé se domnívají, že teplo vyrábíme. My ho ale nakupujeme od firmy Dalkia ČR, která má ve Sviadnově teplárnu. Vlastními horkovody ho pak přivádíme do města,“ uvádí ředitel firmy Distep Petr Jonas
častý omyl na pravou míru.
Zboží, s nímž firmy mezi sebou obchodují, je pořádně horké a napumpované. Voda má při předávce teplotu okolo 160 stupňů a proudí pod tlakem přibližně dvaceti atmosfér. Distep sídlí na okraji města,
jeho pomyslná chapadla však prostupují celým Frýdkem-Místkem. Teplá voda protéká potrubím o délce osmatřicet kilometrů. Potřebné parametry získává ve 280 předávacích stanicích.
„Jsme největším distributorem ve městě,“ připomíná ekonomická náměstkyně Stanislava Ciahotná s tím, že podnik zásobuje na devatenáct tisíc domácností a přes dvě stě dalších budov.

Teplo i po sezoně

Situace, kdy se celé město nečekaně ocitlo bez tepla a teplé vody, ještě nenastala. „A pokud sviadnovská teplárna nepřeruší dodávku, ani nenastane,“ ujišťuje Jonas. Velký počet stanic umožňuje rozložit riziko tak, aby případný výpadek postihl co nejméně odběratelů. Výjimkou bývají plánované odstávky. Během nich firmy provádějí opravy a údržbu zařízení a sítí. „Dříve se dodávky vody přerušovaly na dva týdny, to jsme zkrátili na čtyři dny. Letos to bude od 26. do 29. července,“ informuje ředitel.
Komu je zima v době, kdy topná sezona skončila, tomu firma nabízí mimosezonní dodávky tepla. „K dohodě se ale musejí připojit alespoň dvě třetiny obyvatel domu, aby ostatní neměli pocit, že na druhé
doplácejí. Tuto službu už si sjednaly tři čtvrtiny odběratelů,“ říká Jonas.

Dispečink nikdy nespí

Většinou bývá ve firmě klid. Běda ale, nastane-li porucha nebo se teplota vody lidem nezamlouvá. Anebo když se při pohledu na fakturu zhrozí, že tolik tepla nemohli spotřebovat a že ceny jsou přemrštěné.
„Máme přesné a ocejchované měřiče, z nichž lze vyčíst spotřebu každého domu. Jak se náklady rozpočítají mezi jednotlivé odběratele, je věcí jeho správce nebo majitele,“ tvrdí ředitel.
Srdcem i mozkem podniku je hlavní dispečink. Přitom je to nevelká místnost s ovládacím pultem a tabulí s blikajícími větvemi rozvodných sítí. Tady pulzuje život čtyřiadvacet hodin denně. S telefonáty zákazníků
má dispečer Jiří Baran bohaté zkušenosti. „Snažíme se, aby neměli důvod sem volat. Zjistíme-li anomálii,
technici závadu odstraní mnohdy dříve, než odběratelé její důsledky pocítí,“ líčí Baran. Lidé se ale na Distep obracejí i s dotazy, které firmě nenáleží, například proč neteče studená voda a nejde plyn, případně ohlásí poruchu výtahu nebo chtějí uvolnit ucpaný kanál.