Když firmu řídí ženský cyklus

Žena, ilustrační foto

Žena, ilustrační foto Zdroj: Profimedia.cz

Přečtěte si příběh o čtyřech ženách v jedné, jejím bytí sama se sebou a o životě v korporátním světě. Pokud se vám na něm nebude něco zdát a jste žena, projděte si ho příští týden znovu. Je možné, že to uvidíte jinak.

Mým cílem je, aby ženy, které v mé firmě pracují, mohly pravidelně v době menstruace zůstávat doma. Žena při menstruaci poměrně úspěšně rozkládá skupiny, a je tedy přínosnější, aby na poradách raději nebyla,“ říká otevřeně drobná černovláska Monika Divišová, majitelka společnosti Wellnessia, jež poskytuje výživové poradenství. A především je řízena s ohledem na menstruační cyklus ženy.

S Monikou jsem se potkala v její kanceláři v centru Prahy. Při vstupu mi nabídli obligátní pití a časopis, navíc přidali výzvu, zda si nechci odskočit, a poptali se, jestli nejsem těhotná. Neobvyklé přivítání, běželo mi hlavou; zprvu zarážející intimita se ale časem ukázala jako velmi osvobozující. Toaletu zatím nevyužiji, děkuji, těhotná nejsem, alespoň pokud vím.

„Informace o měsíčním cyklu jsou v základním manuálu fungování firmy. Každý nový člen týmu se o nich tedy dozví hned v prvních týdnech, co k nám nastoupí. Je to stejně důležité jako to, že ví, jak vedeme pokladnu a jaká je pracovní doba,“ říká Monika. Reakce jsou prý jen dvojí – nová členka týmu je nadšená, sama si začne číst Rudý měsíc (kultovní knihu Američanky Mirandy Greyové o fázích ženského cyklu a o tom, co znamenají v běžném životě) a hledat na webu víc informací. V druhém případě ještě chvíli pozoruje, co jsou ve Wellnessii zač, a po měsíci zkušební doby odchází, protože „jim nerozumí“ nebo „jí moc zasahují do osobního života“.

Počkejte na únor

„Milé ženy, jste zaměstnané, podnikáte, vedete týmy, jste úspěšné, máte za sebou řadu školení efektivity práce, ale někdy vám to prostě nefunguje? A vy nechápete proč. Jindy je totiž vaše plánování a výkonnost bez chybičky.“ Tak zní pozvánka na jednu z akcí projektu Měsíc v nás, který dělá všechno možné pro to, aby povědomí o fungování ženské energie šířil dál. Odpověď na výše položenou otázku je relativně jednoduchá.

„Žena není v průběhu měsíce stejná, každá ze čtyř fází má pro ni úskalí i dary,“ zapáleně vysvětluje Šárka Kotvalová, jedna z manažerek projektu. „Na cyklické fungování třeba u ročních období jsme zvyklí a víme, že pokud si nestihneme zalyžovat letos, tak počkáme na další únor a půjde to. Podobné to je u žen. Třeba v době ovulace jsme týmově založené a máme potřebu komunikace. Pokud nás ale bude někdo nutit k teambuildingu v době menstruace, je to stejné, jako bychom se pokoušely lyžovat v červenci. Lehce to rozhodně nepůjde. Ideální by bylo počkat na ten únor. Bohužel většina žen své prožívání v dnešní společnosti schovává. Být proměnlivá v mužském byznys světě je pro ně ohrožující.“

Bez antikoncepce

Jak tedy skloubit nároky vnějšího světa s naším vnitřním naladěním? Šárka postupuje podle tří fází. V té první si musí žena uvědomit, že v každém období svého cyklu má jiné potřeby – někdy chce víc spát, někdy vyhledává kontakt s lidmi, jindy zase samostatnou práci –, a měla by se naučit je uspokojit tak, aby jí bylo dobře. V druhé fázi se učí číst své nepohodlí a jak se o ně postarat a v té závěrečné dokáže respektovat svou proměnlivost a využívat darů, jež každá část cyklu přináší.

Není to žádná věda, stačí si vzít obyčejnou tužku, zápisník a zapojit pozorovací talent. „Pokud mám před sebou zásadní manažerské rozhodnutí a chci si být jista výběrem nejlepšího řešení, nechám vždy uplynout celý cyklus,“ potvrzuje Monika Divišová slova o proměnlivosti žen během měsíce. Na nástěnce ve firmě jí visí kalendář s menstruačním cyklem všech zaměstnankyň. Někdy prý stačí jen pohled jeho směrem a začínající neshody se vyjasní. Podmínkou ovšem je, že ženy neberou hormonální antikoncepci. Ta rozdíly mezi obdobími zplošťuje a žena ztrácí kontakt sama se sebou.

Šárka si myslí, že tento princip může firmám přinést konkurenční výhodu tím, že budou efektivně využívat silných stránek svých zaměstnankyň v době, kdy to je pro ně nejvíc přirozené. „Věřím, že i korporace budou nuceny tyto principy zavést, aby přežily. Cestu vidím přes vnitřní transformaci, jež bude respektovat cykličnost žen a mužský tah na branku,“ doplňuje Monika.

Monika Divišová (vlevo) a Šárka KotvalováMonika Divišová (vlevo) a Šárka Kotvalová | Tomas ZeleznyMonika Divišová (36) (vlevo) – dohromady s maminkou vlastní společnost Wellnessia. Přes nutriční poradenství a individuální přístup dohlíží na celkové blaho svých klientů. Šárka Kotvalová (39) – jejími hlavními tématy jsou rodičovství a výchova dětí, prožívání mateřství v jeho světle i tmě a soulad ženských životních rolí.

Fáze ženského cyklu

Pomenstruační fáze Je to jako jaro. Ženy jsou výkonné, mají výdrž a spoustu energie, uvažují logicky. Je to období pro nové začátky, ženám se dobře plánuje a mají spoustu nápadů.

Ovulace Mateřské období. V ročním kalendáři léto. Ženy nepečují o sebe, ale o všechny kolem sebe. Práce přes čas jim nevadí, jsou komunikativní a týmově naladěné.

Předmenstruační fáze Přichází podzim. Všechno se zpomaluje, žena se začíná obracet dovnitř a opouští mužský svět. Není tak výkonná jako jindy, zaměřuje se na ukončování věcí, má potřebu nacházet problémy. Zesiluje se její kreativita, ale je kritičtější a sobečtější než jindy.

Menstruace Zima. Ženy jsou úplně odpojené od světa a mají potřebu věnovat se samy sobě. Mají špatnou krátkodobou paměť a lehce zapomínají. Přemýšlejí vizionářsky o hlubším smyslu věcí a fungují na pocitech a intuici.