Když se Praha mění ve Vídeň či Paříž | E15.cz

Když se Praha mění ve Vídeň či Paříž

Sdílet na Facebook Messenger Sdílet na LinkedIn
Česko, a zejména Praha, jsou pro filmaře rájem, a to i přesto, že málokdy hrají samy sebe.

Na jednom z vltavských ostrovů slaví na hostině své vítězství sir Ulrich von Lichtenstein. Jen pár hodin předtím porazil na kolbišti v barrandovských ateliérech vévodu Adhemara. Fandili mu hlavně čeští komparzisté, včetně několika pražských bezdomovců. Snímek Příběh rytíře s Heathem Ledgerem v hlavní roli se celý natáčel v Česku.

„Vyrobili jsme pro film většinu zbroje a brnění,“ říká spolumajitel produkční společnosti The Three Brothers Boris Krištof. Jejich sklad historických zbraní, brnění a dobových rekvizit v Hlubočepích je jeden z největších ve střední Evropě. Obracejí se proto na ně zahraniční produkce, které v Česku natáčejí.

„Nejvíce teď pracujeme pro Němce, kteří točí spoustu historických filmů,“ podotýká Krištof. Zbraně a zbroje vyrobené pražskými kováři si zahrály i v několika velkofilmech.

„Pro Narnii jsme dodělávali část výzbroje, třeba helmy pro skřety,“ říká Krištof, který své znalosti a zkušenosti se zahraničními filmy využil při produkci vlastního snímku Ať žijí rytíři.

Praha Prahou? Málokdy

Pražská zákoutí mohou diváci zahlédnout v desítkách filmů. Ne vždy ale hlavní město hraje samo sebe. Jednou z výjimek je třeba akční snímek xXx s Vinen Dieselem v hlavní roli. Většině lidí se v souvislosti s tímto filmem vybaví tragická nehoda, při které zemřel jeden z kaskadérů. Narazil do pilíře Palackého mostu.

Častěji ovšem filmaři umisťují natáčení do Prahy z finančních důvodů. „I když i to se mění, stáváme se pro zahraniční produkce drahou zemí. Raději přemístí štáb třeba do Maďarska,“ tvrdí Krištof, který vyráběl zbraně mimo jiné také pro xXx, Johanku z Arku, Blade 2 či Van Helsinga.

Většinou Prahu filmaři vydávají za Vídeň, Paříž či Londýn. Kdo z těch, co v Praze nikdy nebyli, pozná, že Edith Piaf tvůrci točili v Česku? Jindy v Barrandovských studiích, v Holešovicích, v Libni či ve Vysočanech postaví kompletní kulisy. Třeba Hellboy režiséra Guillerma del Tora s Karlem Rodenem jako hlavním padouchem vznikal v ČKD studiích, v Libni a v Holešovicích.

Příběh o hodném rudém démonovi v sobě nese další pražské stopy. Filmaři oslovili několik sprejerů. Ti postříkali kulisy newyorského metra, aby vypadaly co možná nejvěrohodněji.

Ani Oliver Twist Romana Polanského, Iluzionista či Kletba bratří Grimmů o sobě na první pohled neprozrazují, že vznikaly v Praze.

Nemaskovat se vyplácí

V posledních letech se někdy stane, že zahraniční filmaři hlavní město nijak nemaskují a Praha hraje sama sebe. „Proto jsme mohli využít dvě klíčové lokace, které nejsou nikde jinde, tedy Karlův most a Pražský hrad. Všichni nám říkali, že to nikdy neprojde, že se tam už roky nenatáčelo. Nám zřejmě pomohlo, že jsme chtěli mít ve filmu skutečně Prahu,“ říká producent snímku Bratři Bloomovi Ram Bergman.

Díky tomu pro filmaře nebyl při natáčení problém vyhodit do vzduchu třeba část Pražského hradu. Přestat vydávat Prahu za jiná města se tak třeba začne filmařům vyplácet.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.