Kečupový design

Spolupráce vysokých škol a firem je dnes čím dál potřebnější, v oblastech, jako je design nebo užité umění, to platí dvojnásob. Aktuální projekt mezi slavným výrobcem kečupu a pražskou vysokou školou ukazuje, jak profesionální a inovativní výsledky může taková spolupráce přinášet. Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze připravila společně s potravinářskou společností Heinz projekt „Heinz Art“.

Ale od začátku: ke svému letošnímu 140. výročí vyhlásila společnost Heinz soutěž pro studenty VŠUP na téma „Budoucnost designu inspirovaná tradicí“. Touto soutěží odstartovala společnost Heinz v České republice první ročník projektu „Heinz Art“, který má za cíl podporovat mladé tvůrce z různých uměleckých profesí. Pro první ročník si společnost vybrala obor designu. Do soutěže se zapojily čtyři desítky studentů designu z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

#####Slavná etiketa sahá hluboko do historie

Etiketa, která je dodnes nedílnou součástí každého obalu produktu Heinz a svým tvarem představuje symbol Pensylvánie, rodné země zakladatele společnosti, získala již koncem 19. století ikonický status. Vedle etikety dosáhla světového věhlasu i zmíněná láhev od kečupu Heinz. Stal se z ní do jisté míry artefakt, který zaplňuje lednice konzumentů po celém světě. Láhev byla patentována už v roce 1882 a od té doby pouze sedmkrát změnila svůj tvar. V roce 2003 představil Heinz významnou inovaci – otočil plastovou láhev dnem vzhůru – a určil tak způsob, jakým je dnes servírován kečup po celém světě.

#####Historie jednoho produktu

Svým netradičním marketingovým a produktovým přístupem oslovoval Heinz i v minulosti tvůrce a umělce všech generací. Ikonická kečupová láhev Heinz inspirovala například slavného popartového umělce Andyho Warhola, který v roce 1964 vystavil v newyorské Stable Gallery netradiční „sousoší“, jež se skládalo ze stovek tvarově identických a na sebe poskládaných obalových krabic tehdejších nejdůležitějších potravinových značek včetně Heinz. Irská umělkyně Orla Walshová se v roce 2007 inspirovala láhví od kečupu Heinz pro své popartové obrazy. Kolekce obrazů jejího netradičního pojetí kečupových láhví je vystavena v centrále společnosti v Pittsburghu.

Nadčasovost a inovativnost se pojí s touto značkou mnoho desetiletí. Průkopnické prvenství drží Heinz i v otázkách designu obalové techniky. Vše začalo v roce 1869, kdy teprve 25letý Henry J. Heinz založil se svým sousedem L. Clarencem Noblem na okraji amerického města Pittsburgh společnost Heinz Noble & Company. Mladý Henry záhy pochopil, že obal je pro produkt stejně důležitý jako jeho obsah, a zatímco jeho konkurenti prodávali své výrobky v tmavých sklenicích, aby skryli nedostatky, Heinz balil svůj ručně strouhaný křen do průzračných sklenic, aby demonstroval jeho čistotu.

#####Úkolem bylo najít nový obal

Zadáním soutěže pro studenty designu bylo najít nový obal na slavný kečup. „Soutěž měla nadprůměrnou úroveň, bavila mě konfrontace mezi studenty a jejich přístup k zadání,“ hodnotil průběh Maxim Velčovský, který byl jedním z porotců. Porota vyhodnotila návrhy následujících tří studentů na cenu za nejlepší design. Na prvním místě se umístil Ondřej Červený, na druhém pak Yveta Kroupová a třetí místo obsadila Anar Davaasanbuu. Vítěz pojal svůj návrh jako misku, jež ale obsahuje i kečup, Yveta Kroupová pak vytvořila stylizovanou drúzu rajčat: co se skrývá uvnitř, je demonstrované i navenek. Autorka třetího oceněného návrhu se inspirovala plastikovým potrubím používaným při instalaci kuchyňských dřezů.