Kolony brzdí piráty. Pražanům tak zachraňují životy

Zácpy dokážou pořádně otrávit den. Ale i zachránit život. Auta díky nim jezdí pomaleji. „Smrťáků“ bylo v Praze loni rekordně málo.

Je pátek večer a Jižní spojka se sune krokem. Všichni se marně snaží ujet z Prahy na chalupu nebo domů z práce.

Klid předoucích motorů náhle přeruší troubení a bezohledné kličkování mezi popojíždějícími auty. Asi dvacetiletý mladík v ojetém, ale dost silném bavoráku se snaží využít každou volnou skulinku. Jen díky tomu, že ho ostatní „brzdí“, nehrozí naštěstí vážná nehoda.

Právě mladí, nezkušení muži v silném, ale starém autě, jsou podle dopravních expertů a pojišťoven nejčastější viníci vážných nehod.

„Bývá to mladý agresivní řidič, majitel výkonného turbodieselu staršího roku výroby,“ popisuje Igor Sirota z Ústředního Automotoklubu. A lidé z pojišťoven, kteří každý rok v hlavním městě sčítají stamilionové škody, tomuto popisu přikyvují.

„Čím jsou mladší a čím silnější auto řídí, tím víc bourají,“ přidává se Tomáš Zavoral z České pojišťovny.

Výrazně zpomalený oběh

Kvůli nezkušeným hazardérům už ale v metropoli naštěstí tolik lidí neumírá. Důvod je jednoduchý. Každý rok totiž lidé z Prahy kupují nová a nová auta. Jejich počet stoupá a pomalu se blíží jednomu milionu.

Když se do motoristického mumraje přidají řidiči, kteří městem jen projíždějí, výrazně to zpomalí dopravní oběh na nejvytíženějších tepnách.

„Silnice ve špičce ovládnou kolony a nehody, k nimž při takovém provozu dochází, jsou pouze takzvaná plechařina,“ podotýká vrchní komisař dopravní policie Jan Straka.

Míň obětí, víc bouraček

Jeho slova potvrzují i čísla.

Loni na pražských silnicích přišlo o život devětadvacet lidí. To je o jedenáct míň než v roce 2009 a vůbec nejmíň za posledních třináct let.

Zároveň ale neplatí, že by se o menší počet „smrťáků“ zasloužily jen nekonečné pražské kolony. „K úbytku vážných nehod přispívá i to, že automobilky vyrábějí stále bezpečnější auta. Policisté navíc dohlížejí na místa, kde lidé nejvíc bourají, což také pomáhá,“ doplňuje komisař Straka.

Ale pozor. Celkový počet nehod rok od roku stoupá a Praha v tomto ohledu patří mezi problematická města.

„Není se čemu divit. Třeba na křižovatkách řidiči bezohledně přejíždějí mezi pruhy. Jsou drzejší než v jiných městech, víc si dovolí,“ popisuje bankovní úředník Ondřej Macků, který se do metropole přestěhoval před několika lety.

Sám žádnou srážku naštěstí nezažil. „Ale měl jsem namále,“ dodává Macků.

Lidé v pražských ulicích vídají každý rok desítky tisíc promáčknutých nárazníků, proražených chladičů či vysypaných skel.

„Vloni jsme v metropoli řešili téměř 23 tisíc nehod, přičemž za celou republiku to bylo 70 tisíc. Pražané tedy stáli za třetinou těchto nehod,“ říká Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa.

U havarijního pojištění pak pojišťovna zjistila dokonce poloviční podíl pražských motoristů.

Slušnost nestačí

Jaký vlastně pražský řidič doopravdy je?

Jeho pověst za hranicemi hlavního města má dost šrámů, značky s „áčkem“ provázejí často rozhořčení a nadávky. „Pražáci“ platí za agresivní a drzé motoristy.

„Není to podle mě úplně spravedlivá nálepka. Z Prahy jsou zvyklí na hustý provoz, musí se umět rychleji rozhodnout. Jezdí svižněji než ostatní. I proto můžou být v očích dalších řidičů arogantní,“ myslí si Václav Špička z Autoklubu České republiky.

To, jak lidé z hlavního města ovládají volant a pedály, určují podmínky, v nichž musí obstát.

„Když budou v Praze dodržovat bezpečnou vzdálenost podle předpisů, někdo jiný toho využije a nacpe se před ně. Tak to prostě je,“ říká Špička.

Řadu srážek na pražských tazích pak mají na svědomí i lidé, kteří sice jezdí slušně, ale na mnohdy zběsilé tempo dopravy ve velkoměstě jednoduše nestačí. Ať už se to týká řidičů z Prahy nebo odjinud.

„Hlavně dopravní špičky kladou na řidiče vyšší nároky a ne každý se tomu dokáže přizpůsobit a přiměřeně zareagovat na vývoj situace,“ podotýká komisař Straka.

Piráti za volantem

Většina řidičů, kteří po městě roztáčejí čtyři kola, se podle poznatků odborníků chová slušně a snaží se dojet tak, aby neohrozili sebe ani ostatní.

„Jenže existuje určité procento velmi problémových lidí, kteří jsou za volantem agresivní a dělají naschvály,“ popisuje obraz typického silničního piráta Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

Pověst lidí, kteří vytlačují ostatní ze silnice či schválně přibrzďují v nebezpečných situacích, si vysloužili třeba Dalibor Lacina nebo Aleš Trpišovský, jejichž děsivé „kousky“ zachytily kamery na dálnici D1. Na oba si došlápla policie.

„Někteří podnikatelé či manažeři si myslí, že se ve svých silných autech můžou chovat podobně jako ve svých firmách,“ dodává dopravní psycholog Martin Kořán.