Konec zastávek bez střech

Cestující už nebudou na kladenských zastávkách moknout. Osmnáct z nich by mělo město zmodernizovat.

Na zastávce Gymnasium se každý den vystřídá 2500 lidí. Stojí na chodníku a při špatném počasí se nemají kam schovat. Přitom jde o jeden z nejvytíženějších dopravních uzlů ve městě. „Jezdím tam denně a nechápu, proč se na zastávkách, které používá tolik cestujících, nemáme kam schovat,“ říká Pavel Kučera z Rozdělova, který na stanici Gymnasium přestupuje na pražskou linku. To by se ještě letos mělo změnit.
Magistrát vypracoval projekt nových zastávek, který čeká na schválení a také požádal o poskytnutí dotace z fondu EU.

Budou vypadat stejně

„Práce na zastávkách by měly začít na podzim,“ říká vedoucí oddělení dopravy magistrátu Tomáš Fujan. Klad no žádá o deset milionů korun. Rada do léta rozhodne, kolik peněz přidá z městské pokladny. Ze stovky autobusových zastávek ve městě jich většina stále nemá přístřešek nebo z nich invalidé a maminky s kočárky bez cizí pomoci nenastoupí.
Zastávka Gymnasium je jediná na horním tahu z města, na které jsou cestující vystaveni bez ochrany větru a dešti.
„Už je nutné, aby se tam přístřešky postavily. Postupně většinu čekáren ve městě sjednotíme do jednoho typu, který používáme přibližně poslední dva roky,“ konstatuje městský architekt František Müller.
Radnice nechává na zastávky bez čekáren instalovat přístřešky s rámem z šedého kovu a prosklenými stěnami. Ty už postavili například u Bažantnice. Základní typ stojí asi dvě stě tisíc korun a na stanici Gymnasium by měly být podle dosavadních informací dva. Město je chce postavit, jak jen to bude možné. O výši nákladů na rekonstrukci zastávek na Gymnasiu, magistrát zatím nejednal, o úpravách ale představu má.

Rampa zbrzdí rychlé řidiče

Ve směru na Sítnou u zastávky MHD zmizí pravý jízdní pruh. Místo něj vznikne nástupní plocha se zvýšenou hranou pro nízkopodlažní autobusy. Za postaveným přístřeškem povede nový chodník v místech, kde nyní cestující obvykle čekají na autobusy. „Před zastávkou meziměstských linek jízdní pruh zůstane. Upravíme jen nástupní hranu pro vozíčkáře a kočárky,“ dodal Fujan. Součástí projektu by měla být i výstavba zvýšené rampy přes ulici Cyrila Boudy. Zbrzdí rychlé řidiče a pomohou vozíčkářům bezpečněji přejít silnici.
„Uvítali bychom, kdyby město také předělalo všechny zastávky na Vítězné ulici směrem do Rozdělova včetně silnic před nimi,“ říká ředitel ČSAD Kladno Ludomír Landa. Cestující tam vystupují přímo na chodníky a na některých místech jsou na silnici vytlačené koleje. Ve špatném stavu jsou podle Landy i silnice na Pražské křižovatce, v Kociánově ulici i na Sítné. Pomohou plánované úpravy většímu komfortu při přepravě cestujících?