Křetínský plánuje revoluci v logistice e-shopů

Uloženka.cz

Uloženka.cz Zdroj: Ulozenka.cz

Zboží koupené v e-shopech bude možné si už brzy vyzvednout na benzince nebo v trafice. Za nejzásadnější změnou distribuce balíků z on-line obchodů od počátku internetového obchodování stojí E-commerce Holding, který částečně vlastní Daniel Křetínský a Patrik Tkáč.

Expanze miliardářů přišla ve stejnou dobu, kdy vyzvedávání balíků na čerpacích stanicích připravuje maďarská petrochemická skupina MOL. Ta má po nedávné akvizici Lukoilu a Agipu přes tři stovky čerpacích stanic a hodlá na nich rozšířit paletu služeb.

„Na Slovensku jsme měli pilotní projekt s Datartem. V něm jsme testovali vyzvedávání objednaných věcí na čerpacích stanicích. Budoucnost vidíme ve spolupráci s firmami, které pro e-shopy provozují výdejní místa,“ říká Kristína Félová, ředitelka MOL Česká republika.

MOL zatím podobu nové služby vybírá. Podle informací deníku E15 má nejblíže ke spolupráci s Maďary na čerpačkách provozovatel výdejních míst Uloženka.cz z E-commerce Holdingu. „Komentujeme pouze finálně uzavřené dohody a partnerství, nemám informaci, že by MOL byl v této fázi, takže to neumím potvrdit ani vyvrátit,“ sdělila mluvčí E-commerce Holdingu Michaela Papežová.

Křetínského recept na výdeje z e-shopůKřetínského recept na výdeje z e-shopůKřetínského recept na výdeje z e-shopů|E15

Spolupráci s hráčem typu MOL by však nasvědčovaly mezinárodní plány Uloženky. „Po rozšíření tuzemské sítě se během příštího roku pustíme do expanze na další evropské trhy,“ dodal ředitel E-commerce Holdingu Jan Jírovec.

Na výdejní místa se má změnit také síť PNS, která je určená k distribuci tisku. Největším akcionářem PNS je Czech News Center Daniela Křetínského. Na přeměně trafik by měla PNS spolupracovat s E-commerce Holdingem a logistickou firmou InTime. V ní nedávno získaly majoritu struktury blízké skupině J&T. „Jsme ve fázi testu, kdy zapojujeme síť v Praze, Brně a Ostravě. Během listopadu spustíme také franšízovou síť,“ poznamenal šéf holdingu Jírovec. Uloženka tak překryje podobnou síť Baliczech, kterou PNS spustila loni. V současnosti má 470 výdejních míst. Distributor však zásobuje sedmnáct tisíc trafik.

Model mění i obchody Mail Step a Zásilkovna

Velké změny v dodávání zboží z internetových obchodů kuje i společnost Mail Step, která se dosud zabývala především balením a kompletací tiskovin. Spustila službu Mail Stage, která má on-line obchodníkům pomoci s outsourcingem všech fází skladovacího procesu. Potenciál služby je podle majitele Mail Stepu Jana Rozlivky obrovský.

Z vlastních zdrojů do něj proto investoval přes deset milionů korun. Firma očekává, že už příští rok bude mít stejné tržby jako ze svého dosavadního byznysu. Tedy kolem sta milionů.

Dodání ještě během dne

Na překopání logistiky pracuje rovněž Zásilkovna.cz podnikatelky Simony Kijonkové, která podobně jako konkurenční Uloženka provozuje hustou síť výdejních míst. Ve velkých městech se pustila do rychlých dodávek, kdy si zboží zákazník může vyzvednout ještě v den podání.

Logistika je pro internetové obchody klíčovým prvkem. „Nalezení vyhovujícího logistického partnera či řešení je jedním ze strategických rozhodnutí, které mohou rozhodnout o úspěchu či neúspěchu e-shopu,“ soudí Magdaléna Divišová, šéfka internetové agentury Online People.