Je téměř ryzí amatér. Přes týden je ráno od šesti hodin v práci, kde sestavuje kola, provádí jejich opravy a servis. Odpoledne trénuje, o víkendech ho pak čekají závody. A častokrát neobyčejné. Pro normální smrtelníky se to může zdát i tak trochu šílené. Maratonský jezdec na horských kolech z plzeňského Heposu si ale nestěžuje. Naopak, rád si klade i zdánlivě nesplnitelné cíle. To je Tomáš Kozák.
Liberec nebude snadný
Na letošním Králi Šumavy dojel na trati dlouhé sto pět kilometrů druhý za Fojtíkem, o víkendu vyhrál v Plzni závod Becker Cupu a nyní už má před sebou první větší výzvu. Připravuje se na svůj premiérový start na mistrovství republiky ve čtyřiadvacetihodinovce v Liberci.
„Pojede se na dvanáctikilometrovém okruhu s převýšením dvě stě padesát metrů, sejít se má kvalitní konkurence. Kdo chce v tomto závodě uspět, nesmí spát a musí najet více než čtyři stovky kilometrů. Půjde o to, dobře si rozvrhnout síly a doplňovat energii,“ míní Kozák před tímto extrémním podnikem. V červenci čeká momentálně čtvrtého jezdce Českého poháru v půlmaratonu horských kol další „pekelný“ závod Salzkammergut v rakouských Alpách, kde by rád vylepšil své předloňské sedmé místo. „Pojede se dvě stě kilometrů s převýšením sedm kilometrů. V sedle budu sedět více než deset hodin. Je to jeden z nejtěžších maratonů na světě,“ charakterizuje Kozák další dobrodružství.
Z buše do světa písku
Plzeňský biker má rovněž za sebou dva starty na jednom z nejnáročnějších etapových závodů Crocodile Trophy v Austrálii. Po sedmém místě se v loňském roce dostal na „velkou bednu“, když obsadil v desetidenním závodu páté místo. „Každý den sto padesát kilometrů v až šedesáti stupních nebylo snadné,“ vybavuje si. Nyní mění „Krokodýly“ za další extrémní závod. V květnu příštího roku plánuje start v etapovém pouštním maratonu v Maroku. „Začíná se na Sahaře, pak se přejíždí pohoří Atlas.
Každý jezdec si veze s sebou i spací pytel, v horách se bivakuje ve výšce 1700 metrů. Pak se pokračuje opět pouští. Šest dní v řadě jedete zhruba stokilometrové etapy. Přes den vedro, v noci chlad a hlavně všude písek. Uvidíme, co to se mnou udělá,“ dodává biker, který se už na nové dobrodružství rozhodně těší.