Kruhové objezdy jako zahrádky. Zdobí je popínavé růže nebo sakury

Nevyužitý prostor obehnaný asfaltem? Omyl. Kruhové objezdy v Přerově opečovávají, Hraničtí vsadili na praktičnost.

Jako malé zahrádky vypadají některé kruhové objezdy v Přerově. V Hranicích se také snaží, ale i tak tamní „kruháče“ vypadají jako jejich chudí příbuzní – jednoduché a téměř bez nutnosti údržby.

S kruhovými objezdy u Bečvy si zahradníci opravdu vyhráli. Nechybí jim pestrost, symetrie, a dokonce ani vůně. I když ji motoristé jen stěží ocení. „Na objezdech máme popínavé růže, skalníky, zlaté deště, mochnu křovitou i távolník japonský,“ popisuje flóru Ivan Macháček z Technických služeb města Přerova.

Na nejmladším z kruhových objezdů na nábřeží Protifašistických bojovníků se tyčí k nebi i tři vzrostlé jasany. Ty lemovaly silnici už v minulosti a při změně křižovatky úředníci rozhodli, že tam stromy nechají stát. I když někteří lidé předvídali, že jasany na ostrůvku uhynou, jejich předpovědi se nevyplnily.

Javor nepřežil srážku s autem

Horší osud prožil javor, který stojí v těsné blízkosti prvního kruhového objezdu u Bečvy v blízkosti hotelu Strojař. „Narazilo do něj auto a uschl. V nejbližších dnech ho proto budeme muset pokácet,“ vysvětluje Macháček.

Přerovští řidiči znají kromě zmíněných dvou ještě tři kruhové objezdy. Nejstarší z nich stojí ve městě už třináct let. I když nejsou zdaleka tak barevné a voňavé jako ty u Bečvy, také ony nabízejí pohled na zeleň, která vznikla uprostřed rušných křižovatek. Jeden z nich, v blízkosti Žerotínova náměstí, má ve svém středu čtyři listnaté stromy, které jednou nabídnou příjemný stín.

Pět kruhových objezdů ale není pro Přerov konečné číslo. „Další by měl vzniknout na jižním předpolí Tyršova mostu,“ předesílá mluvčí města Bohuslav Přidal.

V Hranicích jsou čtyři „kruháče“. „U Smrku je i největší kruhový objezd na Přerovsku, který má dva pruhy,“ připomíná Pavel Študent z Ředitelství silnic a dálnic.

Zatímco Přerovští si potrpí na zahradnicky upravené travnaté prostory uprostřed kruhových objezdů, v Hranicích vsadili na jednoduchou, téměř bezúdržbovou eleganci. Na středových ostrůvcích „kruháčů“ bývá trávník a uprostřed rostou okrasné jehličnany a rostliny.

Jedinou výjimkou je ten U Jakuba, kde roste pouze tráva. „U Sparty jsou okrasné rostliny a smrky, U Smrku jsou v trávníku samostatné stromy, na třídě 1. máje jsme vysadili podle projektu architekta okrasné rostliny a sakury,“ upřesňuje Josef Kurovec z Ekoltesu, který má péči o hranické objezdy na starosti.

K jednoduché úpravě ostrůvků přistoupili v Hranicích z ryze praktických důvodů – aby údržba nebyla nákladná. Za každou údržbu totiž účtuje Ekoltes hranické radnici pětistovku.

První kruhový objezd se objevil na Hranicku před deseti lety. Postavili ho na křižovatce U Jakuba v Drahotuších a jednalo se o speciální mobilní objezd, který byl experimentem na českých silnicích. Měl středový ostrůvek nezvykle přilepený na silnici, byl vysypaný hlínou a osázený stromky.

Řidiči si s ním prvních pár týdnů nevěděli rady, přejížděli jeho obrubníky a objezd několikrát poškodili. „Vysadili jsme tam třicet tújí a za týden tam byly jen čtyři,“ vzpomíná Študent. Objezd existoval původně jen jako dočasná stavba kvůli stavbě továrny Philips. Ze staveniště a do něj díky němu mohly bezpečně vyjíždět a vjíždět nákladní auta. „Mobilní objezd se osvědčil, takže jsme pak v jeho místě pak vybudovali klasický kruhový objezd,“ upřesňuje Študent.

Ještě v roce 2001 se dělníci pustili do výstavby druhého kruhového objezdu na místě obávané křižovatky smrti U Smrku. Stavba za třicet milionů korun skončila následující rok.

Řidiči se na „kruháčích“ už vyznají. I ti sváteční

Díky vybudovaným kruhovým objezdům se podle policejních statistik snížil počet nehod a odpadly dlouhé kolony na některých křižovatkách. Řidiči si na ně ale museli zvykat. Někteří zpočátku zmatkovali a vjížděli do protisměru, nebo si z objezdu udělali bludný kruh, ze kterého se těžko vymotávali. V začátcích je potrápila také změna pravidel jízdy.

„Ze začátku platilo pravidlo pravé ruky a zhruba před sedmi lety došlo ke změně. Přednost má ten, kdo je na kruhovém objezdu, a ten, kdo vjíždí do křižovatky, musí dát přednost. Když se pravidla změnila, nastala taková druhá vlna nehod na kruhových objezdech,“ podotýká Študent. Dnes už si řidiči zvykli. Dokonce i ti sváteční.