Kruhové objezdy: nejbezpečnější křižovatky dělají řidičům problémy

Kruhové objezdy zaplavily Tábor. Jak po nich správně jezdit, řeší hlavně starší řidiči.

Na Táborsku je jich osm a řidičům dokážou pořádně zamotat hlavu. Doslova. Kruhové objezd, křižovatky, které policisté považují za jedny z nejbezpečnějších, dělají méně zkušeným řidičům potíže.

Své o tom ví Petr Smetana ze Sezimova Ústí. Problémy měl při cestě do Tábora na českobudějovickém hlavním tahu u odbočky na sídliště Nad Lužnicí. „Jel jsem ve vnějším pruhu a viděl, jak od sídliště přijíždí auto. Pomalu jsem přibrzdil a nakonec úplně zastavil,“ vysvětluje. V tu chvíli už ale pocítil náraz. Zezadu se o jeho auto otřely plechy vozu, který nestihl zabrzdit.

Starší muž prý zasypal Smetanu ostrými nadávkami i teorií o vnějším průjezdném pruhu, díky kterému nemusel stavět.

Jak se na objezdech, které pokryly všechny dopravní tepny v Táboře, správně jezdí? Sedmička se ptala na policii i v autoškole.

Pravidla jsou jasná

„Vůbec bych u žáka nedopustil, aby do vnějšího pruhu vjel, pokud po objezdu přijíždí auto. Že je vnější pruh objezdu na sídlišti průjezdný, je nesmysl,“ vysvětluje instruktor a majitel autoškoly Petr Trešl. Pokud dával Smetana přednost autu na objezdu, byl v právu, nařizují mu to dopravní značky.
Situace, ve které se zkušený řidič ocitl, není podle policistů neobvyklá. Nejčastější nehody se v Táboře stávají právě na objezdu u sídliště a u obchodního domu Tesco. Problém dělá vjezd do kruhu i řazení ve více pruzích, které na silnici jsou.

„Objezdy se staví proto, aby byl provoz plynulý. Kruh se musí točit,“ vysvětluje mluvčí táborské policie Miroslav Doubek. „Všechna přijíždějící vozidla jsou na vedlejší silnici. Na vjezdu tedy musí dát přednost těm, kteří po kruhu už jedou. Ti jsou totiž na hlavní,“ dodává. V tomhle místě musí řidič také upřednostnit auta, jejichž blinkr ukazuje přejíždění z pruhu do pruhu.

Řidiči si podle něj s objezdem už poradit umí, pokud má silnice jeden pruh. Jakmile je jich víc, je to problém. Ještě před několika lety, kdy se „kruháče“ teprve začínaly stavět, museli táborští policisté řešit dokonce jízdu v protisměru. Několik aut také skončilo v jejich středu. Řidiči totiž jeli po paměti a na nový objezd zapomněli. „Dost takových případů bylo v noci třeba v Plané nad Lužnicí. Svou roli sehrál i alkohol,“ dodává Doubek.

Předpisy ale nejsou vše. Na silnici nesmí chybět ohleduplnost. „Při řízení je třeba lidskost. Řidič musí být schopný tolerovat nepřesnosti vedle sebe, musí umět reagovat na ostatní, hodně jich to ale nerespektuje,“ říká Petr Trešl.

Jízda po kruhovém objezdu podle něj není nic složitého. Přesto někteří řidiči, a zvlášť ti starší, chybují. „Není mezi nimi moc velká osvěta. Sami jsme pro ně před několika lety dělali společně s autoklubem školení, ale přišli asi čtyři zájemci. Lidé si myslí, že řídit umí a my jim v tom jen překážíme,“ usmívá se Trešl.

Potíž dělají kamiony

Problém je i s nákladními auty. Na vině jsou podle policistů většinou jejich řidiči. Převrácené kamiony například u Tesca nebo na sídlišti Nad Lužnicí v minulosti zablokovaly hlavní tah na Budějovice. Vše se obešlo bez zranění, na cestě ale skončily třeba dřevěné klády nebo granule.

„Tím, že je objezd malý, funguje jako přirozený retardér, na větších jezdí řidiči nákladních aut často rychleji. Pokud se kamion převrátí, osobák pak nemá moc šancí,“ popisuje vlastní zkušenost Trešl.
Dopravu v Táboře by řešil jinak. „Nejprve bylo třeba dobudovat obchvat a potom upravovat křižovatky. Pokud zůstane provoz tak hustý, jako je dnes, budou problémy pořád,“ uzavírá Trešl.