Bůh navštívil Dejvické divadlo | E15.cz

Vše o gastro byznysu

Vše o gastro byznysu

Bůh navštívil Dejvické divadlo

Bůh navštívil Dejvické divadlo
Hvězdný herecký tým. V nejnovější inscenaci Dejvického divadla opět excelují téměř všichni jeho stálí členové v čele s Miroslavem Krobotem (na snímku vlevo)
• 
ZDROJ: Hynek Glos

Vladimír Hulec

Kdo by neznal britského spisovatele Irvina Welshe? Pokud si nejste jisti, stačí připomenout Trainspotting a Acid House (Barevnej svět) a především filmy stejných názvů. Definovaly generační pohled britské mládeže konce devadesátých let minulého století, od oblékání, humoru a muziky až po groteskní situace a drsný slovník. A právě povídky z Acid House si zvolili v Dejvickém divadle jako základ báječné autorské inscenace Ucpanej systém.

Ta je logickým pokračováním předchozích titulů Muž bez minulosti a Dealer’s Choice a svým způsobem jejich vyvrcholením. Odehrává se v zaplivané hospodě kdesi ve Skotsku, kde se scházejí místní otrapové, sedí u piva, hrajou karty a baví se o ženských a fotbalu. Mluví hůř než dlaždiči po desátém pivu.

Skrz obhroublost a otevřenou vulgaritu prosakuje všemi divadelními póry až hrabalovská lidskost a cit. A především humor. Humor chytrý a inteligentní. Humor, který se zadírá pod kůži i do mozku. Skvěle napsané dialogy jsou pro herce základem pro vytváření originálních charakterů a řady situací a situačních gagů, které si zpracováním nezadají s groteskní komikou jakékoli zlaté éry – filmové, kabaretní i divadelní.

Tmelem inscenace je výčepák Miroslava Krobota. V minimalistických gestech, poklidném pohybu i apelativní důsledností slovního projevu dokáže vyjádřit otcovskou lásku, mileneckou poťouchlost i trenérskou nekompromisnost. A také smutek nad prázdnotou života. Nejvýraznější hereckou postavou je však Václav Neužil jako jeho bezcílně světem bloumající syn Boab. Svou věčně nenaplňovanou touhou po životním úspěchu, pro nějž ale není schopen ani opustit byt svého otce, jako by vypadl z filmů Quentina Tarantina. A nejen on. Obdobnými směšně groteskními ztroskotanci a zoufalci života jsou i Johnny Jaroslava Plesla a Larry Petra Vrška.

V nekonečném dialogu se představují Martin Myšička a hostující Martin Pechlát jako dva intelektuálové, kteří se celý život přou, zda Bůh je, anebo není. I oni si dokážou najít místa sršivého humoru, aniž by sahali k popisnosti či chtěli strhávat pozornost výhradně na sebe. A zda Bůh je, nebo není, o tom rozhoduje „muž v pokáleném pyžamu“ Ivana Trojana. Po celou první část sedí u kamen a čte Nietzscheho. V druhé části vstane a promění člověka v mouchu… Jeho dialog s Boabem je pointou celé inscenace, uzavírá dění do dokonale vystavěného kompaktního tvaru, kde každá postava je přesně zapadajícím, vyhraněným střípkem. Ač drsní jak břit cirkulárky, jsou to vlastně pábitelé 21. století. Milují fotbal, pivo a ženský.

To vše vzniklo pod autorským dohledem a patronací hostujícího slovenského týmu v čele s autorem dramatizace Danielem Majlingem a režisérem Michalem Vajdičkou. Zbavili text halucinogenního oparu a nahradili jej divadelní rafinovaností a groteskou. Razantní humor, přesně cílené, chytré pointy a nadhled zůstaly. Spolu s hvězdným hereckým týmem vytvořili v Praze skutečný divadelní drahokam.

Irvine Welsh: Ucpanej systém

Dejvické divadlo Praha

Režie: Michal Vajdička
Hrají: Ivan Trojan, Václav Neužil, Miroslav Krobot, Martin Myšička, Martin Pechlát, Jaroslav Plesl, Hynek Čermák
Premiéra: 20. února
Hodnocení: 100 %

Autor je redaktorem Divadelních novin

Autor: Vladimír Hulec
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!