Cannes se bude soustředit na vliv současných filmů

Cannes

Cannes Zdroj: REUTERS

Cannes
Cannes
Cannes
Cannes
5
Fotogalerie

Soutěžní filmy v Cannes se letos nesoustředí ani tak na reflexi aktuálních událostí ve světě jako na stav a vliv současné kinematografie.

Příkladem je soutěžní film Obávaný, který natočil Michel Hazanavicius o nestorovi francouzské kinematografie Jean-Lucu Godardovi. Snímek se soustředí na režisérovu nekonvenční filmovou řeč a jeho nadčasové ideje, které mají platnost dodnes.

A jistě ne náhodou byl v mezinárodní soutěži promítnut film japonské filmařky Naomi Kawase Záře pojednávající o síle obrazů filmu v básnicky pojatém snímku o spisovatelce, která píše audioscénáře pro slepé diváky.

Letošnímu festivalu dominují spíš než konkrétní politická témata velké alegorie, jako například ve filmu Něžná ukrajinského režiséra Sergeje Loznici. Je inspirovaný povídkou F. M. Dostojevského a s nebývalou krutostí zachycuje příběh ženy, která se snaží dopravit balík manželovi do vězení.

Naráží přitom na neproniknutelnou bariéru korupce, cynismu a odmítání. Jde o symbolický obraz současného Ruska, které je zachyceno jako vězení, kde vládne mafie.

Umělecky ještě radikálnější je film Workshop od Laurenta Canteta, který v Cannes již v roce 2008 zvítězil s dokumentárním filmem Mezi zdmi. Workshop je hraný film natočený ve stylu dokumentu a bude uveden i v Česku.

Pojednává o sedmi účastní- cích literárního semináře, který vede úspěšná spisovatelka Olivia v podání Mariny Foïsové. Hlavní idea je napsat společně povídku na základě vzpomínek a zážitků účastníků inspirovaných historií města, kde se příběh odehrává.

Jeden z účastníků Antoine ztvárněný Matthiem Luccim při diskuzích zásadně vystupuje proti uhlazeným řečem o demokracii, protože je považuje za falešné. Nicméně i on má jedno tajemství, o němž nerad mluví.

O věcech se však v semináři hovoří otevřeně, a tak se mluví i o možnosti vraž- dy. Nekorektností svého uvažování, talentem a svým způsobem i těžko akceptovatelnou pravdou se Antoine dostává do postupné izolace od ostatních.

Workshop tak velmi dobře vystihuje sedmdesáté výročí festivalu: je stylisticky vybroušený, ale zároveň nekonvenční a posunuje přemýšlení o společnosti tak, jak to vždy požadoval právě Jean-Luc Godard.

Autor je spolupracovníkem redakce