Výstavní projekt Signály z neznáma si určil za cíl zmapovat známou i tajenou historii komiksu na českém území a rozluštit komiksové kódy jednotlivých dekád. Kurátorská dvojice Pavel Kořínek a Tomáš Prokůpek se ponořila až pod lokty do tohoto projektu čítajícího 300 výstavních originálů, tisků a předmětů souvisejících s českými komiksovými světy. Na komiks jako samostatné médium je nahlíženo jako na svébytný narativní žánr, jenž udržuje divákovu pozornost nejen na papíře, ale také v několika podlažích galerijního prostoru. Hlavní devízou tohoto celku je zařazení komiksového vývoje do obecnějšího historického kontextu.
Téma střídá další téma, postavičky se samy začínají pohybovat a vylézat z obrázků. Ferda Mravenec, Čtyřlístek či Rychlé šípy jako stálice a legendy udržují naši paměť a vracejí nás do dětských let. Kdo si ale uvědomí, že všechny tyto postavičky byly ve službách tehdejší reklamy? Pepina Rejholcová se jako schopná venkovská děvečka dostává do marketingově propracovaných reklam a svými smyslnými plnými tvary doporučuje například sladké bonbonky. V tomto případě nadužívání komiksových bublin jakožto vyprázdněných znaků působí až kontraproduktivně. A co takhle komiksová kampaň Planetárik Tuti? Kdo z vás si řádně a pravidelně čistil zuby díky této reklamě?
Bohužel se komiksu nevyhnul boom nadužívání či spíše zneužívání k ideologickým propagandám. Po těchto sklouznutích ale také přicházejí velké pokroky ve filmovém či loutkovém zapracování komiksových postaviček. Například superženy Káji Saudka ožívají na plátnech a pomalu se rodí fenomén Saudek, jenž na sebe upozorňuje svým mistrným tahem i v zahraničí.
Nové světy a noví hrdinové po roce 1998 podporují čerstvě založené „fanouškovské“ komunity a impulzivně oživují tvorbu v magazínech a později i na internetu. Pomalu se začíná zaplňovat vakuum z dob nepropustné železné opony. Komiksová současnost nabízí pestrou škálu obrázkových příběhů na internetu, a tak konečně šplhá umělecky hodnotný materiál z undergroundu na světlo boží. A komiks je tak poprvé v kontaktu se světovým děním a skutečně svobodně tvoří.
Autorka je spolupracovnicí redakce