DOX zachycuje, jak český komiks chytil nový dech

Octobriana

Octobriana Zdroj: dox

Z brněnského Domu umění dorazily Signály z neznáma i do pražského Centra současného umění DOX, kde zapustily kořeny do konce května. Expozice, jež se zaměřuje na historii českého komiksu od dvacátých let minulého století po současnost, je vskutku činorodým počinem nejen díky „doxovské“ atmosféře, ale hlavně díky své obsahové naléhavosti a vydařenému sestřihání tak obsáhlého materiálu do vzdušných podkapitol.

Výstavní projekt Signály z neznáma si určil za cíl zmapovat známou i tajenou historii komiksu na českém území a rozluštit komiksové kódy jednotlivých dekád. Kurátorská dvojice Pavel Kořínek a Tomáš Prokůpek se ponořila až pod lokty do tohoto projektu čítajícího 300 výstavních originálů, tisků a předmětů souvisejících s českými komiksovými světy. Na komiks jako samostatné médium je nahlíženo jako na svébytný narativní žánr, jenž udržuje divákovu pozornost nejen na papíře, ale také v několika podlažích galerijního prostoru. Hlavní devízou tohoto celku je zařazení komiksového vývoje do obecnějšího historického kontextu.

Téma střídá další téma, postavičky se samy začínají pohybovat a vylézat z obrázků. Ferda Mravenec, Čtyřlístek či Rychlé šípy jako stálice a legendy udržují naši paměť a vracejí nás do dětských let. Kdo si ale uvědomí, že všechny tyto postavičky byly ve službách tehdejší reklamy? Pepina Rejholcová se jako schopná venkovská děvečka dostává do marketingově propracovaných reklam a svými smyslnými plnými tvary doporučuje například sladké bonbonky. V tomto případě nadužívání komiksových bublin jakožto vyprázdněných znaků působí až kontraproduktivně. A co takhle komiksová kampaň Planetárik Tuti? Kdo z vás si řádně a pravidelně čistil zuby díky této reklamě?

Bohužel se komiksu nevyhnul boom nadužívání či spíše zneužívání k ideologickým propagandám. Po těchto sklouznutích ale také přicházejí velké pokroky ve filmovém či loutkovém zapracování komiksových postaviček. Například superženy Káji Saudka ožívají na plátnech a pomalu se rodí fenomén Saudek, jenž na sebe upozorňuje svým mistrným tahem i v zahraničí.

Nové světy a noví hrdinové po roce 1998 podporují čerstvě založené „fanouškovské“ komunity a impulzivně oživují tvorbu v magazínech a později i na internetu. Pomalu se začíná zaplňovat vakuum z dob nepropustné železné opony. Komiksová současnost nabízí pestrou škálu obrázkových příběhů na internetu, a tak konečně šplhá umělecky hodnotný materiál z undergroundu na světlo boží. A komiks je tak poprvé v kontaktu se světovým děním a skutečně svobodně tvoří.

Český komiks 1922 až 2012

Autorka je spolupracovnicí redakce