Národní divadlo představilo Enron jako symbol krize dnešní doby

Sázka na jistotu. Režisér Michal Dočekal tradičně spoléhán na skvělé herectví výrazných individualit. Hlavní role cynického šéfa Enronu se tak výtečně ujal David Matásek (na snímku vpravo).

Sázka na jistotu. Režisér Michal Dočekal tradičně spoléhán na skvělé herectví výrazných individualit. Hlavní role cynického šéfa Enronu se tak výtečně ujal David Matásek (na snímku vpravo). Zdroj: Narodni divadlo

Společnost Enron vznikla ve druhé polovině osmdesátých let minulého století propojením malých ropných a energetických společností. Megaspolečnost navenek působila jako vzorové dítě amerického byznysu. Téměř nikdo však nevěděl, že tato představa byla jedním z největších podvodů v dějinách finančnictví.

V roce 2009 napsala o zániku Enronu polodokumentární a polofiktivní drama britská autorka Lucy Prebble. Právě to si vybral režisér Michal Dočekal pro svou nejnovější inscenaci ve Stavovském divadle v Praze.

Drama Enron se řadí do proudu politicky angažovaných textů britského divadla, jež vychází až z dávné tradice Williama Shakespeara či G. B. Shawa. Navazuje především na hry Edwarda Bonda, Caryl Churchillové či Davida Harea, z nichž mnohé Michal Dočekal už v Národním divadle uvedl. Enron je z nich tematicky i obsahově nejkonkrétnější. Je plně postaven na historických faktech, současně je však přesahuje. Do dění vstupují i fiktivní postavy (Klaudie Roe Petry Špalkové) a objevují se i jakési mytické či symbolické obrazy pravěkých predátorů, jež dluhy a podvody konzumují a na konci z přežranosti umírají.

Právě v propojení dokumentárního divadla a dramaticky podaných, obecně platných principů chování tkví základ atraktivity a úspěchu hry. Michal Dočekal má pro tyto texty vytříbený cit a dokáže je čím dál razantněji, apelativněji a přitom divadelně působivě přenášet na jeviště. Základem úspěchu a věrohodnosti dění jsou pro něj vždy především herci, kteří v jeho inscenacích dominují. Dokazují, že i politicky laděné drama může současně být i divácky strhující. Především David Matásek v roli výkonného ředitele Enronu Jefrey Skillinga umně a rafinovaně propojuje chlad a cynismus po úspěchu, moci a penězích lačného intelektuála s člověkem, který je přesvědčen o správnosti svého konání v každé situaci a v každý okamžik. I když je usvědčen z podvodů.

Herci tvoří v Enronu kompaktní tým. Díky tomu na povrch vyplouvá hlavní téma – chladná obludnost a tragická malost lidí, kteří ztratili základní lidské city, empatii a korektivy vlastního jednání. Jde jim jen a jen o těžko uchopitelný, dravý úspěch. I za cenu ztráty rodiny, vztahu, přátelství.

Enron je divadelně živým, obsahově závažným příspěvkem Národního divadla do celospolečenské diskuze o současném stavu světa. Divák může mít zcela jiný názor a zastávat úplně jiné postoje. Je však nucen se s děním na jevišti konfrontovat, je nucen k přemýšlení a hledání argumentů. Dočekal tak docílil jedné z klíčových funkcí dnešního divadla a umění vůbec.

Lucy Prebbleová: Enron

Národní divadlo Praha

Režie: Michal Dočekal
Hrají: David Matásek, Petra Špalková
Premiéra: 16. února
Hodnocení: 80 %

Autor je redaktorem Divadelních novin