Národní třída: Povedený filmový portrét Rudišova rváče | E15.cz

Vše o vizionářích

Vše o vizionářích Vstoupit do speciálu

Národní třída: Povedený filmový portrét Rudišova rváče

Národní třída: Povedený filmový portrét Rudišova rváče
Národní třída
• 
ZDROJ: Foto Falcon

Iva Přivřelová

Po knihách Jaroslava Rudiše by čeští filmaři měli sahat častěji – snímky podle jeho předloh zatím nezapadly. Grandhotel Davida Ondříčka získal dva České lvy, Alois Nebel Tomáše Luňáka vyhrál Evropskou filmovou cenu a novinka Národní třída vyniká z letošní slabé úrody českého filmu zastíněné křídly Nabarveného ptáčete jako hořká tragikomedie o muži ztraceném ve společnosti, které odmítá rozumět.

Národní třída má ještě hodně daleko do Jokera, který za chvíli v kinech představí jiného antihrdinu s pomýlenými představami o světě, s nímž nás film efektivně nutí sympatizovat. Ale protagonista české novinky přezdívaný vzhledem ke svému idolu Vandam je také postavou uhnětenou z rodinných traumat a vývoje společnosti, která na něj zapomněla. Hynek Čermák ho hraje jako smutného rváče s přímočarým pohledem na svět poslouchajícího vlastní sobecká pravidla. A režisér Štěpán Altrichter ho pojímá jako tragikomickou postavu namachrovaného blázna, jehož omezená nekorektní prostoduchost působí jako reakce na komplikace a zmatky porevoluční doby.

Vše začíná dynamickým sestřihem, který mimo jiné ukáže, jak umějí tvůrci přesně využít hudbu, a v několika minutách výstižně představí prostředí kolem hospody Severka na pražském Jižním Městě. I jeho „bosse“ Vandama, jehož kumpáni titulují „národní hrdina“, protože tehdy v listopadu 89 uštědřil na Národní třídě první ránu.

Marhoul pro zahraniční média: Reklama na Krumlov, ale i políček pro Zemana

Na jaké straně tenkrát stál, nezarazí. Celá poměrně řídká zápletka, v níž Vandam balí hospodskou Lucii – velmi dobrá Kateřina Janečková – a chce za ni vyřešit problém s developerem, neobsahuje příliš zvratů. Jako charakterový portrét nebezpečně vykolejeného člověka, který spojuje machismus a buranství s dětinskou nostalgií a westernovým smyslem pro spravedlnost, je pozoruhodný svou nejednoznačností. Jakkoliv tvůrci stojí na straně svého hrdiny, jemuž se máme smát a zároveň s ním soucítit.

Altrichter debutoval před pěti lety s komorním portrétem ztraceného muže Schmitke, který sázel na atmosféru a zaujal svou audiovizuální stránkou. Mainstreamovější Národní třídě schází větší vypravěčská jistota a formální vybroušenost, film prozrazuje, že vznikl z literárně-divadelní předlohy tvořené monologem Vandama. Málokterý český snímek ale umí bez podbízivosti tak divácky představit postavu reprezentující i kus republiky.

NÁRODNÍ TŘÍDA (tragikomedie, Česko / Německo 2019, 91 minut)
Režie: Štěpán Altrichter Scénář: Jaroslav Rudiš, Štěpán Altrichter
Hrají: Hynek Čermák, Kateřina Janečková, Jan Cina, Václav Neužil ml.
Hodnocení: 70 procent

Autorka je spolupracovnicí redakce

Recenze: Hororové vtipkování s klaunem

Autor: Iva Přivřelová
 
Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!