Kup teď, zaplať později: e-shopy vytáhly proti nákupům na dobírku

ilustrační foto

ilustrační foto Zdroj: Amazon.com

O štěstí v silně rostoucím světě internetového byznysu se v poslední době pokoušejí také nejrůznější poskytovatelé finančních služeb. Tedy sféra, která se dlouho držela stranou.

„Nejvýraznějším trendem ve financích je přesun nabídky a služeb na internet. Finance tradičně patří mezi nejkonzervativnější odvětví a oproti jiným sektorům jako telekomunikace nebo cestovní ruch mají výrazné zpoždění,“ uvedl Jiří Paták, šéf srovnávače finančních produktů Chytrý Honza ze skupiny Rockaway.

Čím dál populárnějším se stává nákup na fakturu, kdy koneční spotřebitelé mohou zboží z e-shopu zaplatit až poté, co si ho vyzkoušejí. Výměnou za poplatek nákup na krátký čas zaplatí obchodníkovi někdo jiný. Právě proto však jde o kapitálově silné hráče. Z jedné strany je to souručenství skupin Miton, Enern a podnikatele Tomáše Čupra, z druhé strany jsou to hráči z finančního světa typu společností Home Credit, Cofidis nebo Ferratum Group.

Nákup a platba zvlášť

„Oddělujeme příjemný nákup od nepříjemné platby. Takže my za klienta nákup zaplatíme v den nákupu. Standardně mu pak dáme čtrnáct dní na zaplacení,“ vysvětluje Michal Šmída, zakladatel a šéf služby Twisto, za níž stojí Miton a spol.

Sebrat trh chtějí tyto služby hlavně stále populární dobírce. Krátkodobý úvěr však nedostane každý. Poskytovatelé těchto služeb vyvíjejí rafinované systémy, které mají pomoci předem eliminovat rizikové jedince, nebo dokonce přímo podvodníky. Vyhodnocuje se mimo jiné i typ či stáří zařízení, z něhož se člověk hlásí. Nebo zavedenost jeho účtů na sociálních sítích či tvar e-mailové adresy.

„Na začátku se samozřejmě musíte naučit na špatných zákaznících. Přesto však neplatí, jak původně pár lidí očekávalo, že by Češi jen hledali způsob, jak okrádat,“ říká Edward Meegan, výkonný ředitel Kup Najisto z Home Creditu.

Rockaway zkouší internetové mikroplatby

Investiční skupina Rockaway Jakuba Havrlanta vsází vedle svého uskupení internetových obchodů E-Commerce Holding a různých technologických projektů také na čím dál mohutnější rozvoj on-line finančních služeb. Nejnovějším přírůstkem v této části portfolia je projekt Napka, na němž Rockaway dělá s vývojářem finančních systémů BSC Praha. Zvláště mladým lidem má usnadnit ukládání menších částek nebo například zasílání kapesného bez nutnosti mít účet v bance.

„Očekáváme celosvětový růst segmentu, do kterého jsme s Napkou vstoupili, a zapojování globálních hráčů. Ostatně Facebook již koncept friend-to-friend plateb v chatu, byť na jiné bázi, v USA nabízí,“ sdělil generální ředitel Napky Milan Beutl.

Z tuzemských platforem, které se zaměřují na podobnou cílovou skupinu jako nový produkt z Rockaway, je známá například služba PaySec, kterou provozuje ČSOB. Z globálního světa mikroplateb se v Česku objevila služba Flattr. Má umožnit odměňovat autory.

Nový cash-back
Další typ nových finančních služeb na internetu funguje na základě takzvaného affiliate marketingu. Když se na určité e-shopy zákazník přihlásí přes služby typu Plná Peněženka nebo Vratné Peníze, dostane zpravidla jednotky procent nákupu zpět. Internetový obchod tak odmění provozovatele těchto služeb za přitáhnutí klienta. A majitel Plné Peněženky, což je internetová agentura 5DM, nebo Vratných Peněz, které vlastní mediální Mafra, se o tuto provizi s nakupujícím rozdělí. „Nějaký nový byznys to asi přinese. Současně jde ale o určitou formu parazitování,“ uvedl jeden z internetových byznysmenů, který si nepřál být jmenován.