Letadla Zlín z nebe nezmizí, výroba pokračuje

Nebe nad světovými kontinenty budou i dále brázdit „kultovní“ letadla Zlín.

Výroba letadel v Otrokovicích pokračuje navzdory agonii jejich dlouholetého výrobce, Moravanu Aviation. Místní firma Zlin Aircraft, do níž v loňském roce přešla většina zaměstnanců zadluženého Moravanu, oznámila, že získala nové zakázky na prodej letadel Zlín. „Máme smlouvy na prodej pěti letadel. O dalších zakázkách jednáme,“ uvedl před nedávnem předseda představenstva firmy Zdeněk Havner.

Obchodní ředitel společnosti Martin Sládek tyto informace potvrdil. „Výroba letadel pokračuje, jednání o konkrétních projektech jsou v závěrečné fázi,“ konstatoval Sládek. Zlin Aircraft přebral takřka všechny zaměstnance Moravanu. „Nyní zaměstnáváme zhruba sto lidí, drtivá většina přišla právě z této společnosti,“ řekl Sládek.

Firma chce výrobu letadel dokonce rozšířit, na její internetové stránce už jsou inzeráty, lákající konstruktéry i další odborníky. O obnovení výroby usiluje i majitel Moravanu, irský podnikatel, který firmu koupil před třemi roky v dražbě za padesát milionů korun. Nyní je ale společnost v úpadku, nemá takřka žádné zaměstnance. V insolvenci je od loňského července.

Věřitelům dluží firma přes čtyřicet milionů korun. Jsou mezi nimi společnost Barum Continental, Celní úřad ve Zlíně, Česká národní zdravotní pojišťovna, Český metrologický institut nebo Znojemské strojírny.

„Usilujeme o obnovení výroby a přijetí nových zaměstnanců. Jednáme s investorem, s jehož pomocí by se to mělo podařit,“ řekl pro agenturu ČTK Otakar Hrabinec, zástupce irského majitele Moravanu. Mluvčí Krajského soudu v Brně Miroslava Sedláčková uvedla, že definitivní rozhodnutí padne v březnu. „Poslední březnový den se setkají věřitelé Moravanu na společné schůzi. Na ní by měli rozhodnout o způsobu řešení úpadku. To znamená, že buď povolí reorganizaci, anebo vyhlásí na společnost Moravan Aviation konkurz,“ řekla Sedláčková.

Mezi oběma firmami panuje od podzimu loňského roku velké napětí. Jejich zástupci se navzájem obviňují z tunelování. Spory o převod ochranné známky na výrobu letadel Zlín již několik měsíců řeší policisté.

Kontaktovat zástupce Moravanu se Sedmičce nepodařilo, v areálu firmy nikdo nebyl, nefunguje ani telefonní číslo, uvedené na internetové stránce společnosti. Zástupci Zlin Aircraft však tvrdí, že jejich zaměstnanci budou letadla vyrábět se stoprocentní jistotou. „Naše společnost je právoplatným pokračovatelem tradiční výroby světově uznávaných sportovních a akrobatických letadel Zlin. Věříme, že na trhu s našimi výrobky uspějeme,“ tvrdí Sládek.

Otrokovičtí radní nechtějí spory nijak komentovat, spoléhají ale na to, že výroba bude pokračovat. „Ať už dopadnou spory obou firem jakkoliv, pro nás je důležité, aby zůstala zachována pracovní místa a tradice výroby letadel. A to věřím, že se podaří,“ poznamenala starostka města Radoslava Matuszková.

Tradice výroby letadel v Otrokovicích sahá do roku 1934, kdy ji založila společnost Baťa jako Zlínské letecké závody. Podnik začal výrobou bezmotorových, pak také motorových kluzáků a letadel. Výroba však i kvůli měnícím se majitelům postupně klesala. V posledních letech opouštělo brány továrny jen několik letadel ročně.