Lidé vyhlížejí vlaky před prázdnou zamčenou čekárnou

Dráhy uzamkly v Protivíně čekárnu na vlakové zastávce. Od května mají cestující do Písku, Strakonic, Vodňan a Českých Budějovic jediný komfort. Přístřešek.

Proč nám zamkli čekárnu? Rozčilují se lidé z Protivína nad jejím květnovým uzavřením. V budově s malým peronem zůstala jen prázdná kancelář, nikdo nevydává jízdenky, nepodává informace.
„Nemáme si kam sednout, venku nenechali jedinou lavičku. Na záchod si lidé odskakují za roh,“ popisuje Václav Lenemajer.
A stížnosti pokračují: „Není se koho zeptat na autobusy při výluce. Ty přistaví na náměstí, a než tam ze zastávky dojdeme, tak nám ujedou,“ dodává Lenemajer.
Kupovat si jízdenky ve vlaku je až to poslední, co by Protivínským vadilo. Před deštěm je sice chrání přístřešek, řeší však, co budou dělat v zimě.
Majitelem budovy je Správa železniční dopravní cesty. A pro její uzavření měla své důvody. „Zastávku jsme zamkli preventivně před vandaly, poté, co personál Českých drah opustil kanceláře,“ vysvětluje tiskový mluvčí správy Pavel Halla.
České dráhy, které zajišťují provoz vlaků, zrušily prodej jízdenek kvůli údajnému nízkému zájmu a k odbavení cestujících dochází ve vlaku elektronickou cestou.
Řešení problému existuje. Budovu zastávky by mohla získat radnice. „Připravujeme jednání s městem o možném odkupu a následné údržbě, jak k tomu dochází i jinde v republice,“ dodává Halla. Klesající zájem o jízdenky způsobuje i snižování počtu vlakových spojů. Rychlíky na protivínské zastávce nestavějí, osobáky zase nejedou tam, kam by cestující potřebovali. Důležité spoje odjíždějí jen z hlavního nádraží, které je dva kilometry od centra města. Kdo má auto, popojede si k nádraží a nechá ho zaparkované před budovou. Kdo ho nemá, musí pěšky, protože Protivín nemá MHD. „Všechny lékaře jsem si přehodila do Českých Budějovic. Do Písku se nedostanu v dobu, kdy potřebuju,“ říká dvaasedmdesátiletá žena.
Přáním lidí z Protivína je, aby čekárna zase fungovala a aby některé rychlíky stavěly v Protivíně jak na hlavním nádraží, tak na zastávce. Odůvodňují to tím, že dráhu používají většinou nemajetní lidé a rodiny s dětmi. Právě ti na snižování spojů doplácejí.
Podle Václava Lenemajera nejvíc vlaků dráhy omezily v Jihočeském kraji. „Spoje u nás objednává kraj. Místa, kde mají stavět rychlíky, zase určuje ministerstvo dopravy,“ vysvětluje Jiří Kafka z Českých drah.
Podobný případ s uzavřením zastávek byl loni v létě v Čimelicích, Mirovicích, Vráži a Čížové.
„Už je to za námi. Díky protestům všech starostů a za přispění kraje našly dráhy řešení. Člověka, který ráno dojde čekárnu otevřít a večer zamknout,“ poznamenává starosta Čížové Roman Čarek.