Lyžařské tratě přečkaly ohrožení

Majetek lyžařského oddílu odkoupí město, převezme i samotnou úpravu vyhlášených běžeckých stop v okolí Žďáru nad Sázavou.

Co by byl zimní Žďár bez lyžařských tratí? Rodné město mistra světa Martina Koukala je pro zachování svojí chlouby. Členové dosavadního provozovatele běžeckých stop na Žďársku, oddílu lyžování TJ Žďár, se chtějí zbavit všeho, čemu sedm let věnovali snahu a úsilí. Nutí je k tomu ekonomická situace.

„Doba hojnosti skončila, tato činnost nevydělává ani neprodělává, je nulová, a tak jsme nabídli městu, aby majetek i úpravu tratí odkoupilo,“ říká předseda lyžařského oddílu TJ Žďár Jiří Bradáč.

Lyžaři se o tratě starali od března 2003, kdy Martin Koukal vybojoval titul mistra světa ve Val di Fiemme. Od té doby upravovali nejenom samotný areál u Pilské nádrže, ale postupně také další okruhy v blízkosti města. V současnosti padesát kilometrů tratí projíždí rolbou a zhruba dvacet dalších skútrem.

Tratě přináší prestiž

A co na nečekanou nabídku říká město? Radní ještě ve starém složení jednohlasně odhlasovali možné odkoupení rolby a sněžného skútru, garáže, buněk, map a značení, tedy nejen techniku, ale i know-how.

„Jsme jednoznačně pro to, abychom se stali základním garantem údržby tratí. Neskáčeme radostí, ale tohle chceme zachovat. Žďárské běžecké tratě jsou vyhledávané a městu přináší prestiž,“ uvedla k rozhodnutí budoucí starostka Dagmar Zvěřinová.

Zbývá ještě dojednat přesnou částku, kterou radnice lyžařům zaplatí, a také splátkový kalendář. „V úvahu přichází čtyři až pět splátek rozložených na dva roky. Město v tuto chvíli v rezervě nemá tolik peněz,“ vysvětluje stávající předseda sportovní komise a nový místostarosta Ladislav Bárta.

Celý akt bude muset posvětit nová rada a zastupitelstvo, které se poprvé sejde 11. listopadu.
„Běžecké tratě a jejich úprava budou jednou z prvních věcí, které hodláme řešit,“ doplňuje místostarosta Bárta.

Jako v zimních střediscích

Před blížící se zimní sezonou je to logický krok. Žďárské a novoměstské tratě jsou mezi lyžaři vyhlášené.
„Na Žďársku jsou skvěle upravované lyžařské stopy, jezdíme sem každoročně minimálně na prodloužený víkend,“ svěřila se Sedmičce Klára Hanáková z Brněnska. Její manžel Michal dodává: „Tratě pro lyžaře tu jsou na velmi dobré úrovni, troufl bych si je srovnat s podmínkami ve vyhlášených zimních střediscích.“

O běžecké stopy kolem Žďáru, Hamrů, Polničky, Velké Losenice a Škrdlovic by se i při novém uspořádání nadále mohla starat šestice členů oddílu lyžování, pouze namísto TJ Žďár by fungovali pod hlavičkou města. To dosud lyžařům každoročně přispívalo částkou tři sta tisíc korun. O dvě třetiny méně dávali na úpravu tratí okolní obce.

Ostatní peníze na provoz lyžaři vybrali na darech od firem a občanů či na příspěvcích za zakoupení samolepky Skiregionu Žďársko.

CO OBNÁŠÍ ÚPRAVA TRATÍ

V loňské sezoně vyjížděla rolba a skútr 75 dnů.

Skútr upravil 659 km, rolba 891 km tratí.

Vyjetí skútru přijde na 110 korun za kilometr, rolba na 290 korun.

Rolba je 18 let stará, lyžaři ji vlastní sedm let, skútr je o čtyři roky mladší.

Rolba upravuje pět metrů širokou trať pro klasiku i bruslení.