Maloobchod se stále více orientuje na zahraničí

Stále více maloobchodníků a investorů reaguje na pokles ekonomické nálady v Evropě a hledá nové možností růstu. Zaměřují se na expanzi do zahraničí či posílení svých zahraničních aktivit. Vyplývá to z nejčerstvější zprávy „Co čeká evropský maloobchod v roce 2012?“, kterou zpracovala společnost Cushman & Wakefield (C&W). Odborníci z C&W očekávají, že přední značky se budou nadále stále výrazněji orientovat na mezinárodní expanzi. Zároveň upozorňují, že obchodníci jsou stále opatrní a přehodnocují svá portfolia prodejních prostor. Cílem je co nejvíce snížit náklady a maximalizovat marže. „Mnozí z nich také omezují svůj zájem výhradně na prvotřídní nemovitosti v nejlepších lokalitách na hlavních nákupních ulicích a v nákupních centrech nejvýznamnějších světových měst,“ uvádí C&W.

Zpráva společnosti C&W upozorňuje na stále se tenčící nabídku prvotřídních prostor. Situaci neprospívá ani tendence některých maloobchodníků pořizovat si vlastní nemovitosti. Přístup na trh dále neusnadňuje ani omezený přísun nových developerských projektů. „Právě to bude nejproblematičtější stránkou expanzních plánů maloobchodníků. Mimoto je pravděpodobné, že v současnosti plánovaný přírůstek celkem 6,8 milionu čtverečních metrů maloobchodních ploch v roce 2011 se nepodaří splnit,“ upozorňuje C&W s tím, že důvodem je zpoždění některých projektů.

Hlavním bojištěm se stává internet

Maloobchodníci nyní musejí co nejdříve přizpůsobit své prodejny, provozní metody i strategie. Hlavní bojiště se bude nacházet v oblastech m-commerce a e-commerce. „Maloobchodníci v České republice si tyto trendy většinou uvědomují, vývoj hybridní distribuce nicméně táhnou vpřed společnosti, které vyrostly v oblasti e-commerce. Stejně jako jinde v Evropě, i zde je nejproblémovějším místem celého odvětví nedostatek flexibilních logistických řešení,“ říká Alexander Rafajlovič, vedoucí oddělení výzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield v České republice a na Slovensku. Maloobchodníci se však potýkají se zužující se nabídkou nejkvalitnějších prostor a omezená výstavba vyhnala v důsledku konkurence nájmy velmi vysoko. V mnoha druhotných oblastech je však situace právě opačná: dostupnost je vysoká a často ještě dále stoupá, přičemž přetrvává tlak na nájmy a pobídky.

Dařit se prý bude luxusnímu zboží

„V budoucnu budeme svědky další polarizace v oblasti výkonnosti a segmentace nákupních center. Na druhé straně existují příklady projektů v sekundárních oblastech, které se dokázaly přizpůsobit zaměřením na služby pro místní obyvatele a zacílením na pohodlí zákazníků či masový segment trhu. Přesto, že tímto způsobem lze zachránit samotné centrum, nelze to samé vždy prohlásit o hodnotě, kterou mu developer či investor původně přisuzoval,“ dodává Rafajlovič. Podle partnera C&W Marka Burltona se stále větší počet značek vydává na nové a dosud nepodchycené trhy. Zároveň vlastníci nákupních center hledají nové a často zahraniční značky s inovativními projekty obchodů zaměřenými na zvýšení spokojenosti zákazníků. To napomáhá zahraniční expanzi a inovacím. Společnost C&W očekává, že i nadále si velmi dobře povedou maloobchodníci zaměření na cenu a prodejci luxusního zboží. Zákazníci šetří a zaměřují se na hodnotu, což prospívá takto orientovaným maloobchodníkům i diskontům, jako jsou Lidl, Aldi, Primark a H&M, které dále rozšiřují svá portfolia. „Velmi bohatých spotřebitelů se přitom ekonomické problémy tolik nedotýkají a obecně se zákazníci stále snaží získat to nejlepší, což mnoha luxusním značkám i nadále zajišťuje prosperitu,“ uzavírá C&W.