Microsoft jedná o investici do trápící se sociální sítě Foursquare

Microsoft

Microsoft Zdroj: profimedia.cz

Microsoft v současné době vyjednává o nespecifikované investici do populární geolokační sociální sítě Foursquare. Podle informací Bloombergu se o tuto možnost přetahuje se společností American Express, protože ani jeden ze zájemců nemá zájem o případnou vzájemnou spolupráci. Pro Foursquare je to dobrá zpráva, investoři totiž o vkládání dalších peněz ztratili zájem a firma si tak letos v dubnu musela půjčit 41 milionů dolarů.

O Foursquare byl zprvu mezi investory velký zájem. Službu spustil v roce 2009 Dennis Crowley, který už dříve prodal startup Dodgeball Googlu. Internetový obr ale geolokační projekt později zrušil a Crowley svojí vizi služby, díky které by uživatelé mohli z mobilního mobilu hlásit svojí pozici pomocí „check-inů“ uskutečnil po svém. Firma tak během krátké doby posbírala investice ve výši 71,3 milionu dolarů, což jí ocenilo zhruba na 600 milionů dolarů. Později se ale přísun peněz zastavil.

Newyorská společnost v loňském roce vygenerovala příjmy pouze 2 miliony dolarů, což při tržní kapitalizaci 600 milionů působí spíše směšně. Na další rozvoj a chod si tak byla nucena vypučit o bank a skupiny Silver Lake Partners 41 milionů dolarů. Výrazně byl posílen vývojový a obchodní tým, který má nyní za úkol představit především nové obchodní modely.

Automatická doporučení

Novým tahákem inzerentů může být včera představená služba, která je prozatím dostupná pouze několika tisícům uživatelům Foursquaru na Androidu. Ta dokáže automaticky nabízet doporučení na restaurace, divadla, bary, muzea a další podniky, které se nachází v okolí uživatele. Služba běží na pozadí (údajně je šetrná ke spotřebě a za hodinu vyčerpá baterie pouze o 0,7 procenta) a doporučení generuje na základě „check-inů“ kamarádů a komunity na Foursquare. Pokud se tedy například vaši kamarádi často přihlašují v nějaké restauraci a ještě jí napsali doporučení, je velmi pravděpodobné, že až se v blízkosti tohoto podniku objevíte, vyskočí vám hláška na chytrém telefonu.

Tato funkce by do budoucna mohla přivést nové inzerenty a přesné cílení. Foursquare se navíc může díky tomu stát větší konkurencí pro Yelp, jež rovněž slouží jako průvodce po podnicích a veřejných prostorách a jež nedávno vstoupil do Česka.

Crowleyho firma tohoto doporučování mohla docílit díky obrovské zásobárně dat, kterou za dobu svého působení zvládli vygenerovat její uživatelé. Foursquaru se v podstatě formou hry podařilo přesvědčit dav lidí po celém světě, aby naplnil a neustále aktualizovat databázi podniků a dodal firmě velmi cenná data. Foursquare nyní každý den registruje 6 milionů „check-inů“, v databázi jich už má přes 4 miliardy a 32 milionů doporučení. Zaregistrovaných je 35 milionů uživatelů, aktivních je zhruba polovina.

Data jsou tedy do nejcennější, co firma má, a je to velmi dobrý základ pro další rozvoj byznysu. Zástupci Foursquare tvrdí, že letos příjmy výrazně navýší, protože je velmi překvapil zájem inzerentů o to zobrazovat reklamu po „check-inu“ uživatelů na vybraných místech. Tento druh reklamy má být údajně poměrně efektivní – na reklamu zareaguje 15 procent uživatelů.

O obrovské množství dat mají zájem také další firmy, Foursquare aktuálně vede jednání například s Yahoo a Applem, kteří by data používali ve svých službách (Apple tedy konkrétně v mapách). Foursquare se tak stává nejenom vlastní komplexní službou, ale zároveň platformou s daty, které mohou být pronajímány třetím stranám. Jde o podobný princip, jako realizuje třeba Nokia se svými mapovými službami. Podobně rovněž funguje i Yelp, jehož velkým klientem je právě Apple.

Zájem Microsoftu o investici do Foursquare může být poháněn nejenom tím, že by posílil svojí roli v sociálních sítích, ale zároveň by rovněž mohl čerpat data do svých internetových služeb (Bing Mapy a podobně), ale zároveň by mohl lépe dohlížet na to, aby se rozvíjely aplikace pro Windows 8 a Windows Phone 8.

American Express má zase zájem na tom, aby Foursquare propojil se svým věrnostním programem u kreditních karet, kdy by bylo například možné při přihlášení v určitém podniku či obchodu získat slevu při placení kartou a podobně. Firma už s Foursquare podobnou spolupráci zkouší.