Microsoft poprvé přiznal, že mu zatápí Chromebooky a klesá podíl
„Udělali jsme několik změn. Nebyla to pro nás lehká volba, ale byla nezbytná,“ uvedl na konferenci WPC 2014 ve Washingtonu provozní ředitel Microsoftu Kevin Turner. Poukázal například na to, že si Redmond u dotykových zařízení do devíti palců neúčtuje poplatky za operační systém. Podobné je to také v případě levnějších notebooků, kde je výměnou za nulovou cenu pouze začleněn vyhledávač Bing.
Turner zároveň veřejně přiznal, že ztrácí dřívější dominantní postavení na trhu se zařízeními pro koncové uživatele. Do této kategorie už totiž nepočítá pouze tradiční počítače, ale také chytré telefony či tablety. Podle těchto metrik má Microsoft pouze 14procentní podíl na trhu, zatímco u počítačů je to 90 procent.
Musíme změnit přístup
„Musíme redefinovat to, jak přemýšlíme o trhu,“ navázal na to konto Turner. „Když máte 90 procent na trhu, jste nastavení na ochranu toho, co máte. Když máte 14procentní podíl, musíte svůj přístup změnit,“ uvedl provozní ředitel Softies.
Tím v podstatě popsal strategii bývalého šéfa Microsoftu Steva Ballmera, který realizovat koncept „ochranu pevnosti“ a venkovní svět si příliš nepřipouštěl k tělu. Satya Nadella se prozatím tváří, že s tímto chce skoncovat a firma se svými službami rychle expanduje také na další systémy a zařízení.
Redmond však v případě Windows kromě popisovaných slev příliš dalších konceptů neukázal. Unikající zprávy navíc neustále mluví o tom, že Windows 9 budou vyžadovat aktivaci (i jako ochranu proti pirátství) a nezdá se tak, že by Microsoft přestal s tradičními licenčními poplatky. Kevin Turner pouze sdělil, že společnost „udělá cokoliv, co bude nezbytné pro to, aby na trhu vyhrála“.
Firma se ale snaží se svými hardwarovými partnery alespoň zastavit nástup Chromebooků. „V low-end trhu budeme aktivní. Proti Chromebookům máme kvalitní nabídku a už z tohoto trhu nebudeme ustupovat,“ vzkázal Kevin Turner.
Prvním výsledkem mají být dva nové levné stroje, které na trh přijdou ještě letos – Acer Aspire ES1 a Toshiba 11,6“. Oba vyjdou na 249 dolarů. Otázkou je, zda toto pomůže. Chromebooky evidentně u uživatelů bodují i něčím víc, než pouhou cenou.
Bohužel pro Microsoft navíc mnoho jeho tradičních počítačových partnerů začalo Chromebooky vyrábět a někteří (třeba Samsung) dokonce stroje s Windows utlumují. Největší softwarové firmě světa určitě nepomohlo ani to, že začal vyrábět hybridní stroje Surface.
Surface byl ostatně opět produkt Steva Ballmera, podobně jako koupě Nokie. Oboje totiž zapadá do před rokem ohlášené strategie „zařízení a služeb“, se kterou se Microsoft chtěl stát druhým Applem. Nadella už ale obrací a i když s tímto hardwarovým dědictvím bude muset žít, o zařízeních ve strategii už nemluví. Místo toho si zvolil „platformy a produktivitu“.
Cestu autora na konferenci WPC 2014 hradila společnost Microsoft.