Místo zóny golf či kolektory | E15.cz

Místo zóny golf či kolektory

Hradecká radnice si neví rady s pozemkem za obchodní zónou u bývalého Gumokovu. Louku nadohled od centru města se proto chystá pronajmout. Zájem mají golfisté či provozovatel slunečních elektráren.

Volný pozemek s lepší polohou v širším centru Hradce Králové by investoři těžko hledali. Na loukách poblíž bývalé továrny Gumokov měla vyrůst průmyslová oblast. Zatím to však vypadá spíše na sluneční elektrárnu nebo golfové hřiště.

Golfisté zatím neuspěli

Mezi obchodními domy při silničním okruhu, silnicí do Věkoš a areálem hradeckého dopravního podniku leží čtyři hektary městských pozemků. Takzvanou severní zónu radnice již před lety vyčlenila pro lehký průmysl a služby a nabízelo investorům. Výstavbu tam však dočasně zhatily potíže s jediným vhodným příjezdem od nedaleké zatížené křižovatky, která by další zvýšení hustoty provozu neustála. Město chce využít pozemek takovým způsobem, aby se na něm mohlo stavět v době, kdy z okruhu zmizí tranzitní doprava. Proto se přiklání k pronájmu tomu, kdo jej za čas vrátí v původním stavu. V úvahu však přichází i prodej.

O pronájem pozemku měl zájem i provozovatel golfového hřiště Nová Amerika ze Zaloňova u Jaroměře. Radní však nabídku odmítli.
„Golfový klub měl zájem o pronájem na patnáct let, chtěl tam realizovat dočasnou stavbu golfového hřiště. Rada města záměr neodsouhlasila, ale projekt zcela nezavrhla. Je otázkou, zda je golfové hřiště dočasnou stavbou z hlediska souladu s územním plánem. Po skončení doby pronájmu by totiž mělo město dostat pozemek zpět v původním stavu. Budeme s firmou diskutovat, zda nechce pozemek koupit a podrobit se procesu změny územního plánu. Potom by tam bylo hřiště nastálo,“ řekl náměstek hradeckého primátora Josef Malíř.

Pokud golfisté nebudou chtít pozemek koupit, město se nejspíše vrátí k možnosti pronájmu. Na to čeká například firma Yellow Energy, která staví sluneční elektrárnu ve čtvrti Třebeš a chce stavět další podobné zařízení.
„Máme žádost o pronájem pozemku pro další solární elektrárnu. Výhodou by bylo, že by její stavba neznamenala téměř žádné dopravní zatížení a po skončení pronájmu bychom měli pozemek ve stejném stavu jako nyní,“ řekl Malíř.

Podle konzultanta společnosti Yellow Energy Borise Kudláčka by si firma potřebovala pozemek pronajmout alespoň na čtvrt století dopředu.
„Aby firma splatila investici, potřebuje mít zařízení v provozu minimálně pětadvacet let. Na stejnou dobu se připravuje i napojení na síť společnosti ČEZ. Na kratší dobu to v podstatě nemá smysl dělat,“ řekl Kudláček.

Tak dlouhá doba by však mohla plány firmy zhatit. Město totiž preferuje krátkodobý pronájem.
„Pokud se nakonec rozhodneme pro pronájem, tak bude zřejmě kritériem cena, způsob využití a doba pronájmu. O tom se teprve bude rozhodovat, platí však, že čím kratší doba, tím lepší. Chceme pozemek využít do té doby, než se zlepší dopravní situace a bude se tam moci stavět. Pro město by bylo samozřejmě výhodné mít peníze z pronájmu a v budoucnu pozemek prodat investorům,“ řekl Malíř a dodal, že pozemek město koupilo na přelomu tisíciletí za zhruba 30 milionů korun.

Pozemek také může zůstat ležet ladem

Město před časem dostalo ještě další nabídku související se severní zónou. O odkup pozemků projevil zájem jeden z velkých obchodních řetězců a nabídl za ně více než čtyřicet milionů korun .
„Jde o výstavbu obchodního domu. To je však problematické kvůli velkému zatížení nedaleké křižovatky. Projekt by narazil na problémy již během územního řízení. Navíc je severní zóna určená pro drobnou výrobu a služby nezatěžující životní prostředí, nikoli pro obchod. Musel by se změnit územní plán,“ řekl Malíř.

Investor o dopravních potížích souvisejících se severní zónou ví a nabídl také podíl na jiném řešení křižovatky. Podle vedení města je to však zbytečné. Problémy by se měly vyřešit po dokončení rychlostní silnice, která povede od dálnice D 11 přes Opatovice nad Labem na Moravu. Tranzitní doprava, která nyní projíždí Hradcem, bude město objíždět a křižovatka snese další zatížení. „Není to otázka nejbližší doby, ale třeba za 10 let by ta silnice měla být hotová,“ řekl Malíř a dodal, že rada města se bude využitím pozemku v severní zóně opět zabývat po prázdninách.
„Existuje ještě jedno řešení, jak s nimi naložit. Můžeme je zatím nechat ležet ladem,“ řekl Malíř.

S předplatným můžete mít i tento exkluzivní obsah

Hlavní zprávy

Nejčtenější

Video

Newsletter
Využijte služby
zasílání zpráv do vaší
e-mailové schránky!

Tato stránka využívá služeb Google reCAPTCHA, na kterou se vztahují Smluvní podmínky a Zásady ochrany osobních údajů společnosti Google.