Mládek a ČOI: V e-shopech buďte opatrní. Jen pětina je v pořádku

Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek Zdroj: Anna Vackova/E15

Česká obchodní inspekce (ČOI) během třetího čtvrtletí zjistila nedostatky u 82 procent z 245 kontrolovaných e-shopů. Inspektoři uložili pokuty celkem za víc než jeden milion korun. Obchodníci se nejčastěji proviňují tím, že nepodávají úplné a pravdivé informace, informoval mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.

Ministr průmyslu Jan Mládek (ČSSD) označil výsledky za katastrofální a zvláště v předvánočním čase vyzval spotřebitele k maximální obezřetnosti při nákupech přes internet. Podle inspekce je načase přemýšlet o přísnějších podmínkách v této oblasti. Na svém webu www.coi.cz v sekci pro spotřebitele nyní ČOI začala zveřejňovat rizikové e-shopy.

„Pro většinu z kontrolovaných e-shopů je podle zjištění našich inspektorů trvalým problémem poskytovat spotřebitelům úplné a pravdivé informace,“ uvedl mluvčí.

Utajená identita

Týká se to nejen informací o nabízeném zboží, obchodních podmínkách či postupu při reklamaci, ale prodávající klamali také o své identitě. Od ledna do října se například inspektorům nepodařilo dohledat 53 subjektů, na které upozornili spotřebitelé.

Podle inspekce by bylo vhodné uvažovat o přísnějších pravidlech internetového prodeje, které využívá stále více Čechů. „Vzhledem k tomu, že podobné zkušenosti z kontrol internetových obchodů mají také další dozorové orgány, je třeba zvážit, zda nestanovit přísnější pravidla také pro tuto perspektivní a dynamickou, ale příliš anonymní formu prodeje, a to včetně prodávajících na sociálních sítích,“ uvedl ředitel ČOI Mojmír Bezecný.

Je třeba zvážit, zda nestanovit přísnější pravidla pro tuto perspektivní a dynamickou, ale příliš anonymní formu prodeje

Jen za Vánoce 25 miliard

„Apelujeme na české spotřebitele, aby byli v předvánočním čase, kdy nakupují dárky v e-shopech pro své blízké, obezřetní a nakupovali zboží u ověřených obchodníků, kteří mají dobré reference,“ dodal Mládek.

Od začátku roku do konce října provedli pracovníci ČOI 1002 kontrol internetových obchodů. Porušení povinností zjistili v 829 případech, tedy ve více než 82 procentech. Udělili 683 pokut dohromady za více než 3,5 milionu korun.

Češi letos utratí na internetu za dárky v předvánočním období rekordních více než 25 miliard korun, nejméně o pětinu víc než loni. Hlavní nápor pro internetové obchody přijde mezi 7. a 20. prosincem. Jen v těchto dvou týdnech by měl on-line obrat dosáhnout celkem téměř šesti miliard korun, odhaduje Asociace pro elektronickou komerci.

Podle internetového srovnávače Heureka pak letos Češi utratí v 36 800 tuzemských internetových obchodech celkem 81 miliard korun. To je o 21 procent více než vloni. Nejčastěji si Češi pořizují přes internet oblečení a obuv.