Mladí a odvážní: pustili se do podnikání s prázdnými kapsami

Ač každý z nich pracuje v jiném odvětví, všechny spojuje to samé. Cílevědomost a schopnost čelit výzvám. Sedmička se podívala na mladé podnikatele z Brna.

Velká nákupní centra vábí denně tisíce lidí do obchodů nadnárodních řetězců. Postavit se takto silné konkurenci chce velkou odvahu. V Brně se však najdou mladí lidé, kteří se s nadšením vrhli do nerovného boje. Nejen v ryze spotřebních výrobcích.

Rosebud, květinářství s kouzlem zašlých časů

Při návštěvě krámku Rosebud na Gorkého ulici na příchozí dýchne romantická atmosféra. Nejsou to jen květiny, které dělají tohle květinářství neobyčejným. Malému prostoru prosycenému vůní rostlin a hlíny vévodí starožitný nábytek a nespočet nádob na květiny a bylinky. Je-li v Brně možné zažít atmosféru filmu Amélie z Montmartru, tak jedině tady.

„Dělala jsem zahradnickou školu a pokračovala jsem na zahradní architektuře. Zjistila jsem, že nechci sedět u počítače, ale že chci pracovat rukama,“ popisuje Markéta Střechová, majitelka květinářství Rosebud. Ve čtvrti jí však nikdo neřekne jinak než Rozálie.

Krámek otevřela před rokem a půl. Díky stylovému designu dýchá atmosférou dávno zašlých let a je vidět, že na něm pracuje poctivě. O zákazníky nemá nouzi, byť je květinářství ve městě opravdu mnoho. A to i přesto, že její obchod není přímo v centru. „Nabízím lidem něco jiného než klasická květinářství. Gerbery a klasické skleníkové růže u mě nenajdete,“ popisuje Střechová.

I to dělá její květinový krámek neobyčejným. V truhlících tu zákazníci najdou z bylinek třeba rozmarýn a mátu, ale hlavně nepřeberné množství květin a rostlin, které v žádném jiném květinářství nenajdou. „Pro rostliny jezdím často mimo Brno, protože místní nabídka je docela omezená a pak mají všichni to stejné,“ vysvětluje Střechová.

A i když dnes nemá strach, že by se jí nedařilo, začátky vůbec nebyly jednoduché. „Neměla jsem vůbec peníze, bylo to docela těžké. Musím říct, že jsem se toho docela bála, protože dluhy začaly narůstat. Měla jsem strach, abych všechny půjčky vrátila,“ popisuje svoje začátky.

Jako mnoho dalších mladých lidí si na své podnikatelské začátky půjčila od svých známých. Bankovní půjčky jsou totiž pro většinu začínajících podnikatelů nedostižným cílem. Navíc poměrně nevýhodným krokem. I po půldruhém roce, kdy krámek funguje a vydělává, není všem starostem konec. „Pořád je to těžké. I když už obchod vydělá na svůj provoz a prodavačku, abych mohla zařizovat další věci, je nutné počítat s tím, že stále nakupuji zboží. Pokud tu chci mít opravdu čerstvé kytky, nemůžu se spoléhat na to, že do obchodu zpět investuji minimum peněz,“ popisuje mladá květinářka.

Její zboží má navíc kratší „trvanlivost“ než klasické zboží. I tak je ale spokojená a nikdy by neměnila. Říká, že její obchod funguje díky přátelské atmosféře. I když ne vždycky zákazník nakoupí, důležitější je, že se vrací. Lidé vědí, že tu pokaždé najdou něco nového.

Zboží se tu obměňuje, a to od rostlin až po květinové nádoby. „Člověk musí obchod pořád opečovávat. Musí to fungovat dynamicky. A to nejen, co se vizuální prezentace týče, ale i zboží a nabídky služeb. Pokud se na chvíli zastavíte, zastaví se i obchod,“ uzavírá Střechová.

Lovemusic, pro lidi, kteří mají svůj styl

V Pekařské ulici funguje tři roky malý krámek nazvaný Lovemusic s výraznou výlohou. Uvnitř se dají najít designové vychytávky všeho druhu. Od oblečení přes šperky až po bytový design. Nic šedého a průměrného to rozhodně není.

„Začínali jsme s náušnicemi a postupem času se to vykrystalizovalo v současnou podobu,“ říká Kateřina Pletichová, která obchod vlastní společně s přítelem Zbyňkem Hankou. Ten se v současnosti stará o obchod v Praze, který otevřeli před rokem.

„Obchodní zkušenost jsme měli už z dřívějška, takže Lovemusic je pokračováním našeho projektu. Nejvíce jsme značku proslavili během akce Factory Fashion Market, která je zaměřená na trh s nezávislou módou,“ líčí Kateřina. Značka Lovemusic je od začátku pořadatelem akce.

I Kateřina se Zbyňkem však přiznávají, že cesta k otevření obchodu nebyla jednoduchá. „Bylo to těžké. Neměli jsme peníze, jen samé dluhy. Ale věděli jsme, že se to povede. I teď, kdy máme v Praze další obchod, víme, že to není konec. Práce je pořád dost,“ popisuje Kateřina.

Věci, které prodávají, vyrábějí ve většině případů sami. Tedy kromě oblečení, které doplňují vlastním designem. Práce jim spolkne většinu času. Díky tomu, že je však zároveň i jejich koníčkem, jim to až tolik nevadí.

„I když je to kolotoč, ve kterém pořád řešíte peníze, být svým pánem a dělat, co vás baví, je k nezaplacení. Nikdy bychom neměnili,“ dodává květinářka Střechová, která vystudovala sociologii a právo. Profesně je však dnes spokojená tam, kde je.