Muzeum: jak se vlaky šplhaly do hor

Film o historii a současnosti nejstrmější ozubené železnice v Česku a další zajímavosti uvidí návštěvníci muzea v Kořenově.

Nejen železničářské nadšence zaujme unikátní muzeum v Kořenově. Věnováno je jediné a nejstrmější zubačce v Česku vedoucí z Tanvaldu přes Kořenov do Harrachova.

Unikát zachránila parta nadšenců

Za loňský rok ho v bývalé budově železniční stanice navštívilo téměř osm tisíc lidí. Muzeum, do kterého se vchází z nástupiště, vybudovala Železniční společnost Tanvald. Je to parta lidí, která se rozhodla nenechat technický unikát ze začátku minulého století zapadnout.

Letos jsou v expozici novinky. „Je tu nová výstava věnovaná pobočce Československé vědecké společnosti. Ta kdysi mimo jiné zachránila i lokomotivu číslo tři, která tahá historické jízdy až do dneška,“ popisuje Petr Prokeš, ředitel Železniční společnosti Tanvald.

Kompletní rekonstrukce nových prostor muzea stála zhruba dvě stě tisíc korun, peníze dala Evropská Unie euroregionu Nisa. Premiérově mohou návštěvníci obdivovat expozici věnovanou filmu Kalamita, který natočila v Kořenově a v jeho okolí před více než třiceti lety režisérka Věra Chytilová. Do hlavní role obsadila Boleslava Polívku a spolu s ním si ve vedlejších rolích zahrálo i několik místních železničářů.

Film o historii Lidé uvidí i dokumentární film o historii a současnosti ozubnicové dráhy. Zhruba pětatřicet členů Železniční společnosti postupně nashromáždilo velké množství nejen fotografií, dokumentů a artefaktů, ale i modelů.

Přispívali členové společnosti i známí

„Snažíme se expozici postupně doplňovat o další věci. Osobně jsme rád, že tu máme i model motorového vozu Krakonoš, který jezdil v letech 1927 až 1947,“ vyzdvihl jednu z mnoha zajímavostí ředitel.

Do sbírky přispívali nejen členové společnosti, ale i jejich známí. „Mezi exponáty jsou i drobnosti, které nám věnovali naši přátelé z Německa. Často odsud pocházeli oni sami nebo jejich rodiče. Ke zdejšímu kraji mají vřelý vztah, a tak se tady třeba ocitly i některé unikátní plánky a fotografie. Přivezl nám je například dnes již sedmaosmdesátiletý pán, který sem často přijíždí na dovolenou,“ popisuje Prokeš.

Nejvíce si cení profilu tratě z doby jejího vzniku v roce 1902. Vystavované exponáty se do rukou muzejníků dostávaly postupně. „Pojmenoval bych to efekt sněhové koule,“ našel přirovnání Tomáš Gál, jeden z dalších členů Železniční společnosti Tanvald. Podle něj je největším lákadlem originální ozubnicové kolo z lokomotivy, které vyrobili pro zdejší železnici jako rezervu.

„Leželo čtyřicet let v dílnách a nyní je nainstalováno v muzeu, dokonce i s částí tratě. Lidé tak mohou přímo vidět jak ozubnice funguje,“ popsal jeden z atraktivních exponátů.

Devítisetmetrový jednokolejný tunel

Dále upozornil na raritní fotografii, na které je vidět první dovezená lokomotiva. Fotograf ji zachytil krátce po příjezdu z továrny, takže na snímku ještě nejsou diváci jako při otevření.

Místní trať lidé pojmenovali Polubenka a je nejstrmější železniční tratí v Čechách. Zároveň se na ní nachází další zvláštnost, kterou je nejdelší jednokolejný, devítisetmetrový tunel. Vlak musí zdolat na dvanáctikilometrovém úseku převýšení více než dvě stě sedmdesát metrů. Aby lokomotiva takové stoupání zvládla, jsou mezi kolejnicemi ozubnice. Podobnou speciální trať, ale elektrifikovanou, mají ve Švýcarsku.

Od roku 1992 je tanvaldsko-harrachovská železniční cesta vyhlášena kulturní památkou.

MUZEUM V KOŘENOVĚ

Otevřeno: denně kromě pondělí 10.00-16.00.
Vstupné: 30 Kč, děti do 12 let a důchodci 20 Kč.

Železniční společnost připravuje na 6.-8. července oslavy 110. výročí zprovoznění tratě.