Na letošní zimu Vary nezapomenou

Extrémní zima vládne už několik týdnů v Karlových Varech. Mrzne a sněží téměř nepřetržitě od začátku roku.

Letošní zimu by si měli lidé z Karlových Varů dobře zapamatovat. Do města totiž přichází maximálně třikrát za třináct let. Alespoň podle zkušeností karlovarského meteorologického pozorovatele Michala Blahuška, který pracuje na letišti v Olšových Vratech. Společně se svými kolegy tady obhospodařuje takzvanou meteozahrádku, ve které kontroluje například váhový srážkoměr nebo sněhoměr.
„Jsem tady třináct let a za tu dobu jsem zažil tři zimy, které jsou s tou letošní srovnatelné, co se množství sněhu týče,“ říká Blahuška, zatímco se brodí závějí k meteozahrádce. Cestičku k ní kvůli poryvům větru nestíhá odhazovat.
„Letošní zima je extrémní. Napadlo hodně sněhu a už několik týdnů nepřetržitě mrzne. Dřív byly ovšem takové zimy běžné. Dnes na ně už lidé nejsou zvyklí,“ říká Blahuška. Jako rodák z Ostrova si pamatuje na své dětství, kdy metr a půl sněhu ve městě ještě nebyl žádnou zvláštností.
„Jako kluci jsme nazouvali lyže hned před domem a vyráželi na nich rovnou na kopec,“ vzpomíná.

Nejkrutější zima byla v šedesátých letech

Nejchladnější zima podle záznamů plzeňských meteorologů dorazila do Karlových Varů na přelomu let 1962 a 1963. Tehdy zaznamenali teplotní rekord, který byl minus 6,4 stupně Celsia.
„Je to průměrná teplota, kterou jsme vypočítali měřením za tři zimní měsíce. Tedy od prosince do února,“ vysvětluje plzeňský meteorolog Jiří Hostýnek. Obdobné množství bílé nadílky v Karlových Varech napadlo v roce 2002. Meteorologové tenkrát naměřili čtyřicet centimetrů sněhu. Nyní je situace podobná.

Měří na letišti a u Thermalu

Teplotu a srážky meteorologové měří ve dvou metrech nad zemí. Výsledky posílají do Českého hydrometeorologického ústavu v Praze a v Plzni. V Karlových Varech jsou dvě profesionální meteostanice. Kromě karlovarského letiště funguje druhá přímo v centru města. Počasí zaznamenává u Thermalu. “ Povinná“ je ale pouze ta na Olšových Vratech.
„Meteoslužba musí být na každém letišti, protože pilotům udává skutečný stav počasí. Na něm potom je, aby se rozhodl, zda u nás přistane. Většinou nám volají už od českých hranic a ptají se na počasí. Podle něj se rozhodnou, zda přistanou v Karlových Varech nebo v Praze,“ popisuje Blahušek.