Na místě starého zimáku má stát kostka pro hokejisty i rockery

Karel Páral
Zchátralý zimní stadion se má podle nejnovějších plánů proměnit v moderní halu. Ta má sloužit příznivcům všech sportů i milovníkům koncertů.

Když nedávno na olomouckém zimním stadionu vystoupili členové legendární kapely Deep Purple, měli někteří lidé obavy, aby notně zchátralá stavba nespadla během dunivé rockové produkce umělcům a jejich fanouškům na hlavy.

Kolem zimního stadionu se toho namluvilo hodně. Všichni se ale shodnou, že zanedbaná budova patří k největším ostudám města. Investice do oprav nejprve dlouho zdržovaly neshody mezi vlastníkem pozemku, kterým je firma PMS vlastnící pivovary v Litovli, Přerově a Hanušovicích, a městem. Teď se však zdá, že problém, který zůstával dlouho odložený u ledu starého zimáku, konečně bude mít řešení.

Zástupci firmy a města se loni domluvili, že se společně dohodnou, jak halu opraví a kolik peněz bude nákladná rekonstrukce stát. Až poté přijdou na řadu vyjednávání o pozemcích.

Naštvaní fanoušci

„Sepsat petici mě napadlo po tom, co jsem na vlastní oči viděl zázemí stadionu. Díky výhře v soutěži jsem mohl strávit celý den s olomouckým prvoligovým týmem, takže jsem nahlédl tam, kam se normální fanoušek nedostane. A to zázemí je opravdu hrozné. Od šaten, přes sprchy, po toalety,“ popsal před rokem jeden z iniciátorů petice za obnovu zimního stadionu Petr Všetička zoufalý stav hokejového stánku.

Jemu i dalším dvěma tisícům signatářů došla trpělivost. „Chceme, aby nám někdo jasně řekl, jestli město chátrající stadion opraví, nebo postaví nový. Je jedno, kterou variantu zvolí, ale hlavně ať už se něco děje,“ přál si Všetička.

Radní nejprve prověřovali více lokalit pro multifunkční halu. Ve hře bylo původně sedm možností. Z těch vyšla jako nejlepší varianta stavba na zelené louce v lokalitě Pražská východ na periferii města. Radní zadali odborníkům z brněnské univerzity zpracování studie, ve které měli porovnat pro a proti současného místa stadionu v centru města a v Pražské.

Play-off vyznělo lépe pro dosavadní umístění starého zimáku v Hynaisově ulici. V součtu vyhrála Hynaisova s počtem šestatřiceti bodů nad Pražskou, které odborníci přisoudili o sedm bodů méně. Zvítězilo tedy doporučení nebudovat halu novou, ale přestavět tu stávající.

Dílčí výsledek ale nedává záruku, že vítězství jménem nová multifunkční hala je na dosah. Finálové boje radních a zástupce soukromníka, který vlastní okolní pozemky, teprve čekají a ještě se při nich pořádně zapotí.

„Zatím jsme se dohodli, že chceme postupovat společně. Potřebujeme nachystat projekt, který bude architektonicky kvalitní a za který se nebudeme muset stydět. Ale zároveň v dnešní době musíme hledět na náklady,“ říká primátor Martin Novotný.

Při přípravách by mělo sáhnout do kasy město i pivovarníci. „Snažíme se vyřešit nejen samotný stadion, ale také letité vředy kolem území u Husova sboru a letadla, které často využívají bezdomovci. Tato oblast rozhodně výkladní skříní města není,“ uznává primátor.

Nápad postavit halu na zelené louce ale nezapadl úplně. „Stále máme tuto možnost jako rezervu. Klíčové bude, až se vyjasní náklady a my budeme muset hledat model, jak stavbu zaplatit. Kdyby se náhodou ukázalo, že cesta přebudování haly není schůdná, budeme hledat jiné řešení. Pro tento případ bychom alespoň měli alternativu,“ uvažuje primátor.

Parkovací místa

„Nebavíme se o jednoduché hale, kde se bude jen hrát hokej. Jde o multifunkční komplex, který Olomouc opravdu potřebuje,“ říká ředitel litovelského pivovaru Miroslav Koutek.

Právě na to se architekti zaměřili. „Hala má sloužit všem možným druhům míčových sportů, společenským akcím, jako jsou koncerty, setkáním nebo konferencím. Původní stavba má na místě svou historii a neopuštěním lokality v tomto místě vzniká jakási vstupní brána do sportovní zóny Olomouce,“ tvrdí architekt návrhu Robert Štefka.

Architekti měli za úkol vypořádat se kromě samotné stavby hlavně s tím, jak co nejlépe vyřešit komplikovanou dopravu v přilehlých ulicích a nedostatek parkovacích míst. „Navrhujeme parkovací dům se čtyřmi sty sedmdesáti místy pro osobní automobily. Není to vytvořené jen pro městskou halu, ale z valné většiny by místa sloužila návštěvníkům centra města. Dům by byl otevřený čtyřiadvacet hodin sedm dní v týdnu,“ vysvětluje architekt.

Legendární letadlo, ve kterém se ukrývá noční klub, by mělo definitivně „odletět“. Halu chtějí architekti dostavět do tří stran. Společná veřejná dvorana bude otevřená celý den, když se budou v hale odehrávat jakékoli akce.

„Podle toho, co se bude zrovna v hale dít, to bude buď placená, nebo neplacená akce. Je to v návaznosti na malou halu. V době, kdy se v ní nebude hrát hokej, dostane jiné využití, včetně možnosti propojení na areál plaveckého bazénu,“ popisuje záměr architekt.

Architekti chtějí celou čtvrť ulic Wellnerova a Kašparova zklidnit a dostat z ní auta jinam. „Dopravní napojení na plavecký bazén chceme vést z hlavní městské silnice protažením přes nový kruhový objezd, který navrhujeme. Doprava, která dnes vedla Wellnerovou ulicí, by měla být utlumená na provoz lidí, kteří tam opravdu bydlí,“ tvrdí Štefka.

Sportovcům architekti v hale vyčlenili první a příchozím návštěvníkům druhé nadzemní patro.

S rýhami od bruslí

Dosavadní tribuny se mají změnit v moderní prosklenou arénu s prstencovým hledištěm. „Do arény by se mělo vejít 6300 lidí, pro koncerty počítáme s kapacitou ještě o dva tisíce vyšší. Do malé haly se vejde 2600 lidí. Rozhodně nebudujeme arénu, kde bychom se pouštěli do neúměrných čísel návštěvníků,“ říká architekt.

Návrh se přitom dá uskutečnit v několika etapách. „Díky tomu bychom mohli zachovat provoz ledové plochy. V první etapě by se vybudovala malá hala s parkovacím domem. Ve chvíli, kdy se dokončí a začne se opravovat velká hala, bude možné udržet provoz a fungování hokejového klubu,“ vysvětluje autor návrhu.

Návrhů na fasádu kvádru měli architekti bezmála čtyřicet. „Nakonec jsme vybrali tu, která nám k funkci městské haly pasuje nejvíc. Jedná se o ledový kvádr jakoby rozsekaný bruslemi do svítících štěrbin, které zároveň osvětlují vnitřní prostor haly,“ líčí architekt. Vedle malé haly najdou návštěvníci obchody, bistra a fanshopy.

Návrh vypadá zajímavě, jenomže není zdaleka první. Nejsou to všechno tedy jen atraktivní obrázky? „Studie už je rozpracovaná do podrobností. Technické výkresy už řeší i detaily vnitřku haly,“ tvrdí primátor. Původní studie stará několik let, která počítala s investicí jedné a půl miliardy korun, je už podle Novotného nenávratně překonaná.

„Vznikala v době, kdy byla ekonomická situace úplně jiná než dnes. Tak vysoké náklady by byly nad naše možnosti. Nebudu komentovat, který z návrhů se mi líbí méně nebo více. Nový návrh má každopádně kromě toho, že hala má svěží a moderní vzhled, také výhodu, že řeší nejenom zimní stadion, ale celé území jako celek,“ míní olomoucký primátor.

Přes osm set nejdou

Kolik by měla ledové kostka stát, zatím není jasné. Hranice, kterou nechce město ani firma PMS překročit, je osm set milionů. „Máme připravený harmonogram. Budeme se snažit, aby ještě v roce 2014 byla hala, když ne postavená, tak alespoň rozestavěná,“ slibuje Novotný.

Jasněji bude na podzim, až bude hotová dokumentace. A kdyby se částka přehoupla přes oněch magických osm set milionů? Pak by radní museli sáhnout k mnohem levnějšímu řešení. „Máme připravených pět variant na rekonstrukci stávajícího zimáku. Ceny se pohybují od sto padesáti milionů korun. Budeme se muset rozhodnout podle finančních možností,“ uzavírá náměstek primátora Martin Major.