Na někdejší slávu hradecký hotel Grand teprve čeká

Hradecký Grandhotel hostil prezidenta Masaryka, v Palmové zahradě bývalo největší kino u nás. Vrátí se zašlá sláva?

Budova hradeckého muzea je jedinou národní kulturní památkou ve městě. Další dvě ceněné stavby Jana Kotěry stojí nedaleko. Přestože je okolí hotelu Grand jedním z nejfrekventovanějších míst, jsou dnes obyvateli města opomíjené.
A není se příliš co divit. Všechny tři části někdejšího Grandhotelu Urban, později také hotelu Bystrica, byly ještě před několika lety ruinami. Lidé si zvykli přejít cestou kolem první stavby Jana Kotěry v Hradci, Okresního domu, na druhý chodník. Slavný společenský sál od stejného autora - Palmová zahrada - chátrala kdesi v útrobách domu na opačném konci rohového areálu.
Dnes jsou všechny tři části opravené pod dohledem památkářů novými majiteli a slouží zejména původnímu účelu. Pro velkou část Hradečanů však Grand zůstává rohovou trafikou a místem, kam se chodí k okénku na hamburger.

Z tančírny je kasíno

V hotelovém tanečním sále, známém podle exotických stromů v interiéru jako Palmová zahrada, se tančilo ještě v osmdesátých letech minulého století. A dlouho se zdálo, že naposledy.

Chátrající „hradeckou Lucernu” a další prostory v části hotelu nakonec koupil v roce 2001 Jaroslav Kašpar. Ani on však na nákladné opravy sám nestačil, proto se na nich podílel také současný nájemce zahrady. Ještě dalších osm let tak bude sloužit jako kasíno.

„Samozřejmě bych byl rád, kdyby zahrada sloužila svému původnímu účelu. V dnešní době se však taneční sál neuživí. Provozovatele jsem hledal, ale nikdo se nenašel. Nyní je tam dlouhodobý nájem ještě na osm let, poté se k tomu vrátím. Líbilo by se tam varieté, něco jako malá lucerna. To by bylo ideální, ale jestli si to na sebe vydělá, to je otázka,“ řekl Kašpar.

Palmová zahrada je v zadní části objektu, který Kašpar opravil. V přední části je restaurace a ve třech patrech nad ní ještě probíhají poslední práce na fasádě budoucího hotelu. Oprava samotné Palmové zahrady přišla na více než deset milionů korun a podle Kašapara se podařilo náklady výrazně stlačit směrem dolů. „Utratit se tady dalo mnohem více peněz. Celou stavbu jsem si však sám řídil, na jednotlivé práce jsem dělal výběrová řízení a vybíral vždy alespoň ze tří nabídek. Jedině tak se nakonec podařilo všechno zvládnout,” přiblížil Kašpar.

Původní podobu Palmové zahrady se podařilo obnovit díky rozsáhlé dokumentaci, která se zachovala. Velká část vybavení tančírny zmizela.

Chlouba města

„Většina mobiliáře tady nebyla již od sedmdesátých let. Kam to zmizelo, nevím. Po marném hledání jsme to museli znovu vyrobit třeba dveře, zábradlí, lustr či světla. Část vitráží jsme nechali udělat v Novém Boru, část je původní. Originální jsou také opravené štuky. Teď už po ničem nepátrám, interiéry jsou hotové a jsem rád, že se to všechno vůbec povedlo. Když se něco nového objeví, budu o to mít samozřejmě zájem,” řekl Kašpar.

Patří mezi perly české architektury, hostil řadu slavných lidí včetně T. G. Masaryka, scházely se v něm významné osobnosti a nakonec málem zanikl. Secesní stavba Okresního domu je hradeckou prvotinou Jana Kotěry z let 1903 a 1904. Jeho nový majitel patří mezi sběratele kotěrových děl, hotel nechal opravit a zadal architektům výrobu zcela nových moderních interiérů. Sedmičce poskytl informace pod příslibem, že nezveřejní jeho jméno, přestože jde o dostupný údaj. Redakce se rozhodla mu vyhovět.

„Před rokem 1989 objekt provozovala organizace Restaurace a jídelny. Po převratu byl Okresní dům zanedbaný, dožilý a nebylo možné ho dále provozovat. Byl vrácen původnímu majiteli v rámci restitučního vypořádání, který ho nabídl dále k prodeji. Nemovitost jsem koupil v roce 2004 a začala rekonstrukce. Sestavil jsem tým spolupracovníků z Hradce Králové, Prahy, Mladé Boleslavi a dalších měst, kteří pracovali na restaurování stávajícího mobiliáře – vitráží, dřevěných obkladů, svítidel a brány. Po náročné práci se podařilo hotel Okresní dům pietně opravit,” shrnul majitel Okresního domu a dodal, že z vybavení hotelu se dochovala pouze malá část mobiliáře.

„V současné době se nachází v Muzeu východních Čech. Rozhodl jsem se, že hotel vybavím současným, moderním, designovým nábytkem. Stejně to dělával architekt Kotěra ve své době, když rekonstruoval a přestavoval některé nemovitosti,” uvedl vlastník hotelu