Na prodej. Na prodažu. Poutači zaplavené Vary
Poutače na prodej realit zaplavují různé části Karlových Varů, nejvíc ale lázeňské centrum. Stačí se projít například po Zámeckém vrchu. Pokud by člověk chtěl mít přehled, co se na cedulích píše, posouval by se vpřed pomaleji než rozvážní lázeňští hosté.
„Všechny reklamy vnímám negativně. Nejen z toho důvodu, že jich je hodně, ale i proto, že se tu staví pro lidi, kteří tu nežijí,“ říká Martin Kaiser, který bydlí na Petříně, těsně za hranicí lázeňské a památkově chráněné části města.
Nezřídka poutač v jedné části Varů nabízí třeba dům, který přitom stojí jinde. U řady reklam a poutačů také není úplně jasné, kdo je vyvěsil. Uvádějí jen číslo na mobilní telefon.
Umisťování reklamních poutačů podléhá za zákonem daných podmínek povolení městských památkářů a stavebního úřadu. „Podle mne nikdo neprověřuje, zda někde reklamy jsou povolené, nebo načerno. Proto jich je tolik. A také proto, že nabízejí něco, o co už asi nikdo nemá moc zájem. Například na Zámeckém vrchu je řada cedulí už několik let,“ říká archeolog Jiří Klsák žijící v lázeňském území.
„Těžko si představit, že úředníci stavebního úřadu nebo památkové péče místo plnění svých úkolů procházejí město a kontrolují reklamní poutače, protože v Karlových Varech je sto čtyřicet kilometrů ulic,“ míní mluvčí magistrátu Jan Kopál. Pokud úředníci zjistí, že reklama někde není v pořádku, mohou nařídit její odstranění nebo uložit pokutu.
Ročně dostanou památkáři kolem sedmdesáti žádostí, stavební úřad kolem padesáti.