Na veletrhu CES ustoupila spotřební elektronika do pozadí

Mobilní průlomy až v Barceloně. Přelomové novinky na veletrhu CES odhalovány nejsou, protože si je většina výrobců nechává na březnový veletrh MWC v Barceloně. Jedna důležitější novinka byla přesto prezentována – a to telefon LG G Flex 2 s ohnutým tělem a displejem, podobně jako je tomu u televizorů. Přístroj navazuje na loňský model LG G Flex a nabízí jako vůbec první nový procesor Snapdragon 810 s obrovským výkonem. Samsung zase odhalil cenově dostupnější modely Galaxy A3 a A5 se čtyřjádrovými procesory a 1, respektive 2 GB RAM.

Mobilní průlomy až v Barceloně. Přelomové novinky na veletrhu CES odhalovány nejsou, protože si je většina výrobců nechává na březnový veletrh MWC v Barceloně. Jedna důležitější novinka byla přesto prezentována – a to telefon LG G Flex 2 s ohnutým tělem a displejem, podobně jako je tomu u televizorů. Přístroj navazuje na loňský model LG G Flex a nabízí jako vůbec první nový procesor Snapdragon 810 s obrovským výkonem. Samsung zase odhalil cenově dostupnější modely Galaxy A3 a A5 se čtyřjádrovými procesory a 1, respektive 2 GB RAM. Zdroj: Lubor Jarkovsky

Televizory – 4K a prohnutý design. V tradiční kategorii dominovaly velkoformátové modely nad 60 palců, jejichž trh obzvlášť v USA raketově roste. U takto velkých displejů má 4K rozlišení (4× vyšší než Full HD) určitě smysl, i když zdrojů tohoto signálu je prozatím poskrovnu a tvoří ho hlavně placené internetové zdroje typu Video-on-Demand. U 4K nechtějí ovšem firmy skončit a mnoho z nich už prezentovalo 8K televizory. Více 
než o rozlišení letos všichni hovořili o doladěných či vylepšených smart koncepcích – Samsung ukázal modely nově vybavené systémem Tizen a představil novou řadu SUHD TV s vylepšeným 4K rozlišením. Sony, Sharp a Philips zase modely s Android TV. A technologie zobrazení? U LG jako poslední z velkých hráčů věří na technologii OLED  (s nákladnou a složitou výrobou), nad níž například Samsung už zlomil hůl. Korejské firmy pak naopak spojuje sázka na ohnuté displeje televizorů.
Wearables – chytré hodinky a jiní. Pomocníci připnutí na některé části těla a komunikující zpravidla s mobilními telefony či tablety letos CES zaplavily. Většina firem sází na hodinky, případně brýle, přičemž ze všech výrobků čišel prozatím fakt, že se zcela nová produktová kategorie zatím hledá. Všichni v ní vidí obrovský  potenciál, tuší tučné zisky a hlad masy, na druhou stranu nejsou povětšinou výrobky dotažené a musejí ještě vyzrát. Z velkých firem prezentovaly chytré hodinky společnosti LG (model G Watch R se již prodává i u nás), Samsung představil model Gear S, ale i japonské Sony, které na CES ukázalo celokovové SmartWatch 3 se systémem Android Wear. Přihlásilo se i čínské Lenovo, u jehož náramku Vibe Band VB10 zaujal displej s elektronickým inkoustem (E-ink) a kompatibilita s jakýmkoliv zařízením se systémem Android 4.4.  Celkově bylo na výstavě k vidění několik desítek chytrých hodinek a náramků. Nemalou podskupinou v oblasti „wearables“ byly výrobky zaměřené na fitness a měření tělesné aktivity, k
Supermoderní domácí spotřebiče. Největší pozornosti návštěvníků se těšily domácí spotřebiče u společností  Samsung a LG, kdy první jmenovaný ukazoval svou super prémiovou řadu kuchyňských spotřebičů Chef Collection. Zaujaly také pro americký trh určené velkokapacitní pračky a sušičky, a to nejen od Samsungu. Například Twin Wash Systém společnosti LG staví na dvou pračkách v jednom – velké a menší, určené pro efektivní praní malého množství prádla. V zóně společnosti Whirlpool bylo kromě velkých praček a sporáků se dvěma troubami k vidění zařízení nazvané Swash pro rychlé osvěžování prádla.
Osobní špion. Jedním z největších témat na veletrhu byly drony, a to jak pro komerční či dokonce vojenské použití, tak pro zábavu. Lidem citlivým na své soukromí moc radosti neudělají, protože i drobné modely  velikosti vizitky mají kameru a jsou bez nadsázky špionážním zařízením. A co teprve modely v podobě letadel určené k mapování krajiny? Ve vzduchu i po zemi se ve vyhrazených prostorech pohybovaly desítky na dálku ovládaných zařízení, až z nich šla hlava kolem.
Jde to i bez řidiče. Davy tísnící se u expozic značek Audi, BMW a Mercedes-Benz dávaly tušit, že je zde k vidění něco mimořádného. A skutečně bylo! Všechny tři firmy totiž na CES přivezly prototypy autonomních  vozidel, tedy aut, která se řídí sama. Audi dokonce podnikla ještě před veletrhem s vybranými novináři 550 mil dlouhou cestu ze Silicon Valley do Las Vegas, kam je autonomní vůz řady A7 dovezl. Trasa byla vybrána i s  ohledem na to, že vedla přes dva americké státy, které povolily testování těchto vozidel v běžném provozu. Technologie ještě nejsou tak daleko, aby „robotické auto“ zvládlo celou cestu úplně samo. Během jízdy po dálnici samo mění jízdní pruhy, předjíždí, zrychluje, brzdí a celkově reaguje na situace na silnici. Používá k tomu celý soubor senzorů včetně radaru, GPS, několika kamer a laserového skeneru. Některé části systému jsou už v aktuálních vozech a například v modelu Q7 pro rok 2016 přibude 3D kamera, ještě zvyšující bezpečnost. V městském provozu se autonomní režim zatím použít nedá.
6
Fotogalerie
V americkém Las Vegas se koná každý rok v lednu největší veletrh spotřební elektroniky na světě. Nejnovější televizory s rozlišením 4K či dokonce už 8K, veškerou Hi-Fi techniku, ale i chytré mobilní telefony letos zastínily výrobky z úplně jiných kategorií. Největší pozornost přitahovala auta, která se řídí sama, chytré hodinky na tisíc a jeden způsob, fitness pomocníci pro spojení s telefony a tablety a k překvapení mnohých také dálkově ovládané drony, jichž byly haly veletrhu plné.

Že bude letošní CES trochu jiný než předchozí ročníky, napověděly už den před otevřením bran samotného veletrhu úvodní prezentace většiny důležitých firem z oboru. V oblasti spotřební elektroniky udávají v současnosti trendy převážně dva korejští giganti LG a Samsung, kteří připravili o pozici lídrů někdejší japonské krále trhu jako Sony či Panasonic. Zmíněné korejské firmy sice poskytly nemalý prostor pro nové televizory se 4K rozlišením s ještě lepšími a rychlejšími operačními systémy pro „smart“ funkce, avšak téměř polovina obou prezentací byla věnována domácím spotřebičům. Na půdě CES téměř rouhání, chtělo by se říct.

Ale kdepak, pouze potvrzení už delší dobu trvající změny globální strategie obou firem. Jejich vrcholní představitelé si uvědomují, že trh s televizory, potažmo spotřební elektronikou, byl krizovým obdobím a cenovou válkou značně narušen a ekonomická stabilita podniků musí stát na co největším počtu nohou.

Na spotřebiče vsadila z výše popsaných důvodů i společnost Panasonic, které se dlouhodobě nedaří naskočit zpět do sedla a účinně vzdorovat Korejcům. Duch prezentace nebyl věnován televizorům, nýbrž výbavě pro automobilový průmysl včetně bateriových článků pro vozy Toyota či Tesla.

Autor je spolupracovníkem redakce