Nemá někdo chuť na dobré brazilské letadlo?

ABS Jets

ABS Jets Zdroj: ABS Jets

Střední a východní Evropa je z hlediska poptávky po soukromé letecké dopravě velmi dynamickým trhem. Skromný vhled do této sféry jsme získali prostřednictvím dvou společností podnikajících v privátním létání: navštívili jsme firmu ABS Jets na letišti Praze-Ruzyni a pohovořili také se spolumajitelem firmy Letov-Air, Václavem Matouškem.

Když jsem se v hangáru společnosti ABS Jets na Ruzyni procházel mezi stroji firmy Embraer, vzpomněl jsem si mimoděk na našeho někdejšího mistra světa v letecké akrobacii Ladislava Bezáka. Ten totiž už v hlubokém socialismu vlastnil letadlo. Nebyl to žádný tryskáč, jen sportovní letoun zčásti potažený plátnem. Orgány se však na něho i proto dívaly „skrz prsty“. A tak se letec jednoho dne rozhodl: naložil do dvoumístného zlínu i svou ženu a čtyři děti (!), vzlétl z letiště u Kladna a za velmi dramatických okolností přeletěl do západního Německa.

Pak jsem nahlédl do interiéru nejmenšího bizjetu Phenom 100 a napadlo mě, že tohle je to pravé „rodinné“ letadlo: kromě pilota v něm může cestovat až šest lidí – navíc právě hlava rodiny může řídit, takže se sem vejde rodina docela početná. Jen jeden z cestujících se musí smířit s tím, že bude sedět na toaletě. Ale obavy nejsou na místě, neboť decentní toaleta se skrývá pod pohodlným cestovním sedadlem v zádi letadla.

Interiér Legacy 650Interiér Legacy 650 | EmbraerInteriér Embraeru Legacy 650

Létání za obchodem i relaxem

Zdá se, že píši nevážně, ale není to tak. Vladimír Peták, šéf ABS Jets, která provozuje obchodní lety ale i prodej soukromých letadel, říká: „Naše služby ideálně využívají obchodníci a manažeři. Ale není neobvyklé ani využívání letadel pro soukromé účely, pro přepravu majitelů realit, obchodů, včetně rodinných příslušníků. Klienti cestují i na dovolené a za relaxem.“

„Při správném výběru typu letadla a vhodně nastaveném financování lze vlastní business jet pořídit již s náklady okolo 1200 dolarů na den. To je méně, než řada firem investuje do svého cestování již nyní, a to obyčejnými lety třídou business class s aerolinkami,“ říká Vladimír Peták. Na financování letadel ABS Jets spolupracuje s firmou SG Equipment Finance, která má s touto činností více než padesátileté zkušenosti.

Představuje se Embraer

ABS Jets vedle dalších strojů provozuje právě flotilu letounů brazilské firmy Embraer, z níž Phenom 100 je nejmenším zástupcem. Jakési proudové Bugatti Veyron (za něj byste však pořídili přece jen letadla dvě – Phenom 100 stojí necelé čtyři miliony dolarů). Ale zatímco ani v nejluxusnějším autě neuniknete dálniční zácpě, s Phenomem můžete díky výkonným motorům Pratt & Whitney , avionice a přetlakové kabině létat trvale „nad počasím“. I nejmenší člen rodiny bizjetů Embraer má totiž dostup přes 12 000 metrů.

Společnost Embraer, kterou založila brazilská vláda v roce 1969, a která dnes v mnohých ohledech dýchá na záda evropskému Airbusu (spolupracuje také s naším Aerem), začala s vývojem business-jetů později než konkurence. Mělo to i své výhody, neboť už nemusela prošlapávat úplně novou cestu a vyvarovala se některých chyb. „Letouny patří k tomu nejergonomičtějšímu, co si dnes můžete pořídit,“ říká Vladimír Peták. „Především letouny Phenom 100 a Phenom 300 vznikly takzvaně na bílém papíře čili ,clean sheet´. Soudě podle ohlasů posádek a v našem případě i podle ohlasů údržby jde o skutečně dotaženou koncepci.“

Avionika, kterou jsou Phenomy a největší, čtrnáctimístné Legacy 650 vybaveny, patří svým komfortem a spolehlivostí k tomu nejlepšímu na trhu. Jako Evropané oceníme, že interiér navrhlo evropské designérské studio, a tím pádem je nám velmi blízký, protože navazuje na standard nebo, chcete-li nadstandard, jaký známe z německých vozů. Preciznost a účelovost je v kabině všech embraerů zjevná na první pohled.

Vladimír Peták říká, že Phenom 100 je ideálním letadlem jako „entry level“, jinými slovy jakýmsi logickým a „opatrným“ vstupem do sféry business-jetů. Malý Phenom si většinou pořizují podnikatelé, kteří si kupují svůj první business jet a létají krátké lety v průměru do dvou hodin. Komerční úspěch Phenomu 100 dokládá i fakt, že Embraer jich loni prodal právě stovku kusů. Denní pronájem nejmenšího tryskáče vás vyjde na 1257 dolarů.
Větší bratr Phenomu 100 – model 300, už s elegantním šípovitým křídlem – je pro osm respektive deset pasažérů a má větší dolet (přes 3000 kilometrů). Toužíte-li po něm, připravte si bezmála devět milionů dolarů. A Vladimír Peták dodává, že během záruky je třístovka skoro bezúdržbová a ani po záruce nemá na údržbu velké nároky.

Embraer Phenom 100Embraer Phenom 100 | Embraer

PHENOM 100

Počet pasažérů: (4–6) osob
Maximální dolet: 2 182 km
Dostup: 12 497 m
Maximální rychlost: 722 km/h
Kapacita zavazadlového prostoru: 1,5 m3
Pořizovací cena: 3,98 mil USD

Embraer Phenom 300Embraer Phenom 300 | Embraer

PHENOM 300

Počet pasažérů: (8–10) osob
Maximální dolet: 3 334 km
Dostup: 13 716 m
Maximální rychlost: 834 km/h
Kapacita zavazadlového prostoru: 2,2 m3
Pořizovací cena: 8,9 mil. USD

Embraer Legacy 650Embraer Legacy 650 | Embraer

LEGACY 650

Počet pasažérů: (14-16) osob
Výška kabiny: 1,83 m
Maximální dolet: 7 223 km
Dostup: 12 497 m
Maximální rychlost: 850 km/h
Kapacita zavazadlového prostoru: 8,1 m3
Pořizovací cena: přibližně 30 mil.USD

Letecké služby pod tradiční značkou

Kompletní letecké služby a privátní leteckou dopravu nabízí také firma Letov Air. Co si lze představit pod pojmem letecké služby? Patří sem letecká škola, vyhlídkové lety, fotolety, pronájem letadel, jejich nákup a samozřejmě servis. „Otec dělal celý život u letadel – v Letovu – prošel si cestu od dílny až po vývoj a dnes nám dělá manažera kvality,“ říká Václav Matoušek mladší, spolumajitel firmy Letov Air, která v názvu dnes nese dál jméno tradiční české letecké továrny.

Václav Matoušek junior si v Letovu také dělal pilotní průkaz na ultralight a v roce 2000 tu s obchodním partnerem založili leteckou školu, jednu z prvních v republice. Koupili malou cessnu a začali s dovozem letadel. Zájemců o výcvik přibývalo, letadel také, narůstal letový plán. Václav Matoušek po čase prodal podíl v původní firmě a založil novou. Společnost Letov Air se dnes zabývá prakticky vším, co souvisí s privátním létáním – od letecké školy, přes servis letadel a jejich provoz, až po nákupy letadel na objednávku a letecký bazar. Václav Matoušek je navíc soudním znalcem v oboru letectví.

Václav Matoušek (Letov Air) u cessnyVáclav Matoušek (Letov Air) u cessny | Archiv Vaclava MatouskaVáclav Matoušek a cessna

Firma Letov Air není tak velká jako ABS Jets, neusiluje ani o status výhradního dovozce letadel konkrétního výrobce (napři Cessna, Piper, Pilatus aj.). „Letecký provoz je něco jiného než provoz autoparku,“ vysvětluje Václav Matoušek, „máme nějaká vlastní letadla, ale další stroje mají většinou své majitele a my jsme vedeni jako jejich provozovatel. Samozřejmě s plnou zákonnou odpovědností za servis a bezpečný provoz.“

Uzavřený kruh

Václav Matoušek obkrouží kávový podšálek, čímž doprovodí popis své zkušenosti s budováním letecké firmy: „To se prostě tak nabalilo,“ říká. „Nejdřív se člověk naučí létat. Létání si zamiluje, ale na vlastní letadlo často nejdřív nemá peníze, a tak ho chce jen půjčovat. Pak se ale vzmůže, létá víc, a najednou mu nevyhovuje, že si ho nemůže půjčit, kdy chce, protože, když je hezky, letadla jsou v permanenci, a když je ošklivo, nelétá nikdo. Takže přijde s tím, abychom mu poradili a nejraději nějaké letadlo doporučili ke koupi. No a když má vlastní éro, potřebuje ho mít také pod střechou a se servisem. A protože tenhle koníček přece jenom něco stojí a stojící letadlo se nezhodnocuje, napadne majitele, že také nelétá pořád a letadlo by mohl půjčovat… A jsme zase na začátku.“

Letoun Sportcruiser, ilustrační fotoLetoun Sportcruiser, ilustrační foto | Archiv Letov AirLetov Air provozuje také leteckou školu (ilustrační foto)

Václav Matoušek potvrzuje slova dalších leteckých přepravců, že vzrůstá poptávka po obchodních i soukromých letech: „Volají lidé, kteří mají peníze a chtějí letadlo pro sebe, nebo pro rodinu, přátele. Cestují často na hory nebo k moři, zároveň potřebují ušetřit čas, a jezdit každých čtrnáct dní autem do Chorvatska, kdy strávíte na cestě celý den, by bylo úmorné. Business-jetem letíte něco přes hodinu a i turbopropem jste tam za dvě hodinky.“