Neomezujte Seznam a ostatní digitální platformy, chce po Bruselu 11 zemí

Kokura, datové centrum Seznamu.

Kokura, datové centrum Seznamu. Zdroj: Jan Sedlak

Jednotný digitální trh by měl být příležitostí pro podporu digitálního podnikání, a ne pro jeho další regulaci. Záměry skupiny 11 zemí shrnuje dopis, který žádá méně regulace a více podpory pro evropské firmy podnikající na internetu.

„Platformy by měly být primárně vnímány jako příležitost, ne jako hrozba,“ uvádí dopis adresovaný místopředsedovi Evropské komise pro jednotný digitální trh Andrusovi Ansipovi. „Jsou kreativní, inovativní a podporují růst a konkurenceschopnosti,“ dodává text, který podepsali ministři Velké Británie, Česka, Polska, Lucemburska, Finska, Švédka, Dánska, Estonska, Lotyšska, Litvy a Bulharska.

Digitální platformy jako vyhledávače, sociální sítě nebo srovnávače zboží jsou podle signatářů dopisu již dostatečně regulované současnými unijními normami. „Měli bychom se zaměřit na účinné a důsledné prosazování existujících předpisů než na zvyšování regulační zátěže podnikatelů,“ píše dopis.

Evropská komise přitom dosud byla ve sporech s velkými digitálními platformami jako Google poměrně neúspěšná. „Minulá Evropská komise zahájila řadu velkých řízení, ale nedokázala je dotáhnout do konce. Tým nové komisařky pro hospodářskou soutěž Margarethe Vestager si ale vede mnohem lépe,“ uvedla pro E15 náměstkyně britského ministra obchodu a inovací, baronka Neville-Rolfe, která v Praze společný dopis představila spolu s ministrem průmyslu a obchodu Janem Mládkem.

Česká iniciativa

Podle Neville-Rolfe je česká pozice v rámci EU výjimečná, protože se Seznam jako místní firma dokázal prosadit v konkurenci globálních gigantů. „Česko je jedna ze pouhých čtyř zemí na světě, kde není Google nejpoužívanějším vyhledávačem,“ řekla.

Dopis vznikl na základě české iniciativy. „Tomáš Prouza (státní tajemník pro evropské záležitosti) přijel do Londýna a navrhl, abychom se spojili. A toto je výsledek,“ popsala Neville-Rolfe. „Chceme zajistit, že současné inovativní malé a střední podniky zde budou mít podmínky pro růst a budou chtít růst v Evropě a ne někde jinde,“ dodala.

415 miliard eur za rok

Podle britské političky se budou jednotlivé součásti jednotného digitálního trhu prosazovat postupně během následujících let, řadu z nich včetně vyšší ochrany spotřebitelů při nakupování online chce Velká Británie zavést během svého předsednictví EU v druhé polovinu roku 2017.

Evropská komise odhaduje, že po úplném zavedení jednotného digitálního trhu se roční HDP EU zvýší o 415 miliard eur. Komise předpovídá také vznik stovek tisíc nových pracovních míst.