Netradiční světlo v architektuře a designu interiérů

Imaginativně uspořádaný prostor spočívá v ovládnutí teorie chaosu, říká všestranný tvůrce Ingo Maurer, a kromě erudice nabízí i humor a nadsázku. Spolupracuje se známými architekty na známých projektech a řeší zpravidla celé osvětlovací systémy budov.

Zahraniční tisk nešetří chválou a píše o něm jako o jednom z mála designérů, kteří si udrželi krok s rychle se rozvíjející světelnou technikou. „V jeho světle je přítomen život. Není tam vůbec nic statického. Ať už světlo přitéká z popartové bubliny, letí na křídlech ptáků a andělů, srší z rozeklaného jazyka hadů či vyráží z krajiny srdce, vždy se můžeme spolehnout na to, že prvky imaginace jsou spojené s technickou jednoduchostí a naprosto dokonalou funkčností,“ popisují jeho tvorbu komentátoři na stránkách Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

#####Architektura světla, světlo v architektuře

„Nechte pracovat přírodní světlo, ať proniká do staveb všemi otvory,“ říká na úvod přednášky Ingo Maurer, „pak teprve začněte tvořit! Bez světla není imaginace, bez imaginace není architektura, bez dobré architektury je život plochý.“ Kromě zákonitostí světelného designu radí architektům a projektantům, jak zvětšovat osvětlovací otvory pro vstup denního světla, jak řešit prosklené pláště budov a stínění oken, kam umístit lampy a originálně pojatá světla. A především jak vše zakomponovat do celého projektu. Zabývá se také technologiemi speciálních skel, zajímají ho stínicí prostředky k lampám i k oknům, sleduje energetické úspory budov, odhaluje psychologické působení barev.

Hlavní snahou je podle jeho slov vytvořit takové prostředí, kde je světlo v souladu s našimi denními potřebami i s potřebami budovy a daného interiéru. Znamená to maximální využití denního světla, slunce a někdy i ohně. Než se rozhodne pro konkrétní osvětlení budovy, chce znát všechny podrobnosti o stavbě, zajímá ho její uspořádání a představy o možné relaxaci uživatelů budovy. Jinak tomu bude samozřejmě u rodinných domů, jinak ve veřejných budovách, jinak v koupelně, v obýváku a tak dále. Hledání ideální světlené pohody pro obyvatele budov je podle Maurera také záležitostí psychologickou. Nabízí ve své tvorbě speciální relaxační prvky, hledá vhodné barvy; chce ovšem vyvolat také úžas (Verwunderung) a inspiraci k vlastní tvorbě a hravosti. „Uživatel nesmí být pouhým konzumentem, měl by být spolutvůrcem,“ vysvětluje Maurer.

#####Experiment, nadsázka a hravost

Občas sice hovoří Ingo Maurer o módních trendech, ale oceňuje především osobité ovládnutí prostoru, nadsázku, experiment a nabízí netradiční pohled na věci kolem nás. Uznává, že krásu experimentu sice ocení jen malé procento lidí, ale mělo by to být součástí práce každého tvůrčího člověka, architekta a designéra především. A přestože patří mezi „protežované“ tvůrce, jeho práci oceňují spíše velké firmy a movití klienti. Němečtí prodejci si ovšem nestěžují. „Pro úspěch obchodu je třeba mít vždy celou kolekci známého autora. Nemůžete nakoupit jen část nové kolekce a zbytek zavrhnout, že nemáte kupce. Musíte je hledat,“ vysvětluje na stránkách FAZ Ralf Sieber, dlouholetý milovník a prodejce moderního designu z Esslingenu. Nejlépe se podle jeho slov prodává kolekce lamp s názvem AlizzCooper. „Myslím, že světlo je až na druhém místě. Lidé hady milují. Líbí se jim i kombinace s objektem SevenRats, kde je zdrojem světla sedm krys ve světélkujících zlatých klecích,“ podotýká Sieber.

V jeho kolekci nelze přehlédnout ani Birdie´s Nest – lehounké, téměř andělské světlo s křidélky, kde průsvitné kabely deseti žárovek nemíří dolů, ale elegantně se vlní do stran. Nebo TU-Bes, což jsou zavěšené zubní pasty, dílo společné s legendárním Ronem Aradem. Nad hlavou se nám vznáší velký talíř z průsvitné mléčné hmoty, hliníku a kovu, zavěšen na třech lankách. Prostor rozsvítilo sedm neonových trubic s názvem Living Vegas. Nezbytný v celé přehlídce je lustr z poznámkových papírků nebo z láhví. „U Inga Maurera oceňuji humor a osobitou poezii, stejně jako u Rona Arada, mají mnoho společného,“ dodává Sieber a přistupuje k Aradovu dílu, které také prodává.

Nutno dodat, že oba designéři se velmi dobře znají a na některých projektech také spolupracují. Za všechny jmenujme alespoň instalaci, kde si dovolili obrátit zdánlivě nepotřebné zubní pasty a rozsvítit je v originálně pojatém lustru. Na milánském veletrhu designu obhajovali své dílo slovy: „Pokud by se nás někdo ptal, proč všechny ty pošetilosti děláme, sotva bychom dokázali odpovědět. Být stále fascinován obyčejnými a úplně banálními věcmi, které vidíte kolem sebe a používáte běžně každý den, je krásné i strastiplné zároveň.“

#####Bojovník proti zákazu klasických žárovek

[file:9738:small:right]

Není to ovšem jenom tvůrčí múza, která oba muže spojuje. Je tady také technické nadání, touha poznávat a sám instalace vytvářet. Přestože Ingo Maurer využívá nejnovějších technologií osvětlovacího průmyslu, nevyhýbá se ani klasickým instalacím a minimalistickým produkcím. Podílel se na vývoji dotykových lamp a lankových systémů, věnoval se psychologickému působení barev, nepřestává bojovat proti zákazu klasických žárovek. Na protest proti nařízením Evropské unie vytvořil dokonce speciální kondom na žárovku z odolného silikonu, díky němuž si z klasické žárovky opět vytvoříte mléčnou.

*

INGO MAURER (1932)

* Narozen na ostrově Reichenau v Bodamském jezeře
* Studoval typografii a grafiku v Německu a Švýcarsku
* Od roku 1960 žije v USA a začíná se věnovat převážně designu osvětlovacích těles. Jeho díla byla vystavena v Centre Pompidou v Paříži, v Muzeu moderního umění v New Yorku, v Kolíně nad Rýnem a dalších městech.
* Svítidla Inga Maurera v Čechách prodává například firma Artemide.