O čínský internet se perou tři velikáni. Utrácejí miliardy

Tencent Holdings

Tencent Holdings Zdroj: CC BY 2.0: Jornny Liu

Největší asijská internetová společnost Tencent Holdings je při chuti. Ve snaze vytvořit konkurenta pro populární portál Alibaba koupila podíl v internetovém ochodu JD.com. Do boje o stamiliony čínských uživatelů internetu vstupuje i třetím velikán Baidu.

Za 15 procent akcií JD.com, který je čínskou obdobou internetového obchodu Amazon, Tencent zaplatí téměř 215 milionů dolarů. Pod křídla JD.com navíc přejde několik e-shopů, které dosud vlastnil Tencent. Ten se navíc zavázal, že po vstupu JD.com na burzu koupí dalších pět procent jeho akcí.

Spojením obchodů Tencentu a JD.com vznikne vážný konkurent pro čínský vyhledavač a zároveň internetový obchod Alibaba. Tencent plánuje propojení aplikace na posílání zpráv WeChat, která má 272 milionů uživatelů, s JD.com, což by mohlo internetovému obchodu přinést řadu nových zákazníků.

JD.com, za kterým stojí společnost DST Global ruského miliardáře Juriho Milera, v lednu požádala o vstup na burzu v USA. Firma chce upsat akcie 1,5 miliardy dolarů, což by představovalo dosud největší IPO čínské společnosti na americkém trhu. Na úpisu chce JD.com vydělat 20 miliard dolarů.

Desítky akvizic za miliary

Obrat čínských internetových obchodů se v letech 2003 až 2011 více než zdvojnásobil. Současná předpověď poradenské společnosti McKinsey předpokládá, že v mezi léty 2011 a 2015 se celý trh přinejmenším ztrojnásobí.

Souboj o 618 milionů čínských uživatelů internetu tak nabírá na obrátkách. Podle analýzy Citibank letos v Číně akvizice společností spojených s internetem dosáhnou nového rekordu a lví podíl na to bude mít trio Tencent, Alibaba a Baidu. Od roku 2012 tyto firmy skoupily nejméně 45 menších společností v celkové hodnotě okolo 19 miliard dolarů.

Další cíl? Chatovací aplikace

Poté, co Facebook v únoru koupil službu na posílání zpráv WhatsApp, se po podobných aplikacích určených primárně pro mobilní telefony poohlížejí i čínští obři. Podle organizace China Internet Network Information Center se totiž v Číně k internetu přes mobilní telefon připojuje okolo půl miliardy uživatelů.

Bank of China ve své únorové zprávě pro investory označila za další možný cíl pro jednoho z trojice čínských internetových gigantů společnost Qihoo. Její antivirové programy užívá 408 milionů uživatelů a její internetový vyhledavač je druhým nejpoužívanějším v Číně.