OBRAZEM: Horečka čínského bikesharingu opadla. Nechtěná kola ale hyzdí ulice

Horečka čínského bikesharingu opadla. Nechtěná kola ale hyzdí ulice dál.

Horečka čínského bikesharingu opadla. Nechtěná kola ale hyzdí ulice dál. Zdroj: Profimedia

Ještě před několika lety byly čínské start-upy provozující sdílená kola štědře podporovány investory, oceňovány uživateli a dokonce i vládou jako alternativa k přeplněné veřejné dopravě ve většině měst. Přesto toto šílenství neskončilo nejlépe.
Mnoho startupů typu Ofo, Kuqi Bikes a Xiaoming zkrachovalo a nechalo po sobě miliony zbytečných kol.
Desetitisíce sdílených kol se proměnily v kovový šrot, který zaplavil ulice, parky i bytové zahrady v Šanghaji i Pekingu.
Třicet tisíc sdílených jízdních kol roztroušených po Šanghaji. Dopravní komise oznámila, že společnosti, které sdílejí kola, by měly včas vyčistit město od svých bicyklů.
Horečka čínského bikesharingu opadla. Nechtěná kola ale hyzdí ulice dál.
14
Fotogalerie

Desetitisíce sdílených kol se proměnily v kovový šrot, který zaplavil ulice, parky i bytové zahrady v Šanghaji i Pekingu. Čínské metropole se vyrovnávají s následky boomu městské cyklistiky z let 2016 až 2018, která měla ulevit přeplněné veřejné dopravě. Výsledkem bikesharingového opojení jsou pohřebiště nechtěných kol zkrachovalých provozovatelů, kteří z trhu vyšuměli v duchu „po nás potopa“. Velký úklid tak nechali na někom jiném.

Čínské start-upy provozující sdílená kola měly ještě před několika lety štědrou podporu investorů. Nadšení z nich byli uživatelé a dokonce i vláda, která ve sdílení městských kol viděla alternativu k přeplněné veřejné dopravě. Toto davové šílenství však neskončilo nejlépe. Mnoho firem typu Ofo, Kuqi Bikes či Xiaoming zkrachovalo a nechalo po sobě miliony zbytečných kol.

A místo toho, aby se Čína z přepáleného trendu poučila, vzhlíží už k dalšímu zázračnému receptu na kolabující dopravu v přelidněných městech. Tentokrát to budou elektrokola. Tak uvidíme za dva roky.