OBRAZEM: Horečka čínského bikesharingu opadla. Nechtěná kola ale hyzdí ulice
Desetitisíce sdílených kol se proměnily v kovový šrot, který zaplavil ulice, parky i bytové zahrady v Šanghaji i Pekingu. Čínské metropole se vyrovnávají s následky boomu městské cyklistiky z let 2016 až 2018, která měla ulevit přeplněné veřejné dopravě. Výsledkem bikesharingového opojení jsou pohřebiště nechtěných kol zkrachovalých provozovatelů, kteří z trhu vyšuměli v duchu „po nás potopa“. Velký úklid tak nechali na někom jiném.
Čínské start-upy provozující sdílená kola měly ještě před několika lety štědrou podporu investorů. Nadšení z nich byli uživatelé a dokonce i vláda, která ve sdílení městských kol viděla alternativu k přeplněné veřejné dopravě. Toto davové šílenství však neskončilo nejlépe. Mnoho firem typu Ofo, Kuqi Bikes či Xiaoming zkrachovalo a nechalo po sobě miliony zbytečných kol.
A místo toho, aby se Čína z přepáleného trendu poučila, vzhlíží už k dalšímu zázračnému receptu na kolabující dopravu v přelidněných městech. Tentokrát to budou elektrokola. Tak uvidíme za dva roky.