Oculus už nemá ochranu, která bránila hraní her na HTC Vive a jiných brýlích

Oculus Rift

Oculus Rift

I když Oculus a brýle pro virtuální realitu Oculus Rift vznikly jen díky Kickstarteru a fanouškům z celého světa, nyní už patří Facebooku a s tím souvisí i obchodní praktiky, které známe z herního segmentu. Oculus ale s hardwarovou DRM ochranou narazil.

Oculus se snažil zajistit poměrně velkou nabídku herních titulů, ale zatímco v počátku bylo možné je poměrně jednoduše pomocí nástroje Revive spustit i na konkurenčních brýlí pro virtuální realitu – HTC Vive, v pozdějších aktualizacích tomu Oculus zabránil hardwarovým DRM.

Vzhledem k tomu, že hry pro virtuální realitu na Oculus i HTC Vive běží na počítačích s Windows, většinou nic nebrání tomu, aby fungovaly na obou platformách. Oculus se ale tímto zámkem snažil použít podobnou strategii, jakou používají i herní konzole jako PlayStation 4 nebo Xbox One – exkluzivitu titulů.

Mnoho tvůrců her pochopitelně vyrábí tituly pro virtuální reality pro obě hlavní platformy, ale u některých si Oculus zajistil zmíněnou exkluzivitu a spustil ochranu, která bránila neoficiálnímu spuštění takové hry i na jiných systémech.

Na ochranu DRM, která tomuto využití bránila a dle vyjádření Oculus měla být ochranou pro vývojáře her proti pirátství, se ale snesla velmi silná kritika. Oculus v poslední aktualizaci odstranil hardwarovou ochranu a zůstane pouze u softwarového zabezpečení, které by mělo sloužit i pro zajištění případné exkluzivity u vybraných her.

Oba systémy se mírně liší ovládáním a možnostmi, z obecného pohledu jde ale o velmi podobné systémy. Bude zajímavé sledovat, jestli mezi nimi do budoucna vznikne podobný boj jako u PlayStation 4 a Xbox One.