Pabiška: Dakar je pro mě diagnóza

Motocyklista David Pabiška skončil na Rallye Dakar na šestadvacátém místě, a výrazně tak překonal své dosud nejlepší umístění.

Bratři Pabiškové žijí Rallye Dakarem. Zatímco jindřichohradecký Martin je manažer a spolumajitel české stáje, mladší David závodí. Nyní se mu podařil životní úspěch, skončil na šestadvacátém místě. A nebýt problémů s motorkou, mohl jezdec stáje KM Racing myslet ještě na vyšší pozice. „S výsledkem jsem spokojený, ale stálo mě to hodně sil,“ přiznal liberecký motocyklista. Jeho dřívější dakarské maximum byla dvaačtyřicátá pozice.

Technické problémy vás stály lepší umístění. O co šlo?

Ve třetí etapě mi nefungovaly benzinové pumpy a to mě fyzicky vysálo. Motorka mi nešla nastartovat, musel jsem hodně šlapat a byl jsem zralý na odjezd domů. Navíc jsem v předposlední etapě poškodil převodovku.

Jaká je příčina toho, že letošní závod poznamenala tak velká „úmrtnost“ závodníků?

Jen těžko se popisuje laikovi obtížnost závodu. Ten je vedený volným, hornatým, kamenitým a prašným terénem, kde sebemenší zaváhání či navigační chyba znamená nehodu. Na druhou stranu tu dostává technika neskutečné množství ran, což často vede k popisovanému „úmrtí“ techniky. Prostě nevydrží.

Závodníci letos tolik riskovali, nebo nikdo už nejede „na jistotu“, jen aby dorazil do cíle?

Musíte si uvědomit, že v amatérském pojetí, tedy i v tom mém, za vámi sice stojí bezvadně fungující tým, ale značně finančně omezený. Tady nejde o riskování. Každý závodník vám potvrdí, že nejtěžší pády a nehody plynou z pomalé jízdy a z jízdy „na jistotu“. Je to o zkušenostech s technikou, navigací a o penězích. Tovární tým versus amatérský tým, již v tomto spojení je slyšet značný rozdíl.

Co bylo v letošním ročníku nejtěžší?

Poušť Atacama. Samý prach, technické poruchy a to všechno v kombinaci s únavou a modřinami. Ale uklidňoval mě pocit, že jsme tady vlastně všichni dobrovolně.

Jak lze zahnat celodenní únavu?

Důležitou předzávodní přípravou je práce fyzioterapeuta a dostatečný přísun iontů a minerálů. Tělo musí být připravené na fyzickou zátěž a zbytek je v osobnosti každého ze závodníků.

Proč je Dakar tak lákavý? Existuje obtížnější závod?

Na světě neexistuje náročnější závod s tak mediálním pokrytím a organizačním zajištěním. Dakarská rallye je snem každého motoristického závodníka. Češi byli u Dakaru už od jeho počátku. A tak to bude i v budoucnosti.

Co pro vás Ralley Dakar znamená?

Diagnózu! Jednou jsem se dostal do kolotoče jménem Dakar. A jen těžko se mi z něj bude vystupovat. Je to modla, stále to je obrovská závodnická výzva. Dakar je o lidech, na Dakaru se ukazují lidské osobnosti ve své nahotě. I to mě láká, protože na Dakaru můžete uspět jen s partou lidí, která je po této stránce vyspělá a perfektně funguje.

Stále se na Dakaru zlepšujete. Kde myslíte, že jsou vaše možnosti? Máte na stupně vítězů?

Stupně vítězů na Dakaru nekončí třetím místem. Chci být součástí světové dvacítky a udržet se v ní. Tam vidím své možnosti. S týmem pro to uděláme maximum.

Co děláte, když vám chybí adrenalin?

Součástí přípravy je lední hokej, tam se nadmíry adrenalinu rád zbavuji.