Pavel Gala z přerovského magistrátu: „Kvůli průtahu můžeme i vyvlastňovat“

Přípravy na stavbu průtahu Přerovem odstartovaly. Bude stát miliardu korun a k zemi kvůli němu půjde devět budov včetně továrny Juta.

Přerov l O nutnosti postavit v Přerově silniční průtah mluví odborníci, politici i řidiči od osmdesátých let minulého století. Místní silniční síť už tehdy nestačila pojmout nárůst dopravy, ovšem nová silnice byla stále jen na papíře. A vlastně je tam pořád. Výsledkem jsou rozzlobení řidiči v kolonách aut, kteří se ucpaným Přerovem plouží po metrech, i zhoršené životní prostředí. „Před deseti lety dostal průtah konkrétnější podobu a také podporu politiků, ovšem v roce 2008 všechny přípravy zabrzdili lidé z ministerstva dopravy, kteří záměr neschválili. Po dvou letech se ale karta obrátila a průtah Přerovem bude,“ vysvětluje vedoucí odboru rozvoje přerovského magistrátu Pavel Gala.

Jak by měl průtah vypadat a kudy povede?

Půjde o silniční úsek dlouhý zhruba tři a půl kilometru. Začne v ulici generála Štefánika, bude pokračovat kolem autobusového nádraží, povede přes areál Juty, naváže na Most Legií a přes Polní ulici povede až na výpadovku na Olomouc. Asi nejnáročnější bude stavba v Předmostí, kde bude mimoúrovňové křížení. Rovněž křižovatka ulic Polní, Lipnická a Velká Dlážka, kterou dnes řídí semafory, by se proměnila na kruhovou. Stavba je rozdělená na sedm úseků a město Přerov zajistilo územní rozhodnutí na jeden z nich – od ulice Tovární až po Velké Novosady. Další části zajišťuje Ředitelství silnic a dálnic, křižovatku s Dluhonskou ulicí zase Olomoucký kraj.

Kolik budov bude muset kvůli stavbě padnout?

Zhruba devět. Také je nutné vykoupit pozemky od lidí, kteří mají parcely na trase. Protože se jedná o stavbu veřejně prospěšnou, územní rozhodnutí je možné získat i bez vlastnictví pozemků. Pro stavební povolení ale už bude nutné mít parcely vykoupené. Jednání s vlastníky mohou termín stavby ještě posunout, ale v tomto případě je možné sáhnout k vyvlastnění pozemků. Už dnes je ale jasné, že demolice se bude týkat bývalé továrny Juta. V areálu už několik let platí stavební uzávěra a s bouráním současných skladů počítáme delší dobu.

Na jakou částku takový silniční průtah přijde?

Odhadujeme, že stavba bude stát kolem devíti set milionů korun. Z rozpočtu Přerova zaplatíme nejspíš téměř čtyřiadvacet milionů, přispěje i Olomoucký kraj a nejvyšší sumu samozřejmě zaplatí stát.

Další stavba, na kterou Přerov čeká, je dálniční obchvat. Jak naváže na průtah?

Průtah bude končit v Předmostí, kde budou mít řidiči možnost plynule se napojit na dálnici D1. Tyto dvě stavby spolu souvisejí, takže kdyby politici rozhodli o tom, že stavbu dálnice posunou do dalších let, nastal by problém. Je nutné trvat na tom, že dálnice kolem Přerova je bezvýhradně potřeba. Je třeba připomenout, že někdejší ministr dopravy Antonín Peltrám sliboval, že tady dělníci začnou dálniční obchvat stavět v roce 2003. Nesmí nastat situace, kdy z celkové délky 377 kilometrů dlouhé dálnice D1, vedoucí po trase Praha-Brno-Ostrava-Polsko, bude chybět deset kilometrů, a to právě u Přerova.